Tieto Flash Airlinesin ongelmistahukkui Suomessa sähköpostiin

Suomen Ilmailulaitos sai jo lokakuussa 2002 yhteiseurooppalaisen viranomaisen lähettämän tiedon egyptiläisen Flash Airlines -yhtiön ongelmista.

Sähköpostina tullut varoitus kuitenkin hukkui massaan.

- Tieto tuli postilaatikkoon, joka ei kerro uusista viesteistä. Siksi se jäi meiltä huomaamatta, Ilmailulaitoksen lentoturvallisuushallinnon jaostopäällikkö Eero Kausalainen kertoi keskiviikkona.

Kausalainen penkoi tiedostoja koko maanantaiaamun ja kyseinen sähköposti löytyi puolen päivän nurkilla.

Viestissä kerrottiin sveitsiläisten viranomaisten tekemistä kahdesta tarkastuksesta, joissa löydettiin vakavia puutteita Flash Airlinesin lentokoneista.

Sähköpostin liitteenä oli myös valokuvia.

Luxor Air korvaa Flash Airlinesin

Suomen ilmailuviranomaiset selvittävät egyptiläisen Flash Airlines -yhtiön lentoturvallisuutta. Yhtiö on muutamilla lennoilla kuljettanut matkailijoita Suomesta Egyptin lomakohteisiin. Sen kone kävi muun muassa Joensuussa 13. ja 20. lokakuuta.

- Sen jälkeen yhtiö ei ole ainakaan Joensuusta lentänyt, vaikka suunnitelmassa näitä lentoja on ollut, kertoi apulaisjohtaja Reijo Lamberg Ilmailulaitoksen lentoturvallisuushallinnosta maanantaina.

Lambergin mukaan toinen egyptiläinen lentoyhtiö Luxor Air on hoitanut lentoja, joihin Flash Airlines alun perin oli hakenut lupaa. Kyse on eräänlaisesta leasing-toiminnasta, joka on lentoliiketoiminnassa varsin yleistä.

- Jos yrityksellä on kone esimerkiksi jonkin yllättävän huoltotarpeen takia huollossa, niin se voi tietyllä menettelyllä saada luvan lentää toisen yrityksen kalustolla.

Päävastuu Egyptin viranomaisilla

Sveitsin ilmailuviranomaiset ovat kieltäneet Flash Airlinesia lentämästä maan ilmatilassa. Lambergin mukaan sikäläiset viranomaiset löysivät kahdessa vuonna 2002 tehdyssä tarkastuksessa yhtiön koneista melkoisesti huomautettavaa. Suomessa egyptiläisyhtiön koneet eivät ole olleet tarkastuksen kohteena.

- Teemme vuodessa kymmenestä kolmeenkymmeneen tarkastusta riippuen siitä, miten resursseja on käytössä. Enemmänkin voisimme tehdä, mutta sitten tarkastajia pitäisi olla enemmän.

Suomalaisviranomaiset voivat pysäyttää koneen Suomen kentälle, jos esimerkiksi turvatekniikassa havaitaan puutteita. Samoin koneen pääsy Suomeen voidaan estää niin kauan kunnes havaitut puutteet on korjattu. Lamberg kuitenkin muistuttaa, että varsinainen valvova viranomainen Flash Airlinesin tapauksessa on Egyptin ilmailuviranomainen.

- Se antaa toimiluvat ja hyväksyy yrityksen toimintamenetelmät, huoltojärjestelmät ja sen sellaiset.

Tarkastuksia tehostetaan

Suomen ilmailuviranomaiset aikovat tehostaa ulkomaalaisten yhtiöiden lentokoneiden tarkastuksia. - Tarkoituksena on tehostaa toimintaa muiden EU-maiden tapaan. Haemme päätoimista tarkastushenkilöä muiden tueksi. Päteviä ihmisiä ei tosin hirveästi irrallaan juoksentele, Eero Kausalainen sanoo.

Suomeen perustetut uudet lentoyhtiöt ovat virkistäneet kilpailua, mutta Ilmailulaitokselle tulokkaat ovat tehneet hallaa.

- Uudet yhtiöt onnistuivat kaappaamaan meiltä useita päteviä tarkastajia. Valtionhallinto ei kykene kilpailemaan palkoissa yksityisen sektorin kanssa, Kausalainen valittelee.

Kausalaisen mielestä ilmailuviranomaiset tekevät Euroopan sisällä tiivistä yhteistyötä. Yhteisten säännösten mukaan viranomaisten taso tarkistetaan ennen heidän pestaamistaan. Erikoissyyniin joutuvat myös lupia myöntävät tahot.

- Lentoturvallisuus on huipputasoa Euroopan yhteisjärjestöön kuuluvissa maissa. Yhdysvallat, Kanada ja Australia kuuluvat samaan kastiin. Näiden ulkopuolella tilanne on huonompi.

Pienet yrittäjät mukaan lukien maailmassa on tuhansia lentoyhtiöitä. Kausalaisen mukaan kaikkien alvominen ja tarkastaminen on mahdoton urakka.

- Jos kansallinen viranomainen myöntää luvan ja se on voimassa, mahdollisista ongelmista on ilman etukäteen saatuja vihjeitä vaikea saada tietoa. Toki valvontaa voidaan jonkin verran kohdentaa.

Yksittäisiä koneita asetettu kieltoon

Suomessa on aiemmin kielletty joidenkin maiden yksittäisiä lentokoneita saapumasta maahan. Tarkastuksissa kehnoiksi havaitut koneet eivät ole täyttäneet YK:n alaisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n asettamia vaatimuksia.

- On ollut pakko sanoa, ettei takaisin ole enää tulemista. Kyse on ollut lähinnä Itä-Euroopan maiden yhtiöiden koneista. Ongelmia on ollut myös turkkilaisten kanssa. Kokonaisia yhtiöitä ei muistaakseni ole aikaisemmin määrätty kieltoon, Kausalainen sanoo.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.