Uutisen takaa
Jari Heino:

Turun kaduista käy rapsakka kamppailu – pyöräilyn tavoiteverkko on menossa kakistelun jälkeen läpi, mutta raitsikkasota odottaa jo kulman takana

JANE ILTANEN
Turussa puitava pyöräilyesitys ei todellakaan ole mikään pieni juttu. Turkuun aiotaan toteuttaa ennen muuta yksisuuntaisia pyöräteitä. Toteutus maksaisi 36–60 miljoonaa euroa vuoteen 2035 mennessä. Kuvituskuvassa Kaskenkadun pyöräkaista.
Turussa puitava pyöräilyesitys ei todellakaan ole mikään pieni juttu. Turkuun aiotaan toteuttaa ennen muuta yksisuuntaisia pyöräteitä. Toteutus maksaisi 36–60 miljoonaa euroa vuoteen 2035 mennessä. Kuvituskuvassa Kaskenkadun pyöräkaista.

Kenelle Turun keskustan katutila kuuluu? Tuosta aiheesta ei tunnu löytyvän poliittista sopua kaupungissa, jota muuten pyritään johtamaan pormestarivetoisella konsensuksella.

Sekä poliitikot että tavall...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (23)

Vanhimmat ensin
Masa_Pasa
"Sano pyöräily ja kiehuta veret"
"Sano pyöräily ja kiehuta veret". Näin kirjoitti TS:n toimittaja Sari Sarelius taannoin kakkossivun kolumnissaan. Ja kuinka oikeassa olikaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Turun keskustan on valittava voittava strategia
Itäisen Pitkäkadun tapauksessa Turkulaiset antoivat kaupungin kuulemisessa murskavoiton pyöräilylle, kävelylle viihtyisyydelle. Suunta on selvä: keskusta halutaan kaupunkilaisille, ei autojen läpiajoliikenteelle.

Myös taloudellisesti keskustan viihtyisyys on oikea suunta. Taannoin Helsingin selvityksessä selvisi, että autoilijat vievät 80% keskustan tilasta, mutta tuovat vain 20% alueen yritysten liikevaihdosta. Tuskin luvut eroavat merkittävästi isompien kaupunkien osalta, myös Turun.

Voittava strategia keskustan yrityksille luulisi olevan selvä, automarketteja ja laitakaupungin ostareita ei voi päihittää kisaamalla näiden kahden vahvuuksilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kastunpoika
Yksisuuntaiset ok, jos väylät levennetään
Pyöräilen läpivuoden kaupunkiajoa noin 4000 km vuodessa. En koe yksisuuntaisuutta mitenkään tärkeänä. Sen sijaan pyöräilyyn osoitettuja väyliä olisi syytä täydentää ja leventää runkolinjoilla vähintään 3 m leveyteen . Esim. Aninkaisen sillalta tulijat joutuvat mutkittelemaan epämääräistä reittiä Arkiston polun kautta päästäkseen Tuomiokirkkosillalle, jossa kaksisuuntainen pyörätie on vain noin 1 m leveä! Sen sijaan suoraan menee 5 autokaistaa, jotka lähes koko päivän vajaakäytössä!
Uudelleen pitäisi suunnitelle myös bussipysäkit, joista laskeudutaan suoraan pyörätielle.
Helpoiten muutokset voisi toteuttaa poistamalla ylileveiltä kaduilta, kuten esim Aninkaisenkadulta ja Uudenmaankadulta yksi autokaista ja käyttämällä tila pyöräteihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JärkeeKehii
Hämeenkatu aikanaan
Hämeenkadulla ol aikanaan hyvin merkityt, ykssuuntaset pyörätiet, joita oli helppo käyttää jos vaan viitsi. Minä viitsin. Mutta n 90% Ei viitsinyt? No pitihän siin ajaa kaupungist päin tulles neljän autokaistan yli, peräti n 10 m ylimääräistä. Laiskuus syynä! Ei mikään muu! Sama syy taitaa olla case Kupittaankatu?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.