Kirjalansalmen sillan jättiremontti haukkaa valtaosan korjausrahoista

TS/Jori Liimatainen<br />Tieliikelaitoksen projektivastaava Riku Vanhanen (vas.) ja tiehallinnon vastaava rakennuttaja Jari Nikki tarkastelevat Kaarinan ja Paraisten välisen Kirjalansalmen sillan alapuolisia rakenteita, jotka vaativat perusteellisen remontin.
TS/Jori Liimatainen
Tieliikelaitoksen projektivastaava Riku Vanhanen (vas.) ja tiehallinnon vastaava rakennuttaja Jari Nikki tarkastelevat Kaarinan ja Paraisten välisen Kirjalansalmen sillan alapuolisia rakenteita, jotka vaativat perusteellisen remontin.

PÄIVI OJANPERÄ

Tiehallinnon Turun tiepiirin siltojen kunnostusrahat uppoavat tänä vuonna suurelta osin Kaarinan ja Paraisten välisen Kirjalansalmen sillan jättiremonttiin. Liki 300-metrinen silta korjataan vuoden 2005 syyskuuhun mennessä 1,6 miljoonalla eurolla.

Kirjalansalmen sillan kunnostus imee noin neljänneksen tiepiirin tämän vuoden remonttirahoista, joten juuri muuhun ei euroja heru.

- Taitaa olla kautta aikain kallein korjausurakka, sanoo vastaava rakennuttaja Jari Nikki Turun tiepiiristä.

Urakoinnista vastaa Tieliikelaitos.

Korjaustyöt käynnistyvät toden teolla äitienpäivän jälkeisellä viikolla. Koko kesän ajan käytössä on ajoittain vain toinen ajorata, jolloin liikennettä ohjataan liikennevaloin.

Aamu- ja iltaruuhkien aikaan, osittain viikonloppuisin ja juhannuksena käytössä on kuitenkin kaksi ajokaistaa. Mökkiliikenteen sujuvuuden varmistamiseksi molemmat ajoradat ovat auki liikenteelle perjantai-iltana, lauantaiaamuna ja sunnuntaina yhdestä iltayhdeksään.

Jos työtilanne sallii, koko tie pyritään Nikin mukaan pitämään avoinna myös muulloin.

- Jonoja varmasti tulee silti, sillä liikennemäärät ovat samaa tasoa kuin Muurlan kohdalla moottoritiellä. Tiellä on aika paljon myös raskasta liikennettä, Nikki sanoo ja toivoo autoilijoilta kärsivällisyyttä.

Korjaus ei onnistu talvella

Kirjalansalmen sillalla kulkee vuorokaudessa keskimäärin 9 300 ajoneuvoa.

Vilkkaimmillaan liikennemäärä voi nousta jopa 1 150 autoon tunnissa.

Tieliikelaitoksen projektivastaava Riku Vanhanen arvioi, että keskimääräinen odotusaika sillan liikennevaloissa jää kuitenkin vain noin viiteen minuuttiin.

Silta on korjattava vilkkaimpaan vuodenaikaan, sillä vaihtoehtoja ei Nikin mukaan juuri ole. Talvella laakereiden vaihto ja liikuntasaumalaitteiden kunnostus ei onnistu.

- Korjaus keskittyy tällä kertaa sillan kannen alapuolisiin osiin, Nikki määrittelee.

Liikuntasaumojen uusiminen aiheuttaa suurimmat haitat. Yhteensä kymmenestä liikennesaumasta kuusi poistetaan ja neljä uusitaan.

- Saumat ovat niitä kohtia, jotka näkyvät päälle päin ja tömähtävät kun ajaa yli, Nikki valaisee.

Vuonna 1963 rakennettua Kirjalansalmen siltaa on kunnostettu viimeksi vuosina 1999 ja 2000. Edelliskerroilla uusittiin sillan kannen päällystys ja kannen yläpuolelle tehtiin pintakäsittely.

Samaan aikaan kun siltaremontti käynnistyy, koko saaristotie saa uuden asvaltin toukokuun aikana.

Myös Rungonsalmi ja Kaitainen kuntoon

Turun tiepiirin kaksi muuta suurta sillankorjauskohdetta ovat tänä kesänä Rungonsalmen silta Kemiössä ja Kaitaisten silta Taivassalossa.

Rungonsalmen sillan korjaustyöt alkoivat jo viime vuonna ja ne on tarkoitus saada päätökseen kesän loppuun mennessä. Myös Rungonsalmen sillalla toinen ajokaista on kesällä osittain suljettu. Väistämisvelvollisuus osoitetaan liikennemerkein eikä valoin, sillä kaistasta on suljettuna vain pieni osa kerrallaan.

Tieliikelaitoksen urakoima korjaustyö maksaa kokonaisuudessaan 1,2 miljoonaa euroa.

Kaitaisten siltaa Taivassalossa on remontoitu maaliskuulta lähtien.

Valmista pitäisi tulla elokuussa. Kaitaisten sillan korjaukseen uppoaa 650 000 euroa.

- Mahdollisimman aikaisin eli maaliskuussa on tehty jo pahimmat asiat, ennen kuin mökkiläiset tulevat, Nikki kertoo.

Sillan reunapalkkeja on korjattu ja seuraavaksi päästään kannen vesieristystöihin ja tien päällystämiseen.

- Silta oli sellaisessa kunnossa kuin arvelimmekin. On aina vähän yllätys, mitä paljastuu, kun silta avataan, Nikki sanoo.

Isojen siltojen lisäksi tiehallinto kunnostaa parhaillaan Hihnakosken siltaa Liedossa ja Juvan siltaa Tarvasjoella. Kymppitien varrelle sijoittuvien siltojen remonttiin menee yhteensä 379 000 euroa.

Särkänsalmi odottaa vuoroaan

Turun tiepiirin odotuslistalla on kärkkymässä kolme noin miljoonan euron suuruista sillankorjaushanketta.

Tieinsinööri Jouko Välimäen mukaan seuraavina korjausrahoja odottavat Särkänsalmen silta Merimaskussa, Halikonjoensilta ja Makarlan ylikulkusilta Piikkiössä.

Kirjalansalmen sillan korjaus oli Välimäen mukaan niin tärkeä ja välttämätön, että ajoi muiden edelle, vaikka se samalla hidastaa usean muun kohteen toteuttamista.

- Turun tiepiirissä on 1 750 siltaa ja määrärahoja kohtuullisen niukasti, joten asioita on laitettava tärkeysjärjestykseen. Särkänsalmen sillan korjausta suunniteltiin vuodeksi 2005, mutta Kirjalansalmen sillan takia toteutus varmaan pitkittyy, Välimäki arvelee.

Odottavien lista on pitkä.

1960-luvun alussa Turun tiepiirin alueelle rakennettiin viitisensataa teräksistä putkisiltaa, joiden laskettu kestoikä on 25 vuotta.

- Muutama kymmenen putkisiltaa alkaa olla huonossa kunnossa, Välimäki laskeskelee.

TS/Timo Jerkku<br />Kaitaisten silta Taivassalossa korjataan 650 000 eurolla ensi syyskuuhun mennessä. Liikennettä ohjataan liikennevaloin, mutta esimerkiksi juhannuksena molemmat ajoradat ovat käytössä.
TS/Timo Jerkku
Kaitaisten silta Taivassalossa korjataan 650 000 eurolla ensi syyskuuhun mennessä. Liikennettä ohjataan liikennevaloin, mutta esimerkiksi juhannuksena molemmat ajoradat ovat käytössä.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.