Mainostajat syöksyvät nettiyhteisöihin
Vaateketjut hyödyntävät näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa yhä enemmän. Esimerkiksi Yhdysvalloissa muotilehdet ovat ohentuneet rajusti, kun muotitalot ovat siirtäneet mainoksiaan esimerkiksi Youtubeen ja Twitteriin. Meillä muotilehti Trendi on ohentunut viime syksystä 15 prosenttia.
Monet kuluttajat mainostavat itse suosikkimerkkejään sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi H&M-vaateketjun Facebook-ryhmiin kuuluu yhteensä miljoonia faneja.
Vaateketju Seppälän markkinointijohtaja Kati Kivimäki sanoo, että sosiaalisen median avulla voi säästää markkinointikuluissa.
– Kun ollaan hyvällä asialla liikkeellä, ihmiset haluavat levittää itse positiivista sanomaa.
Ihmiset mainostavat suosikkimerkkejänsä sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, Twitterissä ja Youtubessa jatkuvasti. Näkyvyys on suunnattu oikealle kohderyhmälle, ja se on ilmaista. Vaateketjut tietävät tämän.
Mainostajien liiton tutkimuksen mukaan suomalaisten aikakauslehtien mainostulot putosivat viime vuonna 3,5 prosenttia edellisestä vuodesta.