Kysely: Bloggaajista tulossa entistä vahvempia mielipidevaikuttajia
Bloggaajista on tulossa entistä vahvempia mielipidevaikuttajia, uskovat suomalaiset blogien lukijat kyselytutkimuksen mukaan.
Tätä mieltä on 85 prosenttia blogien lukijoista.
Noin puolet kertoi etsivänsä blogeista apua ostospäätösten tekemiseen. Eniten bloggaajien tuotevinkkeihin luottavat muotiblogien lukijat.
Yli puolet lukijoista oli sitä mieltä, että kaupallinen yhteistyö sopii blogimaailmaan. Erityisesti 15–19-vuotiaat pitävät kaupallisuutta luontevana osana blogeja. Väärin toteutettua kaupallisuutta kuten piilomainontaa pidettiin kuitenkin ärsyttävänä.
Reilu 70 prosenttia blogien lukijoista kertoi toivovansa, että bloggaamiselle luotaisiin mainostamista ja eettisiä kysymyksiä ohjaavat säännöt.
Aller Median teettämän tutkimuksen toteutti tutkimusyritys Kopla kesä–syyskuussa. Tutkimukseen vastasi noin tuhat suomalaista kaikista ikäluokista. Vastaajista reilu 70 prosenttia kertoi lukevansa blogeja.
TS–STT