Paikalliset

Förin matka katkesi ketjuongelmiin

Förin liikennöinti on keskeytetty. TS/Timo Jakonen
Förin liikennöinti on keskeytetty. TS/Timo Jakonen

Kaupunkilautta Förin liikennöinti on keskeytetty toistaiseksi vetokettingissä ilmenneen vian vuoksi.

Liikennöinnistä vastaavan Airisto Line Oy:n toimitusjohtajan Kaj Carlssonin mukaan vika ilmeni lievänä jo lauantaina. Maanantaina iltapäivällä vika paheni ja liikennöinti oli keskeytettävä.

Carlsson kertoo, että sukeltaja kävi alkuillasta paikalla tutkimassa ongelmaa ja vika johtuu todennäköisesti kierteelle menneestä vetokettingistä.

Vian korjausta jatketaan huomenna ja todennäköistä on, että lautta saadaan jälleen liikenteeseen tiistai-iltapäivän aikana.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle Turku.

TS

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (11)

Vanhimmat ensin
Vastaa
40 vuotta lauttamatkailua
Eipä suju muutenkaan
Vika on tainnut olla jo pidemmän ajan. Kulkee nimittäin järjettömän hitaasti tuo Föri. Takavuosina liikkui paljon ripeämmin, eikä seisoskellut rannalla ja odotuttanut matkustajia kannella ja vastarannalla. Joskus matka lähes pysähtyy keskelle jokea, kunnes kuski taas muistaa vääntää kaasua. Päivällä turisteja tuo ei haittaa, mutta työmatkalaisella on muutakin tekemistä, kuin ihastella tuttuja maisemia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Krohinaa
Vast: Eipä suju muutenkaan
Juu, ja jo viikko pari sitten kun oltiin porukalla jokirannassa jäätelöllä ihmeteltiin mitä meteliä föri pitää. Ketjun epäiltiin rohisevan. Muistelin kitinää kuuluneen jo talvella.
Olisiko pitänyt mennä kuskille vinkkaamaan niin olisi vältytty seisokilta? Kumma ettei kuski kuullut? Tai on ohjeistus, että niin kauan mennään kun kulkee!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Klas Veranda
Vast: Eipä suju muutenkaan
Tämä nykyinen "liikennöitsijä", jolta kaupunki on ostanut palvelun, ajaa ihan tarkoituksella todella hitaasti. Näin se säästää Föriä ja pyrkii välttämään rajusta ja nopeasta ajosta aiheutuvat vahingot lautalle. Säästyisiköhän siinä samalla polttoainetta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Krohinaa
Vast: Eipä suju muutenkaan
"Välttää rajusta ja nopeasta ajosta aiheutuvat vahingot lautalle". Niinpä. Eniten säästyy polttoainetta kun lautta seisoo pari päivää....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paikallaan ei polttoaine kulu
Vast: Eipä suju muutenkaan
Ja parhaiten polttoainetta säästyy, kun ajosuorite päivässä on mahdollisimman pieni. Onko kaupunki siirtänyt myös polttoainekustannuksen Airisto Line Oy:lle? Eipä se sitten olisi ihme, ettei moottorin käyttö kiinnosta, kuin tyhjäkäynnin verran. Förin tarkoitus on kuitenkin siirtää ihmisiä rannalta toiselle, eikä olla pelkkä kaupungin koriste.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ketunhäntä2
Föriin vauhtia - huolto talvella
Jeps jee, vaijeri kulunee poikki parin vuoden välien, ei liene yllätys.
Mutta se aina jaksaa yllättää, että vuosihuoltoa ei tehdä keskitalvella, milloin lautta on muutenkin pois käytöstä. Miksi se tehdään aina elo-syyskuussa. Sääntö-Suomi vaihdissa?

Vakiokulkijana ja Förin käyttäjänä toivoisin myös vähän ripeämpää siirtymää rannalta toiselle.
Nykyinen liikennöitsijä ajaa liian hitaasti ja odottaa liian kauan paikoillaan.
Föri lienee kaupunkilaisia varten ja kaupungin pitäisi myös valvoa yrittäjiä, jotka hoitavat näin oleellista palvelua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Työn tarkoitus
Vast: Föriin vauhtia - huolto talvella
Förikuskin työn tarkoitus on siirtää ihmisiä rannalta toiselle, ei ajaa föriä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
tyytyväinen
Vast: Föriin vauhtia - huolto talvella
Förissä ei ole vaijeria vaan kettinki. Kettinki on katkennut viimeksi 7 vuotta sitten. Liikennöitsijä ei määrää nopeutta vaan kaupunki, joka vastaa myös huollosta. Ylitys kestää noin minuutin ja viisikymmentä sekuntia. Kyllä pitää olla todella kiireinen jos se ei riitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei pelkkä hidas ajaminen
Vast: Föriin vauhtia - huolto talvella
Ylityksen kestoon otetaan huomioon myös se, kun Föri seisoo rannalla odottamassa, josko joku vielä tulisi, jaa eipä tullutkaan, no odotetaan tuota seuraavaa.

Kyllä usein hämmästelee, kun lautta seisoo rannassa, kyydissä on jo parikymmentä ihmistä ja saman verran vastarannalla. Ketä nyt oikein odotellaan. Kellota "Tyytyväinen", kauanko kestää Förin edestakainen reissu. Kun Föri lähtee läntisestä rannasta, jalankulkija ehtii Sigyniltä kävelemään (puoli kilometriä) ihan rauhallisesti siilä aikaa, kun lautta ajaa yhden edestakaisen (140 metriä).

Reippaasti väki kyytiin, toiselle rannalle, väki pois ja toinen kyytiin ja takaisin. Sama uudestaan, yksinkertaista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Klas Veranda
Vast: Föriin vauhtia - huolto talvella
Kaupunki ei tietenkään määrää, kuinka kovaa Förillä ajetaan. Airisto Linen edustaja on ihan lehdessä kertonut, että tarkoituksella ajavat hitaasti säästääkseen alusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maksaja määrittelee
Vast: Föriin vauhtia - huolto talvella
Kaupunki tilaajana tietysti määrittelee, miten tilattua ajoa suoritetaan. Aivan kuten linja-autojenkin osalta. Hitaalla ajolla säästetään lauttaa ja jos polttoainekustannus on liikennöitsijän kukkarosta pois, voi ymmärtää seisoskelun rannassa ja matelun matkalla. Onko se sitten tavoiteltua säästöä ja palvelutasoa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.