Global Freighterin linjaluotsi otti vastuun ohjausvirheestä

TS/Jane Iltanen<br />Liian myöhään aloitettu käännös vei roro-alus Global Freighterin kiville syyskuussa Saaristomerellä.
TS/Jane Iltanen
Liian myöhään aloitettu käännös vei roro-alus Global Freighterin kiville syyskuussa Saaristomerellä.

JOUKO VÄHÄ-KOSKELA

Roro-alus Global Freighterin pohjakosketus Saaristomerellä toista kuukautta sitten johtui inhimillisestä virheestä. Aluksen päällikkö ja linjaluotsi olivat tiistaina meriselityksessä yhtä mieltä siitä, että kohtalokkaan navigointivirheen teki linjaluotsi.

Todistajana kuultu ahvenanmaalaisluotsi myönsi, että hän aloitti käännöksen väylien risteyksessä Lövskärin luona liian myöhään. Turusta Tukholmaan matkalla ollut rahtialus ajautui vasemmalle kääntyessään oikealle väylän ulkopuolelle ja kolhi pohjansa Kalvholmskobbenin kiviin.

Kokenut linjaluotsi ei osannut eikä halunnut selittää virhettään. Kun hän havaitsi Global Freighterin ajautuneen väylän oikean reunan yli, kaikki oli myöhäistä. Hän otti aluksen käsiohjaukselle ja yritti tiukentaa käännöstä vasemmalle, mutta samassa pohjan oikea puoli osui kiviin. Laivan nopeus putosi saman tien 17,6 solmusta 12 solmuun ja vettä alkoi virrata lastiruumaan.

Aluksen päällikkö ei ollut komentosillalla onnettomuuden tapahtuessa. Päällikölläkin oli linjaluotsin pätevyys, mutta sovitun käytännön mukaisesti hän oli asettunut levolle ottaakseen luotsausvastuun Tukholman saaristossa. Hän havahtui töytäykseen ja ryntäsi sillalle.

Komentosillalla ei keskusteltu

Ahvenanmaalaisluotsi ei ollut Global Freighterin varustamon Lillbacka Powerlinen palveluksessa, vaan laivan rahtaajan eli Seawind Linen määräämä linjaluotsi. Hän oli jakanut luotsausvastuun päällikön kanssa liikenteen käynnistymisestä eli kevättalvesta lähtien.

Laivan komentosillalla oli linjaluotsin lisäksi vahtiperämiehenä toinen perämies ja tähystäjänä matruusi. Perämies kertoi luottaneensa täysin linjaluotsiin eikä keskustellut tämän kanssa laivan ohjailusta. Matka eteni pimeällä merellä hiljaisuuden vallitessa.

Poikkeava väylä ohituksen takia

Global Freighter käytti onnettomuusiltana 21. syyskuuta tavallisesta poikkeavaa reittiä. Saariston meriliikennekeskus VTS kehotti laivaa siirtymään tilapäisesti Innamon saaren eteläpuoliselle kymmenen metrin väylälle, koska edessä matkasi syväväylää pitkin hinaajan ja proomun hidas yhdistelmä.

Linjaluotsi ilmoitti VTS:lle valitsevansa kymmenen metrin väylän. Näin Global Freighter ohittaisi yhdistelmän ja palaisi Lövskärin risteyksessä syväväylälle. Sinne asti laiva ei päässyt.

Laivan päällikkö piti meriselitystilaisuudessa Lövskärin mutkia vaikeina. Turusta tultaessa on ensin jyrkähkö vasen käännös, sitten heti oikea. Väylä on kapea ja reunat kivikkoiset.

Linjaluotsin mielestä käännöksistä olisi pitänyt selvitä rutiinilla.

Vahtiperämies ei ollut ennen käyttänyt kymmenen metrin väylää Tukholman suuntaan matkattaessa. Hän tajusi jotain epänormaalia tapahtuneen kun summeri ilmoitti laivan siirtyneen käsiohjaukselle.

Vuoto aiheutti 14 asteen kallistuman

Pohjakosketuksen jälkeen kapteeni aloitti ankkuroinnin valmistelut vaurioiden tarkastamiseksi, mutta lastiruumaan kohiseva vesi pakotti hänet miettimään muuta ratkaisua. 156-metrinen alus sai nopeasti 14 asteen kallistuman ja oli vaarassa upota.

Päällikkö valitsi sähköiseltä merikortilta etusektorista kivettömän rannan, ja päätti ajaa keulan matalaan. Alus päätyi onnekkaasti Vandrockin saaren rantamutaan. Kallistumaa saatiin oikaistuksi painovesitankkien avulla.

Lastina olleet trailerit ja rekat siirrettiin proomun avulla maihin ja onnettomuusalus hinattiin tilkittynä Turun korjaustelakalle Naantalin Luonnonmaalle. Aluksen pohjan vauriot olivat huomattavat; samoin oikea potkuri rikkoutui pahoin. Global Freighter on edelleen korjattavana telakka-altaassa.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.