Konecranesin iso fuusio kohtasi kiinalaishaasteen
Nostolaitevalmistaja Konecranesin ja amerikkalaisen Terexin yhdistymisen väliin työnnetään paksua nippua kiinalaista rahaa. Kiinalaisyhtiö Zoomlion korotti keskiviikkona ehdollista tarjoustaan amerikkalaisyhtiön osakkeista. Kiinalaisyhtiö havittelee Terexiä, vaikka Terex on jo sopinut fuusiosta Konecranesin kanssa.
Konecranes ei missään tapauksessa muuta jo sovittuja fuusion ehtoja, sanoo yhtiön hallituksen varapuheenjohtaja Stig Gustavson STT:lle.
– Ei se johda mihinkään muuhun kuin että vastapuoli korottaa kanssa. Meillä ei ole Kiinan valtion resursseja.
Gustavson korostaa, että Zoomlion ei ole vielä tehnyt muodollista tarjousta osakkeista. Terex ja Zoomlion käyvät neuvotteluja, jotka voivat johtaa ostotarjoukseen. Jos näin käy, riippuu osakkeenomistajista, hyväksyvätkö he kiinalaistarjouksen.
Osakkaat valitsisivat käteisen rahan ja pitkäaikaisen teollisen logiikan välillä, Gustavson arvioi.
Hän huomauttaa, että kiinalaisille amerikkalaisyhtiön osto ei välttämättä ole helppoa muun muassa kilpailusyistä. Poliittinen ilmapiirikään ei suosi amerikkalaisten yhtiöiden myyntiä Kiinaan.
Ei maailmanloppu
Jos iso fuusio isomman amerikkalaisfirman kanssa kariutuu, Konecranes kuittaisi kuluistaan korvauksia. Gustavsonin mukaan korvaukset olisivat 37 miljoonan euron luokkaa.
Kiinalaisten onnistunut kaappaus ei muutenkaan olisi maailmanloppu Konecranesille, Gustavson sanoo. Yhtiön näkymät ovat hyvät, samoin taloustilanne.
– Paljon on muitakin yritysostosmahdollisuuksia maailmalla, Gustavson lisää.
Gustavson, 70, siirtyi keskiviikkona hallituksen puheenjohtajan paikalta varapuheenjohtajaksi vedoten korkeaan ikäänsä. Maanantaina Konecranes kertoi, että Gustavson nauttii yhä hallituksen luottamusta, vaikka häntä vastaan on nostettu syyte törkeästä avustuspetoksesta. Puheenjohtajuudesta luopuminen ja rikossyyte eivät liity toisiinsa, Gustavson korostaa.
– Sillä ei ole mitään merkitystä, hän sanoi syytteestä, joka oli hänen mukaansa ”huuhaata”.
Hallituksen puheenjohtajaksi nousee Christoph Vitzthum.
TS–STT