Raitiotieliikenne

Turun raitsikka on sukupolvikysymys: TS-selvitys vahvistaa, että senioripäättäjät yrittävät torpata nuorten haaveileman raitsikan

MARTTIINA SAIRANEN
Moni raitiotietä kannattavista valtuutetuista pitää raitiotietä ratkaisuna alueiden eriytymiskehityksen hillitsemiseen. Raitiotielinjausta on suunniteltu Varissuolta keskustan kautta satamaan.
Moni raitiotietä kannattavista valtuutetuista pitää raitiotietä ratkaisuna alueiden eriytymiskehityksen hillitsemiseen. Raitiotielinjausta on suunniteltu Varissuolta keskustan kautta satamaan.

Mitä istuvat valtuutetut päättävät raitsikan rakentamisesta Turkuun? Lopputulosta on mahdoton ennakoida.

Turun Sanomat selvitti kuluvalla viikolla toteutetulla kyselyllä valtuutettujen raitiotiekantoja...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (23)

Vanhimmat ensin
TIMO TURKULA
Nykyisen Fölin asiakastyytyväisyys hyvä, ei ratikkaa!
Turun seudun Föli-joukkoliikenne on hyvä! Miksi hyvää pitäisi muuttaa? Turkuun ei runkolinjastoa eikä ratikkaa! Jo kolmannes sähköbusseja ja ajokilometreistä lähes puolet sähköbusseilla. Miksi hyvää pitäisi muuttaa?
Nykyinen Föli on hyvä! Suunnitellussa oleva runkobussijärjestelmä poistaisi bussilinjat 3 ja 30 ja heikentäisi palvelua esim. Majakkarannassa, Korppolaismäen Etelärannassa ja Telakkarannan eteläosassa. Bussilinjat 3 ja 30 voisi säilyttää yhdistäen ne tulevan Pihlajaniemen asuinalueen liikenteeseen. Runkolinjasuunnitelmassa meikäläisen matka lähimmälle bussipysäkille kymmenkertaistuisi 60 metristä 600 metriin.
Ei myöskään ratikkaa: Raskaan ratikan kiihdytysvastus ja sähkönkulutus on suuri verrattuna sähköbusseihin, jotka pienentävät lähipäästöjä siinä missä ratikkakin.
Fölissä jo kolmannes on sähköbusseja ja ajokilometreistä liki puolet ajetaan sähköbusseilla.
Ratikkalinjojen rakentaminen tuottaa suuret päästöt siihen tarvittavan raskaan infran vuoksi, betonia ja terästä tarvitaan paljon. Betoni ja siihen tarvittava sementti tuottavat valtavat päästöt: Betonin ja siinä tarvittavat sementin valmistaminen muodostavat noin kahdeksan prosenttia maailman hiilidioksidipäästöistä.
Suunniteltu ratikkalinja Varissuo-keskusta-satama maksaisi kalustoineen ainakin puoli miljardia ja Turun tapaan snurra pyörähtäisi varmaan yli miljardiin! Tuolle rahalle on tärkeämpiäkin kohteita.
Varissuolle ja satamaan on nykyään erittäin hyvät bussiyhteydet, pääosin sähköbusseilla. Ratikka varmaan pidentäisi matkoja pysäkeille Varissuolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
SakariP
Ratikka vanhuksille
Millä vanhukset meinaavat liikkua kun eivät enää kykene ajamaan autoa? Rollaattorin kanssa bussiin meneminen on huomattavasti hankalampaa kuin ratikkaan meno. Nyt olisi vanhemmankin kaartin syytä pistää ratikkaan vauhtia niin voi sitten omakotitaloasumisen muututtua liian raskaaksi muuttaa ratikkapysäkin läheisyyteen. Siten pystyy vielä jatkossakin itsenäisesti liikkumaan ympäri kaupunkia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ratikka vanhuksille
Kun omalla autolla tai polkupyörällä ei enää kykene ajamaan, niin sitten mennään bussilla. Jos bussikyytikin on liian vaativa suoritus, mennään taksilla. Eikä tällainen ole edes uusi idea, sillä sitä on tapahtunut silmieni edessä jo kymmeniä vuosia. Raitsikkaa ei ainakaan siihen tarvita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Hyvä nuoret
Nuorissa on isänmaan toivo 👍🏼 Vanhat ”jäärät” voisi ohjata muualle
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Hyvä nuoret
Tätä maailmaa me vanhukset rakennamme lapsillemme ja lapsenlapsillemme, eli todella pitkälle tulevaisuuteen. Raitsikkavelkataakkaa en heille halua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kasettiäijä
Tulevaisuuteen katsotaan
Kyllähän se näin nuoremman ikäpolven näkövinkkelistä tuntuu järjettömältä, että vanha kaarti yrittää torpata merkittävän kaupunkikehityshankkeen suoralta seisomalta odottamatta, että yhtäkään kunnon laskelmaa ratikasta on tullut pöydälle. Kertoo vain siitä, että vanhoja ei kiinnosta, koska ratikan vaikutukset eivät koske enää heitä. Toinen ryhmä on konservatiiviset persut, jotka nyt muutenkin pelkäävät kaikkea uutta ja vähänkin erilaista.

Euroopasssa toteutetut ratikkahankkeet ovat järjestäen onnistuneet ja kasvattaneet kaupungin vetovoimaa ja sitä myöten taloutta - usein jopa huomattavasti pienemmissä kaupungeissa tai ainakin saman kokoluokan kaupungeissa, kuin Turku.

Alan asiantuntijoiden ja ammattilaisten laskelmia ja lausuntoja on kuunneltava ennen, kuin torpataan mututuntumalla yhtään mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.