Uudet termit
Aurian laskuissa hämmentävät asiakkaita

Turun Sanomien toimitukseen soittanut lukija hämmästeli Telia-Sonera Finlandin tytäryhtiön Aurian lankapuhelinliittymän laskuun ilmestynyttä termiä liikennemaksut. Ennen tällaista kohtaa ei ole laskussa ollut.

Mitä termi liikennemaksut pitää sisällään ja onko kyse uudesta rahankeruumuodosta, asiakaspalvelupäällikköPerttu Laine?

- Liikennemaksut tarkoittaa puhelimen käyttöä eli sitä, kuinka monta kertaa puhelimella on soitettu. Uudesta rahankeruukeinosta ei ole kyse. Laskujen ulkoasu on muuttunut laskutusjärjestelmän uudistuksen seurauksena.

Termiä liikennemaksut hämmästellyt asiakas oli soittanut Aurian asiakaspalveluun, josta ei kuitenkaan ollut osattu vastata kysymykseen. Onko asiakaspalvelunne perillä Aurian laskutusuudistuksesta?

- Kyllä siellä pitäisi asiat tietää, asiakaspalvelua on informoitu hyvin. Ihmettelen, että kysymykseen ei ole osattu vastata.

Samainen asiakas hämmästeli myös laskussa ollutta mainintaa 20 euron minimiveloituksesta. Periikö Auria asiakkailtaan vähintään 20 euroa jokaisella laskutuskerralla, vaikka asiakas olisi puhunut alle 20 eurolla?

- Ei. Mikäli laskun loppusumma on alle 20 euroa, maksu siirtyy seuraavalle laskutuskaudelle. Pienten laskujen vähentäminen on sekä asiakkaan että meidän etu. Olemme saaneet palautetta, että eikö pieniä laskuja voisi yhdistää.

Telia-Soneran suoralaskutus siirtyy osittain paperittomaksi. Viesti maksusta tulee verkkopankkipalveluun. Viestiin sisältyy linkki Soneran verkkomaksupalvelutoimintoon, jossa asiakkaan on hyväksyttävä maksun lähteminen tililtään verkkopankkitunnuksellaan. Onko kyse enää suoraveloituksesta, jos asiakkaan täytyy hyväksyä jokainen maksu erikseen, asiakaspalvelupäällikkö Laine?

- Monella menee suoralaskutus ja suoraveloitus sekaisin. Suoraveloitukseen ei ole tullut muutoksia vaan maksu menee tililtä automaattisesti. Suoralaskutuspalvelussa maksu pitää edelleen hyväksyä verkossa, laskusta kotiin tuleva paperinen tiedote on vain jäänyt pois.

JUSSI ORELL