Kunnallispolitiikka

Kestävään liikkumiseen puhtia Turussa – poliitikoilta ryväs periaatepäätöksiä maanantaina

MARTTIINA SAIRANEN
Kävelyä, pyöräilyä ja autoilua Turun Kupittaankadulla. Turussa pohditaan, miten autoilun osuutta kaupunkilaisten kulkemisessa voisi vähentää.
Kävelyä, pyöräilyä ja autoilua Turun Kupittaankadulla. Turussa pohditaan, miten autoilun osuutta kaupunkilaisten kulkemisessa voisi vähentää.

Turun kaupunginhallitus teki maanantaina kolme päätöstä, joilla on määrä lisätä kestävän liikkumisen osuutta Turun kaupunkiliikenteessä. Poliitikot hyväksyivät pöydällä levänneet keskustan pyöräilyn t...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
JokuRoti
Keskusta liki tyhjä pyöräilijöistä
Syvästi sitä hämmästelee, että fillarointi on kuin jotenkin ihmisenä parempien liikkumaväline ja sille pyhitetään väyliä entistä enemmän, vaikka loka - maaliskuussa keskustassa näkyy alta 50-60 pyöräilijää päivän aikana, kun autoja - ja niissä ihmisiä - yksistään pääkaduilla liikkuu tuhansia.

Autot eivät häviä mihinkään, käyttövoima voi vähitellen muuttua. Sen näkee vaikka Portsassa, jossa katujen varret ja jotkut pihatkin asukkaiden ovat täpötäynnä autoja - vaikka alue tunnetaan "vihreän siirtymän" ykkösalueena Turussa - ja luulisi, että siellä asuvat eivät autosyntiin lankeaisi koska kaikki on niin lähellä ja julkisilla pääsee kaikkialle Suomessa, kun vähän(?) näkee vaivaa.

Jos työpaikka sattuu sinkkuvihreällä olemaan yliopistolla tai kunnan toimistossa, mihin voi fillaroida huolia vailla ajattelemaan sinisiä ajatuksia, on tietty helppo olla "Sanctus Eques", pyhä pyöräilijä.
Meille syntisille, joilla on toimistolta kiire on palo-, hissi-, sähkö-, asennuspalvelutarkastajan ja tarkastajan tarkastajan tapaamiseen - ensiksi siellä ja toiseksi täällä - hiissaamme kakarat aluksi kouluun, osan tarhaan ja illalla harkkoihin toiselle puolelle kaupunkia, haemme ruuat marketista ja viemme Riitta tädin terveyskeskukseen sivuhommana lounasaikaan AUTO ON VÄLTTÄMÄTÖN eikä sillä liikkumista pidä vaikeuttaa.
Silloin kun sattuu koko päivä toimistolla, onhan sinne mukava pyöräillä. Mutta sitten se hiki - pitää käydä suihkussa, olla vaihtovaatteet ja tulomatkalle on märät "tekniset asut" vain revittävä päälle koko päivän haisseena.

Ja vaikka tähän tulisi sukupuolittunut väri, harvassa on naisihminen, joka viitsisi pukeutumis- meikkirumbaa duunipaikan pukuhuoneessa. Ehkä haalareihin pukeutuva 25v feministi Veera, jonka muodot ja kurvit näkyvät juuttisäkissäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Keskusta liki tyhjä pyöräilijöistä
Tämä kuvaa hyvin autoilijoita, pyöräilijöitä ei vaan nähdä, siksi varmaan pyöräilijöiden päälle niin herkästi ajetaankin. Turvallisuuden takia infraa pitää ehdottomasti parantaa.

Miksi muuten muksut ei liiku itse kouluun? Ymmärtääkseni sähköskootteja on arvosteltu siitä että ihmiset laiskistuvat, sama siinä kun muksuja ajetaan autolla kouluun. Tietty ymmärrettävää jos siinä koulun läheisyydessä liikkuu niin paljon autoja että lasten on vaarallista liikkua siinä.

Lapset voi muuten helposti viedä päiväkotiin/eskariin pyörällä, tämän tiedän kokemuksesta. Samaten onnistuu kauppareissu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Keskusta liki tyhjä pyöräilijöistä
Autoille suunnitellussa kaupungissa näkyy enemmän autoja kuin pyöriä? Mikä yllätys.

Tarkastajia ei kovin montaa kerta vuodessa tarvitse tavata ja silloin kun tarvii, voi siihen varata vähän enemmän aikaa, ettei ole niin kiire. Toki jos keskustassa olisi vähemmän autoja, kiireiset autoilijat pääsisivät nopeammin tapaamisiinsa. Lisäksi jos keskustassa olisi vähemmän autoja, lapset uskaltaisi lähettää kouluihin ja harrastuksiin kävellen tai pyörällä. Turhan usein kuulee vanhempien sanovan, että tuovat lapsensa kouluun autolla, koska pelkäävät heidän jäävän auton alle, pahentaen itse tilannetta. Myös ruokaostokset voi tehdä pyörällä, ei ehkä moneksi viikoksi kerralla mutta ainakin muutamaksi päiväksi. Hikeen puolestaan auttaa sähköpyörä.

Pyhää lehmää puolustetaan, koska se on vuosikymmeniä ollut oletusasetus, eikä osata kuvitella, että asiat hoituisivat muillakin kulkuvälineillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Keskusta liki tyhjä pyöräilijöistä
Yksinkertaistettuna voisi kysyä, eikö Amsterdamissa tai Kööpenhaminassa ole tarkastajia, lapsia tai sairaita sukulaisia, vai miksi pyöräily on niissä niin suosittua?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Keskusta liki tyhjä pyöräilijöistä
Voimia sinulle puurtamisessasi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Keskusta liki tyhjä pyöräilijöistä
Ei henkilöautolla ajamista olla kieltämässä. Ei tietenkään. Tässä nyt vaan luodaan turvallisia väyliä muillekin kuin bensaniiloille. Tasavertaisesti kaikille. Kuka vaan saa ajaa autolla korjaamaan hissiä, voi mennä bussilla sittariin tai polkupyörällä tehtaaseen. Ihan miten haluavat. Meitä on koneen junaan.

Sinun pitäisi tuulettaa tunkkaisia käsityksiäsi. Polkupyörällä liikkuu keitä tahansa, eikä siinä tule edes hiki. Autollakin liikkuu kaikenlaisia ihmisiä. Ja bussilla. Yhteiskunta on heterogeeninen, Portsa on heterogeeninen. Virkamieskunta, tehdastyöntekijät, hissiasentajat ja ihan kaikki on heterogeenisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jorkki
Pyöräkatu
Yksi paljon pyöräilyä helpottava muutos olisi, jos itäinen rantakatu muutettaisiin myllysillan ja auransillan väliltä pyöräilykaduksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pyöräkatu
Siihen ei saatu autojen parkkipaikkojen takia edes tasoerottelua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä
Ilmoitus näkyy vain keskusteluiden moderaattoreille, eikä sitä tulla julkaisemaan.

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.