Juna vie Turusta Helsinkiin nyt 20 minuuttia nopeammin
VR selvittää mahdollisuutta aloittaa aiempaa nopeampien junayhteyksien liikennöinti useilla rataosuuksilla. Nopeampien yhteyksien ajaminen on mahdollista karsimalla väliasemilla pysähtymistä, ottamalla Pendolinoissa käyttöön uusi kallistusjärjestelmä sekä neuvottelemalla Liikenneviraston kanssa erityisen alhaisten nopeusrajoitusten karsimisesta. Kallistusjärjestelmän kehittämisessä on tehty yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa.
VR käynnisti aiempaa nopeamman yhteyden liikennöinnin jo Turun ja Helsingin välillä tiistaiaamuna. Turusta klo 7.08 lähtevä juna on jatkossa aikataulun mukaan perillä Helsingin päärautatieasemalla aiempaan verrattuna 20 minuuttia aikaisemmin. Ensimmäinen Turusta lähtenyt junavuoro tosin saapui Helsinkiin puolitoista minuuttia myöhässä. Myöhästyminen johtui Leppävaarasta tulleesta lähijunasta, joka myöhästytti matkantekoa.
Vastaava pikavuoro lähtee Helsingistä Turkuun iltapäivällä klo 16.10. Nopeaa vuoroa ajetaan arkipäivisin. Matka-ajan lyhenemisen mahdollistaa kallistusjärjestelmän lisäksi se, että juna pysähtyy kyseisillä vuoroilla vain Kupittaan ja Pasilan asemilla ennen saapumistaan määränpäähän. Rataosuudelta on myös poistettu viisi nopeusrajoitusta.
VR pohtii nopeiden yhteyksien lisäämistä myös muilla osuuksilla, kuten Tampereen ja Helsingin välillä. Myös Jyväskylä on ollut kiinnostunut nopeista yhteyksistä. Matka-ajan lyhentäminen on käytännössä mahdollista karsimalla pysähdyksiä lähtö- ja pääteaseman välillä. Painetta matka-ajan lyhentämiseen on luonut kiristynyt kilpailu bussiliikenteen kanssa.
– Kouvola-Kuopio –rataosuus on sellainen, jossa Pendolinojen uusi kallistusjärjestelmä voi tuoda hyötyä, toteaa VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu.
VR aikoo lisäksi Lehtipuun mukaan neuvotella Liikenneviraston kanssa siitä, olisiko tiukoista nopeusrajoituksista mahdollista luopua myös muilla osuuksilla kuin Turun ja Helsingin välillä.
– Nopeusrajoitukset perataan tarkasti läpi, Lehtipuu sanoo.