Turun Sanomille vahva kasvu digikanavista
Turun Sanomien painettu lehti ja lehden digitaaliset jakelukanavat tavoittavat yhdessä 359 000 lukijaa. Kokonaismäärä on vahvassa kasvussa ja kasvu on tullut erityisesti Turun Sanomien verkkolehden sekä tabletti- ja matkapuhelinversioiden kautta.
Vuosi sitten kokonaistavoittavuus oli 317 000 lukijaa ja viime syksynä 342 000. Luvut perustuvat TNS Gallupin tekemään Kansalliseen mediatutkimukseen.
Turun Sanomien lukijamarkkinoinnin johtaja Tiina Okko on hyvään kasvuun tyytyväinen.
– Turun Sanomat kehittää tarjontaa digitaalisten kanavien kautta ja tulokset näkyvät. Pelkästään uudet jakelukanavat eivät kuitenkaan ole ratkaisevia, vaan hyvä sisältö, joka kiinnostaa lukijoita, arvioi Tiina Okko.
Kokonaistavoittavuuden 359 000 lukijasta noin 145 000 lukee pelkästään painettua lehteä, mutta jo saman verran käyttää vain digitaalista kanavaa. Noin 70 000 lukijaa käyttää jatkuvasti molempia tapoja.
Kansallisen mediatutkimuksen mukaan lehden painettu versio on edelleen suosituin. Peräti 92 prosenttia lukijoista käyttää viikoittain painettua lehteä. Päivittäin näin tekee 60 prosenttia lukijoista.
Lehtien sisällön seuraaminen matkapuhelimella ja tablettitietokoneella on voimakkaassa kasvussa. Jo viidennes lukijoista käyttää viikoittain kolmea eri välinettä lukemiseen.
Turun Sanomien kokonaislevikki on Levikintarkastus Oy:n tarkastuksen mukaan 97 289. Myös kokonaislevikkiin on otettu mukaan uudet jakelukanavat eli lukuun on yhdistetty painetun lehden ja digilehden levikit ilman päällekkäisyyksiä.
Turun Sanomien levikistä 91 prosenttia on edelleen painettua lehteä. Loppu yhdeksän prosenttia on pelkkää digilehteä tai yhdistelmätilauksia.
Uusien jakelukanavien suosiosta huolimatta suomalaiset ovat edelleen vahvasti sitoutuneita painettuun lehteen. Yli 60 prosenttia tilaajista tilaa tai ostaa lehtensä painettuna. Vajaa viidennes tilaa jo nyt tai voisi harkita siirtymistä digitaaliseen tilaukseen.
TS