Ohjaamoon ei pääse ilman lentäjän lupaa
Lentokoneen ohjaamoon ei pääse missään tilanteessa ilman lentäjän lupaa. Luodinkestävästä panssariovesta pääsee läpi käytännössä vain lentäjän avatessa oven.
Vanhemmissa koneissa ei ole kameraa, joka kuvaisi ohjaamoon pyrkivää henkilöä. Uudemmissa koneissa on kamerat. Päin vuorta Ranskan Alpeilla lentäneessä Germanwingsin koneessa oli kamera, yhtiön tiedottaja kertoi.
Vaatimuksia kiristettiin vuoden 2001 terrori-iskujen seurauksena. Eri koneissa on erilaisia järjestelmiä, miten koneen henkilökunta pääsee ovesta ohjaamoon. Usein henkilökunnan jäsen syöttää koodin, minkä jälkeen lentäjä päättää oven avaamisesta. Koneista löytyy myös hätätilanteessa käytettävä koodi, mutta silloinkin lentäjä voi halutessaan estää oven aukeamisen. Tällaisia hätätilanteita on esimerkiksi yksin ohjaamossa olevan lentäjän sairastuminen tai nukahtaminen.
Germanwingsin turmassa epäillään, että koneen ohjaamossa yksin ollut perämies aiheutti turman tahallaan. Osa lentoyhtiöistä vaatii, että ohjaamossa on aina kaksi työntekijää. Germanwingsillä ei ollut kahden henkilön vaatimusta.
TS–STT