Raitiotieliikenne

Katso video: Näin yksi raitiotielinja huristelee Ruotsin Lundissa suurten työpaikkojen editse ja uuteen kaupunginosaan – päätöksestä liikennöintiin kului viisi vuotta

SARI SARELIUS
Lundaexpressen toisella päätepysäkillään eli Lundin rautatieaseman luona.
Lundaexpressen toisella päätepysäkillään eli Lundin rautatieaseman luona.

Ruotsissa Skånessa sijaitseva Lund sai raitiotien ensimmäistä kertaa kaupungin pitkässä historiassa vuoden 2020 joulukuussa. Se on Ruotsissa vuoden 1911 jälkeen ensimmäinen raitiotie kaupunkiin, jossa...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
A.Eräs
Lundin valinta
5,5 km päässä ehkä alle 100 000 asukkaan Lundin keskustasta tulee asumaan 40 000 henkeä. Muistuttaa hieman Tampere/Hervanta -keissiä, ei Turku/Varissuota.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Ei kannata vertailla
Jo pelkästään investointien hinnat ovat ihan eri planeetalta.Raiteet 890 miljoonaa kruunua, eli n. 77M€. Vaunut ja niiden varikko maksoivat yhteensä yli 560 miljoonaa kruunua eli n.50M€ .

Turun ratsikan kustannusarvio on 350M€ ja jos sama suhde varikon ja raiteiden välillä pitäisi suunnilleen paikkansa, niin kaluston kustannukset olisivat 2/3 eli n. 110M€.

Eli koko Turun raitsikka on puolen miljardin investointi ja kun laskee kaikki yllätyykset jälleen kerran Turussa, niin miljardi lähenee varmasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ei kannata vertailla
Taloustiede on vaativa laji. Investoinnit johtavat usein myös talouskasvuun ja tuottoihin. Ehkä nekin ovat kolme kertaa ennakoituja suuremmat?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hanna Ahola
Vast: Ei kannata vertailla
Tampereella kävi niin, että budjetti ei ylittynyt, mutta siitä huolimatta tuotot ylittivät odotukset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ei kannata vertailla
Pljonko Turulla on suunnitellun reitin varrella uudisrakentamiskelpoisia tontteja ja paljonko niistä saisi rahaa? Ehkä pieni osuus Teollisuuskadun suunnalla. Olemassa olevien yksityisten tonttien hinnannousu ei helpota turkulaista asukasta. Satama-Herttuankulma on jo rakennettu, samoin koko keskusta ja Pääskyvuorella pitäisi omakotitalot pakkolunastaa, jotta sinne saisi uusia asukkaita kannattavan määrän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.