Sallan-Kantalahden rata arvioitiin kannattavaksi

Noin 170 kilometrin pituisen radan rakentaminen Sallasta Venäjän Kantalahteen olisi yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa. Asiaa selvittäneen konsultin mukaan Murmanskin-Pietarin rataan linkkiytyvälle yhteydelle olisi saatavissa riittävästi raaka-ainekuljetuksia. Ratahallintokeskus ilmoitti äskettäin, että sen aikeissa on purkaa Kemijärven-Sallan rata.Lapin maaherra Hannele Pokka sanoo, että tänään Kemijärvellä julkistettu selvitys radan kannattavuudesta on ratkaiseva.Pöyry-yhtiöihin kuuluvan JP-Transplanin selvityksen mukaan kuljetuspotentiaalia radalle löytyy 2,9 miljoonaa tonnia vuodessa. Kun epävarmuustekijät otetaan huomioon, päästään laskelmissa 1,9 miljoonan tonnin tavaravirtaan.Radalla liikkuisi raaka-aineita - pääosin hiiltä, puutavaraa ja rautaromua. Hiili suuntaisi valtaosin Venäjän Vorkutasta Tornion kautta Ruotsiin ja rautaromu lähinnä Suomen terästehtaille Tornioon ja Raaheen.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.