Kirjalansalmen ja Mäntylän sillat vievät muilta korjausrahat

TS/Jane Iltanen<br />Kirjalansalmen sillan korjaus on toinen tämän kesän suurista siltaremonteista. Viime kesäkuussa alkanut remontti valmistuu syksyyn mennessä.
TS/Jane Iltanen
Kirjalansalmen sillan korjaus on toinen tämän kesän suurista siltaremonteista. Viime kesäkuussa alkanut remontti valmistuu syksyyn mennessä.

VEIJO HYVÖNEN

Turun tiepiiri käyttää tänä vuonna valtaosan siltojenkorjausrahoistaan kahteen suureen urakkaan eli Kirjalansalmen ja Mäntylän siltojen remontteihin.

Muut isommat kohteet kuten Särkänsalmen silta joutuvat odottamaan vuoroaan.

Viime vuonna alkanut Kaarinan ja Paraisten yhdistävän Kirjalansalmen sillan remontti maksaa 2,2 miljoonaa euroa. Tampereen valtatien Mäntylän ylikulkusiltaa ja tien painumia aletaan korjata kesäkuussa. Kaksivuotisen remontin kustannusarvio on 3,6 miljoonaa euroa.

Varsinais-Suomen ja Satakunnan käsittävä Tiehallinnon Turun tiepiiri käyttää tänä vuonna siltaremontteihin yhteensä viisi miljoonaa euroa.

- Nykyiset korjausmäärärahat eivät riitä, vaikka olemme siirtäneet rahaa siltaremontteihin muilta tulosyksiköiltä, sanoo siltainsinööri Jouko Välimäki Turun tiepiiristä.

Turun tiepiirin silloista yhdeksän prosenttia on huonokuntoisia, mikä on selvästi enemmän kuin maan keskiarvo viisi prosenttia.

- Lounaisen Suomen suuret liikennemäärät, meren läheisyys sekä isot ja nopeat lämpötilanvaihtelut talvisaikaan rasittavat siltoja, Välimäki kertoo.

Kirjalansalmen silta ylitti kustannusarvion

Lähes 300-metrisen Kirjalansalmen sillan remontti alkoi viime kesäluussa. Remontti on Turun tiepiirin suurimpia. Sen kokonaiskustannukset nousevat 2,2 miljoonaan euroon, mikä on lähes 40 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten arvioitiin.

- Sillan betonikannen alapinta oli arvioitua huonommassa kunnossa. Lisäksi joudumme uusimaan sillan kaiteet, siltainsinööri Välimäki selvittää.

Kirjalansalmen remontti jatkuu syyskuuhun saakka. Ajokaistoja ei kuitenkaan jouduta remontin takia sulkemaan.

Kesäkuussa alkaa tiepiirin toinen iso siltaremontti. Tampereen valtatien Mäntylän ylikulkusiltaa ja tien painaumia aletaan korjata kesäkuussa. Valtatien toinen ajorata joudutaan remontin takia sulkemaan.

Mäntylän siltaremontti jatkuu vielä ensi vuonna. Remontin kustannusarvio on 3,6 miljoonaa euroa.

Useat isot kohteet odottavat korjausta

Useat isot siltaremontit odottavat määrärahoja Turun tiepiirissä. Seuraavana listalla on Naantalin Särkänsalmen silta, joka on rakennussuunnitelmassa. Remontin pitäisi alkaa kesällä 2006.

Halikonjoelle suunnitellaan uutta siltaa 110-tielle nykyisen huonokuntoisen tilalle. Sillasta on toimenpidepäätös tekeillä, ja uuden, arviolta 3,5 miljoonan euron sillan rakentaminen alkaa aikaisintaan kesällä 2007.

Vuoroaan odottavat myös Makurlan ylikulkusilta Piikkiössä ja Pakurlansilta Paimiossa. Makurlan ylikulkusillan remontti alkaa aikaisintaan 2007 ja Pakurlansillan 2009 tai 2010.

Suomen maantiesiltojen kunto on heikkenemässä. 1960- ja 1970-luvuilla rakennettiin paljon siltoja, ja nämä sillat ovat nyt tulossa korjausikään. Huonossa kunnossa ovat muun muassa siltojen pintarakenteiden vesieristeet, maa- ja välituet, laakerit sekä kaiteet.

Suomessa on yhteensä 20 000 siltaa, joista yleisillä teillä 14 000. Huonokuntoisia teitä on tuhatkunta. Siltojen peruskorjauksiin käytetään vuosittain 20-30 miljoonaa euroa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.