Pakohuone koettelee pelaajan päättelykykyä
Kidnappaaja on lukinnut pelaajan huoneeseen, mutta tarjoaa tälle viimeistä mahdollisuutta vapauteen.
Ihmisryöstäjä kertoo, että lukitusta huoneesta löytyy vapauteen vaadittavat avaimet. Ne ovat kuitenkin piilotettu useiden vihjeiden ja arvoitusten taakse.
Turun Yliopistonkadulla sijaitseva Live Exit Games -huonepakopeli haastaa pelaajat selviytymään 60 minuutin aikarajassa huoneesta ennen kidnappaajan paluuta.
Pelihuoneen tunnelma on kidnappaajan viestin ja synkän äänimaailman vuoksi painostava. Huoneen sisustus on vanhahko ja tummanpuhuva. Aivot kuitenkin kertovat, että pelaaja on edelleen Turun keskustassa, eikä suinkaan lukitussa mökissä keskellä metsää.
Kello käynnistyy huoneessa olevan television näytöllä ja pelaajan on ryhdyttävä ratkaisemaan mysteeriä. Jotkin vihjeistä ratkeavat helposti ja osa tuntuu vaativan hieman onneakin. Huoneessa on runsaasti yksityiskohtia ja pelaajan mielikuvitus hakee vihjeitä paikoista, joissa sellaisia ei ole. Samalla aika kuluu television näytöllä kuin tiimalasissa valuva hiekka.
Tunnissa pelaajan on selvitettävä toistakymmentä arvoitusta, vihjettä ja koodia, jotka vievät häntä lähemmäs vapauttaan.
Paniikkiin ei suljetussa huoneessa ole varaa eikä tarvetta. Ennen huoneeseen astumista ”kidnapatut” pelaajat saavat ohjeensa pelin ohjaajalta eli pelimestarilta. Huoneessa ei saa käyttää raakaa voimaa, kiipeily on kiellettyä ja jos huoneessa jokin on tiukasti paikallaan, se on siinä tarkoituksen vuoksi.
Vapauteen pääsee pullistelemalla harmaita aivosolujaan ja ratkaisemalla arvoitukset annetussa ajassa. Helppoa se ei kuitenkaan ole.
Pelaajalle tarjotaan myös vihjeitä. Pelaajan tai ryhmän kohdatessa esteen, jota eivät kykene selvittämään, he voivat pyytää huoneesta käsin vihjeitä pelimestarilta. Liian hanakasti vihjeitä ei kannata pyytää, sillä onnistumisen tunne on mahtava kun vihjeen saa ratkaistuksi pelkästään omilla hoksottimillaan.
Tunti voi tuntua pitkältä ajalta, mutta minuutit kuluvat vauhdikkaasti kun huoneeseen tutustuu ja hakee ensimmäisiä vihjeitä ja yrittää sovittaa niitä toisiinsa. Ennen kuin pelaaja huomaakaan on aika kulunut viimeisille minuuteille ja silloin tehtävän ratkaisemisesta tulee haasteellista. Ajatukset pitäisi saada keskitettyä itse ongelmaan, mutta katse karkaa jatkuvasti vähenevien sekuntien äärelle.
Live Exit Games muistuttaa rikoskirjojen hengessä toteutettavia murhamysteeripelejä tai ongelmanratkaisuun keskittyviä videopelejä. Kaikissa näissä pelaajan on luotettava omiin hoksottimiinsa ja selviydyttävä annetusta tehtävässä tietyssä ajassa.
Pelihuoneen kehittäjä Samu Hämäläinen lupaa pakohuonepeleistä innostuneille lisää haasteita jatkossa.
– Toinen huone on suunnitteilla ja sitä lähdetään pikkuhiljaa valmistelemaan. Uusia haasteita on pelaajille tarjottava, Hämäläinen lupaa.
Live Exit Games tuo ongelmanratkaisun todellisemmaksi kuin videopelit tai television murhamysteerit. Se on jännittävä vaihtoehto perinteiselle viikonloppuviihteelle ja aivojen ”tuulettamiselle”.
TS