Puhelinparkkeeraus tuplaantui Turussa
Pysäköinnin maksaminen puhelimella yleistyy entisestään. Turussa kasvu on ollut valtakunnallista kasvua selvästi suurempaa. Viime vuonna pysäköinnin mobiilimaksamisen yhtiön EasyParkin palvelulla pysäköitiin Turussa yli 260 000 kertaa, joka on 106 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Koko Suomessa palvelun kautta pysäköitiin yli neljä miljoonaa kertaa. Kasvua edelliseen vuoteen on 75 prosenttia. Aikaisempina vuosina kasvuluvut ovat olleet vain kymmenen prosentin tasolla.
EasyPark uskoo kasvun johtuvan suurimmaksi osaksi autoilijoiden luopumisesta kolikkojen käytöstä. Kolikkojen lisäksi suuri häviäjä on pankkikortti. Yhtiön tekemän selvityksen mukaan joka kolmas suomalainen uskoo, että puhelin tulee syrjäyttämään myös pankkikortin tulevaisuudessa.
EasyPark uskoo pysäköintiautomaattien olevan puhelinkoppien tavoin katoavaa kansanperinnettä. Yhtiö usko lähitulevaisuudessa teknologian tunnistavan maksulliselle paikalle pysähtyneen auton, ja aloittavan parkkimaksun veloituksen automaattisesti.
– Asiakkaiden suurin toive liittyy parkkipaikan löytämisen helppouteen. On sekä ihmisille että ympäristölle epäedullista, kun joudutaan ajamaan ympyrää ja etsimään vapaata parkkipaikkaa. Vielä ei ole tarjolla palvelua, joka tunnistaisi kattavasti kaikki parkkipaikat ja niiden käyttöasteen, mutta tähän on tahtotila kaupungeilla sekä pysäköintioperaattoreilla, EasyParkin Suomen toimitusjohtaja Stefan Anderson uskoo.
EasyPark on kansainvälinen pysäköinnin mobiilimaksamisen yhtiö. Suomessa yhtiö on toiminut vuodesta 2008. Suomen EasyParkin liikevaihto on 3,5 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 23 henkilöä.
TS