Uutiset

Hornetien seuraajahankkeessa lämmitellään jo moottoreita

 Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Kim Jäämeri vuoden 2015 mediatapaamisessa Helsinki-Vantaan lentoasemalla 2. joulukuuta. Lehtikuva/ Martti Kainulainen
Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Kim Jäämeri vuoden 2015 mediatapaamisessa Helsinki-Vantaan lentoasemalla 2. joulukuuta. Lehtikuva/ Martti Kainulainen

Yhdysvaltain, Britannian, Ranskan ja Ruotsin hallitukset saavat jouluun mennessä Suomesta mielenkiintoista postia. Puolustusministeriön kirjeessä hallituksille kerrotaan Suomessa käynnistetystä HX-hankkeesta uusien monitoimihävittäjien hankkimiseksi.

– Kohtelias ele, jolla virallisesti ilmoitetaan, että nyt on hanke liikkeellä, kuvailee hankekoordinaattori Lauri Puranen puolustusministeriöstä.

Kirje menee tiedoksi myös viidelle hävittäjävalmistajalle: amerikkalaisille Lockheed Martinille ja Boeingille, ranskalaiselle Dassaultille, ruotsalaiselle Saabille ja brittiläiselle BAE Systemsille, joka edustaa Eurofighter-yhteenliittymää.

Ilmavoimien komentajan kenraalimajuri Kim Jäämeren mukaan nämä valmistajat saavat varsinaisen yksityiskohtaisen tietopyynnön seuraavassa vaiheessa helmikuussa 舡mikäli ei yllätyksiä tule舡.

Vaikka tiedustelu suunnataan valmistajalle eikä tiettyyn konetyyppiin, todennäköisinä Hornetien seuraajina on pidetty Lockheed Martinin F-35:tä, Boeingin F/A-18 Super Hornetia, Saabin Jas Gripeniä, Dassaultin Rafalea ja Eurofighterin Typhoonia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Mainitut konetyypit ovat sellaisia, jotka me olemme tunnistaneet olevan sellaisessa vaiheessa, että ne voisivat meidän tarpeet täyttää, Jäämeri sanoo.

Komentaja on itse istunut kaikkien 舡takapenkkikyydissä舡, pois lukien vain yksipaikkaisena versiona valmistettava F-35, josta kokemukset rajoittuvat simulaattoriin.

Toiveissa koeteltua kestävyyttä

Ilmavoimat selvittää tarjokkaiden operatiivista kykyä ja elinkaaren kestävyyttä. Riittävän 舡kypsä舡 kone ilman lastentauteja, mutta samalla riittävästi jäljellä olevaa tehokasta ja varmaa toiminta-aikaa, Jäämeri kuvaa tasapainoilua.

Komentajan mukaan uudet hävittäjät hankitaan lähtökohtaisesti 30 vuodeksi kuten Hornetitkin aikanaan. Kahden eri hävittäjämallin hankkimista ei ole suljettu tässä vaiheessa pois. Hankintasopimus uusista koneista on määrä solmia vuonna 2021.

Tarjouspyynnöissä kuvaillaan Suomen koneille asettamia tarpeita ja tehtäviä ja esitetään erilaisia vaihtoehtoisia paketteja. Erityinen paino on sillä, että monitoimihävittäjä kykenee useisiin erilaisiin tehtäviin. Kyvyt pitää myös kyetä simulaatioilla ja mallinnuksella osoittamaan.

– Saa tietysti osoittaa taistelukokemuksellakin, Jäämeri lisää.

Hankittavien koneiden lukumäärään Jäämeri ei ota kantaa, mutta puheista saa sen kuvan, ettei se poikkea nykyisestä ainakaan alaspäin.

– Laivasto on joka tapauksessa aina Suomessa erittäin niukasti mitoitettu, niin kuin nytkin, tähän turvallisuusympäristöön.

Hornetit vielä hyvässä iskussa

Jäämeri kehuu vuolaasti nykyisiä monitoimisia Horneteja. Uusi ylläpitopäivitys ja pitkän kantaman JASSM-ohjukset parantavat koneiden ilmasta maahan –iskukykyä.

– Ilmavoimat on ottanut siitä paljon irti, ja se on vastannut meidän tarpeisiin, Jäämeri kuvaa Hornetia.

Hornetit pysyvät hyvässä iskussa 2020-luvulle, jolloin ne alkavat poistua käytöstä. Samaan aikaan Suomen lähialueilla alkaa olla käytössä pitkäkantoisia ilma-aseita ja häiveteknologiaa, joihin uusilla monitoimihävittäjillä halutaan vastata.

Keskiviikon tiedotustilaisuudessa Jäämeri perusteli pyynnöstä miljardien eurojen hankkeen järkevyyttä talouskriisissä olevassa maassa.

– Kriisiesimerkit maailmalta osoittavat, että sellainen maa, jonka ilmapuolustus pettää, on ilmahyökkääjän armoilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

TS–STT

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
MN
Heja Sverige
Ehkä Ruotsi olisi tällä kertaa oikea suunta valitsijoille?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
peejiiäm
22+44
Näkisin mieluusti yhteistyön Ruotsin kanssa kantavan todellista hedelmää, siis Jas'eja. Ehkä saisimme myös osavalmistusta niihin ja myös ulkomaille myytäviin koneisiin. Todennäköisesti halvin tarjokkaista, myös suunniteltu Pohjolan oloihin. Jos halutaan sitä häiveteknologiaa ja rynnäkkötehoa, niin sitten joku amerikkalainen, esimerkiksi Super Hornet. Voisi olla teknisesti ja huollollisesti jotakin etua Horneteista. Siis oma veikkaukseni: 22 Super Hornetia ja 44 Saab 39 Jas'ia. Super Hornetit pidettäisiin visusti piilossa luolissa, Jas'eilla harjoiteltaisiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.