Volkswagenin toimitusjohtaja yhä ahtaammalla
Volkswagenin päästömittauksia koskeva skandaali paisui keskiviikkona entisestään. Päästöhuijauksesta aloitettiin alustava rikostutkinta myös Saksassa.
Volkswagen-konsernin hallituksen viisi vaikutusvaltaisinta jäsentä taas kuulusteli toimitusjohtaja Martin Winterkornia, jonka jatko yhtiön johdossa näyttää yhä epävarmemmalta.
Hallituksen jäsenet grillasivat Winterkornia siitä, miten Volkswagen päätyi Yhdysvalloissa päästömittaustulosten vääristämiseen.
Volkswagenin hallitus on vaikeassa tilanteessa, sillä Winterkornin toimikausi päättyy perjantaina. Hallituksen on päätettävä, jatkaako se hänen kauttaan.
68-vuotias Winterkorn itse ei ole eroamassa. Hän pyysi jo tiistaina julkisesti anteeksi, että on pettänyt ihmisten luottamuksen.
Pientä helpotusta Volkswagenin ahdinkoon tuli siitä, että yhtiön osakekurssin lasku Frankfurtin pörssissä pysähtyi keskiviikkona. Kahden edellisen päivän aikana yhtiön markkina-arvosta ehti kadota yli kolmannes, eli 25 miljardia euroa.
Volkswagen-konserni valmistaa autoja myös muun muassa Audi-, Skoda- ja Lamborghini-merkeillä. Sitä, kuinka pahasti kohu kolhaisee yhtiön mainetta ja autojen myyntiä, on hyvin vaikea ennakoida.
Yhdysvalloissa Volkswagenin toiminnasta aloitettiin rikostutkinta jo aiemmin, ja siellä yhtiötä uhkaa enimmillään jopa yli 18 miljardin dollarin eli yli 16 miljardin euron korvausvaade. Volkswagen on keskeyttänyt kaikkien diesel-autojen myynnin Yhdysvalloissa tutkinnan ajaksi.
Ei koske hiilidioksidipäästöjä
Skandaali johtuu siitä, että Volkswagenin dieselmoottoreiden moottorinohjausjärjestelmässä havaittiin ohjelma, joka tunnistaa auton olevan päästömittauksessa. Ohjelma säätää asetukset sellaisiksi, että päästönormit eivät ylity. Volkswagenin mukaan ohjelmisto on noin 11 miljoonassa autossa, joissa on EA 189 -tyyppinen dieselmoottori.
Normaaliajossa ohjelma ohitetaan. Typen oksidien päästöt voivat tällöin nousta 10–40 prosenttia suuremmiksi kuin tyyppihyväksynnän yhteydessä tehdyissä päästömittauksissa.
Dieselautojen typpipäästöjä koskevat rajat ovat aiemmin olleet Yhdysvalloissa selvästi tiukemmat kuin Euroopassa.
Typen oksidit happamoittavat ympäristöä ja voivat aiheuttaa terveyshaittoja ihmisille. Ne eivät ole samanlaisia kasvihuonekaasuja kuin hiilidioksidi, jonka päästöihin muun muassa autoverotus perustuu Suomessa. Hiilidioksidipäästöjä nyt havaittu huijaus ei koske.
EU kiristämässä mittauksia
Myös hiilidioksidipäästöjen mittaukset on kyseenalaistettu, koska autoteollisuuden on epäilty manipuloivan testituloksia muun muassa parantamalla keinotekoisesti autojen aerodynamiikkaa.
EU-parlamentin ympäristökomitea äänesti keskiviikkona sääntöjen tiukentamisesta niin, että päästömittaukset noudattaisivat paremmin varsinaista ajotilannetta. Neuvottelut lopullisten lakien sisällöstä aloitetaan heti parlamentin, EU-komission ja jäsenvaltioiden välillä.
Saksan on epäilty ajavan lain vesittämistä. Saksa on EU:n suurin autoteollisuusmaa.
Suomen autoverotukseen mittaussääntöjen tiukentuminen ei lähitulevaisuudessa vaikuttaisi, sillä uusilla menetelmillä saadut mittaustulokset konvertoitaisiin aluksi vastaamaan vanhoja tasoja, kerrottiin Trafista.
TS–STT