Uutiset

Merivoimien uudet alukset tuonevat töitä kotimaisille telakoille

Rajavartiolaitoksen vartioalus Turva partiossa Eestiluodon edustalla Sipoon vesialueella Suomenlahdellla  28. huhtikuuta 2015. Lehtikuva/ Mikko Stig
Rajavartiolaitoksen vartioalus Turva partiossa Eestiluodon edustalla Sipoon vesialueella Suomenlahdellla 28. huhtikuuta 2015. Lehtikuva/ Mikko Stig

Merivoimien Laivue 2020 -hanke tuo mitä ilmeisimmin töitä myös suomalaisille telakoille. Konserniohjausyksikön johtaja Janne Kuusela puolustusministeriöstä on sitä mieltä, että lähtökohtaisesti alukset pitäisi tehdä mahdollisimman pitkälle kotimaisin voimin.

– Kyllähän tässä on jokaisella hallinnonalalla Suomessa vastuu tukea kotimaista työllisyyttä ja teollisuutta kaikin järkevin keinoin. Varmaan tullaan jokainen kivi kääntämään sen suhteen, että paljonko voidaan tehdä Suomessa.

Kuuselan mukaan monet taistelualuksen järjestelmistä on käytännössä hankittava ulkomailta, mutta laivan suunnittelu ja rungon rakentaminen sekä järjestelmien asennukset kyettäisiin tekemään kotimaassa.

Uudet Katanpää-luokan miinantorjunta-alukset rakennettiin Italiassa lähinnä sen takia, että siellä oli paras osaaminen miinanetsintään erikoistuneissa aluksissa, joita Suomessa ei ole aikaisemmin ollut.

Myös komentaja Jon von Weissenberg Maanpuolustuskorkeakoulusta sanoo, että työllisyyden ja huoltovarmuuden kannalta olisi järkevää säilyttää sota-alusten erikoisosaaminen Suomen telakoilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Kunhan ne pysyvät kustannuksiltaan tolkullisissa mitoissa.

Perussuomalaisten Jussi Niinistön mukaan aluksia ei todennäköisesti voisi tehdä Helsingin telakalla sen venäläisomistuksen takia.

STT:n tietojen mukaan uuden alustyypin rakennustöiden on kaavailtu alkavan vuonna 2019. Poistuvien seitsemän aluksen tilalle haluttaisiin ainakin neljä uutta.

Elintärkeä ilmatorjunta

Sota-alustyypeissä on von Weissenbergin mukaan tällä hetkellä karkeasti kaksi trendiä. Maailmalla tehdään joko erittäin pitkälle erikoistuneita aluksia tai sitten monikäyttöisiä pintataistelualuksia.

Von Weissenbergin mukaan nykyaikainen merisodankäynti tapahtuu sekä pinnalla, veden alla että ilmassa. Uudetkin alustyypit tarvitsevat muiden puolustushaarojen kuten Ilmavoimien tukea esimerkiksi tilannekuvan luomiseen. Myös alusten oma ilmatorjuntakyky on sodankäynnissä yhä tärkeämpää.

– Amerikkalaisilla, hollantilaisilla ja saksalaisilla aluksilla on kyky torjua jopa ballistisia ohjuksia. Meillä ei nyt ihan sellaisia tarpeita ole.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
tonttu
Remontoovaa
Eikös italialaisten tekemät sota-alukset työllistä kotimaisia telakoita riittävästi valmistumisensa jälkeen. Muistini mukaan niitä piti ruveta paikkaamaan heti, kun ne tuli näille vesille. Niille on tuntematon käsite sana laatu, mutta etuliitteellä huono, on jo vastinetta. Miksi ette tilaa uusia aluksia kiinasta, kuten joku varustamo teki kymmenkuntavuotta sitten. Niillä oli tarkoitus hätätelakoida ne laivat jo tulomatkalla koreassa, mutta pääsivät nilkuttamaan kotivesille. Sen jälkeen olikin kolmen kuukauden remontoova edessä kotimaisella korjaamolla. Samoin joku tilasi intiasta laivoja ja niiden toimitus ja laatu oli kuin suoraan olkiluodon atomimiilusta: muutaman vuoden myöhässä ja laatu todella huippuluokkaa. Noilta saisitte varmaan konsulttiapua pahimpaan hätään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sampe
Laatua
Kyllä se laadun tulee olla ratkaisevin tässä asiassa mistä tilataan ettei uusistakin aluksista tule samanlaisia susia kuin noista Italiassa tehdyistä aluksista tuli väsymismurtumineen sun muine ongelmineen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ope2
Laatua...
Niin, ne väsymismurtumat olivat kyllä ihan Suomessa suomalaisella osaamisella tehdyissä ohjusveneissä, ei italialiassa tehdyissä miinantorjunta-aluksissa. Mutta, saahan sitä näköjään kaikenlaista tuubaa kirjoitella. Tietämättömyyttä vai tarkoitushakuisuutta?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Luitko jo nämä?