Uutiset

Onnettomuuskopterin omistajayhtiö talousvaikeuksissa

Pelastusalus kerää turmakopterin osia. AFP/ Torstein Boe
Pelastusalus kerää turmakopterin osia. AFP/ Torstein Boe

Norjan rannikolla tuhoutuneen helikopterin omistanut yhtiö CHC Helicopter Service on norjalaismedian mukaan ollut talousvaikeuksissa. Dagens Näringsliv -lehden mukaan luottoluokittaja Moody’s alensi äskettäin yhtiön luokitusta.

Kanadalainen helikopteriyhtiö ei kyennyt maksamaan erääntyneitä lainakorkoja.

Norjalaistietojen mukaan tuhoutuneen kopterin malli on ollut epäsuosittu Pohjanmeren öljykenttien työntekijöiden keskuudessa. Kopterimallia pidetään vanhentuneena ja turvallisuudeltaan heikkona. Sama malli on ollut neljän vuoden aikana viidessä onnettomuudessa Britanniassa.

– Tätä kopterityyppiä koskeva epäluottamus ei häviä. Se on vanhanaikainen ja epämukava kopteri. Niissä istutaan kuin sillit suolassa, moitti Gullfaks-öljykentän työsuojeluvaltuutettu Hans Fjäre Övrum.

Norjan öljytyöntekijöiden liiton puheenjohtaja Hilde Marit Rysst sanoo Klassekampen-lehdelle, että liitto on jo kauan pelännyt helikopterionnettomuutta.

– Meille on tullut useita yhteydenottoja koskien kopterien ylläpitoa ja turvallisuutta, Rysst sanoi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tuhoutunut helikopteri oli matkalla Statoilin öljykentältä Bergeniin. Turman syy ei ole tiedossa, mutta flightradar24.com -verkkosivun mukaan kopteri syöksyi 640 metriä alas viimeisen kymmenen sekunnin aikana.

Käyttökielto määrätty

Norjan turmahelikopterin valmistaja on määrännyt toistaiseksi käyttökieltoon helikopterit, jotka ovat samaa mallia kuin maahan pudonnut kopteri. Airbus Helicoptersin päätöksestä kertoi uutistoimisto Reuters varhain aamulla.

Käyttökielto koskee kaupallisia lentoja.

Kaikkien 13:n lennolla olleen uskotaan kuolleen, kun mallin H225 Super Puma helikopteri putosi Pohjanmeren rannikolla lähellä Bergeniä eilen. Öljynporauslautalta palaamassa olleen kopterin roottorin epäillään irronneen kesken lennon. Silminnäkijät kertoivat kuulleensa kopterista myös räjähdyksen.

Britannia ja Norja määräsivät turmatyyppiä olevat helikopterit käyttökieltoon jo ennen kuin Airbus teki saman päätöksen.

Suomessa Rajavartiolaitoksella on käytössään kolme saman valmistajan AS332 Super Pumaa. Ne ovat vanhempia ja kevyempiä kuin Norjassa tuhoutunut helikopteri.

Vartiolentolaivueen komentaja Antti Pesari sanoi STT:lle, että Norjan turma ei aiheuta Rajavartiolaitoksessa mitään toimia.

TS–STT

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​