Pyöräily kiellettiin
Turun Brahenpuistossa

TS/Timo Jerkku<br />Brahenpuiston jalankulkualueeksi määrittelemä liikennemerkki ei kerro pyöräilijöille, että ajelu on kielletty.
TS/Timo Jerkku
Brahenpuiston jalankulkualueeksi määrittelemä liikennemerkki ei kerro pyöräilijöille, että ajelu on kielletty.

ERJA TAPANA

Turun Brahenpuiston läpi ei enää saa pyöräillä, sillä kaupungin liikennesuunnittelu on muuttanut Tuomiokirkon tienoon leveän puistoväylän kävelytieksi. Syynä on liikennesuunnittelija Kimmo Knaapin mukaan se, että kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikkuminen yhteisellä soratiellä on koettu vaaralliseksi. Monet jalankulkijat kun ovat pelänneet jäävänsä vauhdikkaan pyöräilyliikenteen jalkoihin.

Pyöräilyn sallivat kyltit on jo poistettu, mutta niiden tilalle ei ole pystytetty pyöräilyn kieltäviä opastimia.

Eikä kieltokylttejä ole luvassakaan, sillä Knaapin mukaan kaupungin arvoalueella liikennemerkit pyritään minimoimaan.

Kävelytietä osoittava liikennemerkki tosin löytyy puistosta Rothoviuksenkadun laidalta, mutta Tuomiokirkkosillan tuntumassa ei vastaavaa opastusta näy.

Puisto maan ykkösten joukossa

Suomen kenraalikuvernöörin Pietari Brahen patsaasta tunnettu kaunis puisto on rankattu valtakunnan ykkösten joukkoon. Lehtevään keitaaseen on sijoitettu lukuisia penkkejä ihmisten istuskella. Puisto on erityisesti matkailijoiden suosima levähdyspaikka.

Mutta Brahenpuistosta on hiekkakäytävineen kehkeytynyt myös suosittu kevyen liikenteen väylä, yhdystie keskustan ja Hämeenkadun välille.

Perjantaina aamupäivällä, varttitunnin aikana puiston läpi rullasi parikymmentä polkijaa. Yksikään pyöräilijä ei siirtynyt tutulta reitiltä, koska pyöräilyä ei merkein kielletty.

Jalankulkua osoittava liikennemerkki ei yksistään polkijoihin tehonnut.

Otoksen pohjalta tuntuu vahvasti siltä, että Brahenpuiston läpi ajellaan entiseen tapaan, ellei korvaavaa reittiä määritellä ja merkata selkeästi maisemaan.

Tuomiokirkkotoria suositellaan väyläksi

Jonkinasteinen ongelma on, että hyvää vaihtoehtoa tuskin löytyykään.

Knaapi suosittelee pyöräilijöille avaraa Tuomiokirkkotoria, jossa muu liikenne, turistibusseja lukuunottamatta, on kielletty. Liikennesuunnittelija ei kuitenkaan lupaa aukiolle selkeitä nuolia tai muitakaan opastimia, jotka kertovat, missä polkea ja mihin suuntaan.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

"Liikennesuunnittelija"
On siinä melkoinen liikenteen suunnittelija, kun osaa vain estää ja hankaloittaa, mutta ei sitten tehdä sitä varsinaista työtään eli suunnitella, miten liikenne sujuisi mahdollisimman jouhevasti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajoneuvot ajoradalle, ja ruutukaavalle 30km/h-rajoitus
Mainitut ongelmat eivät mitenkään eroa muiden rinnakkaisten tai yhdistettyjen pyöräteiden ja jalkakäytävien, eli ns. kevyen liikenteen väylien, ongelmista. Mikä tekee Brahenpuistosta erityistapauksen? Venäläiset ja japanilaiset turistit?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »