Pyörätiet

Itäisen Pitkäkadun varteen kaavaillaan jopa 200 uutta puuta, nykyisin niitä on alle kymmenen – katso tästä miten ensimmäiset luonnokset pääkadun uudistuksesta eroavat toisistaan

WSP FINLAND OY
Kuvaparissa havainnekuvat tavanomaisen luonnosvaihtoehdon mukaisesta kesänäkymästä (vas.) ja kunnianhimoisen luonnoksen mukaisesta näkymästä Itäiseltä Pitkäkadulta. Suurimmat erot liittyvät viherratkaisuihin sekä pyörätien erottamiseen omalle tasolleen.
Kuvaparissa havainnekuvat tavanomaisen luonnosvaihtoehdon mukaisesta kesänäkymästä (vas.) ja kunnianhimoisen luonnoksen mukaisesta näkymästä Itäiseltä Pitkäkadulta. Suurimmat erot liittyvät viherratkaisuihin sekä pyörätien erottamiseen omalle tasolleen.

Ensimmäiset luonnokset Itäisen Pitkäkadun uudistuksesta ovat valmistuneet. Turun kaupungin suunnitelmissa on muokata Martin ja Kupittaan välistä katuosuutta pyöräilylle ja kävelylle paremmin soveltuva...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Heiskalaine
Vähemmistö äänessä
Turpoviisikko eli 2%:n vähemmistöä edustava äänekäs porukka on vauhdissa taas.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ts.lukija
suojatiet ajosuunta?
Havainnekuvassa on ajosuunta merkitty ja suojatie onkohan jo liiallista varovaisuutta ,kun kysymyksessä on kevyt liikenne.Kaksisuuntaisia pyöräteitä ajetaan sekaisin molempiin suuntiin ,ainakin käytännössä.Ja miten käy jos pöyräilijä ajaa suojatiemerkkien kohdalla jalankukijaa päin,kuvitelkaa otsikko,jalankukulkija jäi kaahaavan pyräilijä yliajamaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: suojatiet ajosuunta?
Minusta tuo on ihan hyvä ajatus, tuo suojatie pyörätien yli. Molemmat hahmottavat paremmin risteyspaikan, suoraan ajava pyöräilijä ja suojatien ylittäjä, joten ehkä osaavat olla varovaisempia. Ja tuosta on täälläkin kinattu, että jos jalankulkija tuollaisessa paikassa jää pyörän alle, niin kummassa on vika; tuo suojatie selkeyttää vastuut hyvin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: suojatiet ajosuunta?
Jos yhtään liikkuisitte jalan tai pyörällä tai katsoisitte eteenne, olisitte huomanneet vastaavia merkintöjä. Suojatiemaalauksia on ollut pyöräteillä jo monta vuotta, ainakin vuonna 2019 kesällä näitä oli. Silloin työmatkani muuttui ja huomasin nämä. Eikä ne ole mikään kuriositeetti, mitä on vain jossain ja kuluneena, vaan ihan joka puolella kaupunkia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: suojatiet ajosuunta?
Ilmeisesti teitittelet Ts.lukijaa, Masa_Pasa. Itse sanoin, että tuo ON hyvä ajatus - en, että se olisi hyvä ajatus. En kylläkään muista nähneeni noita kovin paljon - vaikka kuljen aika paljon jalan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
VarmaNiuho
Vast: suojatiet ajosuunta?
Tämä on ihan tärkeä selkeytys. Suojateitä liikkuvat mm. koululaiset ja ihan päiväkotiryhmätkin joka päivä. Sietää pyöräilijänkin varoa noita- lisäksi taas kevään koittaessa ryntäävät skuutit jalkakäytäville ja pyöräteille, ilman sääntöjä, ja 1-3 henkeä skuutin matkassa. Niiden ajajienkin PITÄÄ ymmärtää jarruttaa ja väistää jalankulkijoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: suojatiet ajosuunta?
Mun mielestä suojatiemerkinnät pyöräteillä on myös hyvä ajatus. Ainoastaan sitä toivoisin ettei valoristeyksissä jalankulkijat menis siihen odottamaan valojen vaihtumista vaan joko menisivät ihan tien viereen jos siinä on tilaa, tai sitten olisivat kunnolla jalkakäytävän puolella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: suojatiet ajosuunta?
Huvittavaa miten jälkijunassa Turun liikennesuunnittelu aina on. Ja miten pyöräilyvastaista tuo suunnittelu on. Jos suunnittelijat ovat vähääkään opetelleet hyvän suunnittelun perusteita vaikka Tanskasta tai Hollannista, he tietävät että pyörätien yli ei tarvitse suojatietä suunnitella ellei sitten tietoisesti halua kiusata pyöräilijöitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ts.lukija
Puut riittää
Meillä on Martista hyvät yhteydet Kupittaalle pyörällä,kun mennään Kupittaankatua,koko pyöräliikenne on Turussa niin vähäistä kuin Logomon sillalla kävelijöitä.Ajan talvellakin pyörällä pitkää matkaa Hirvensalostaa Kupittaalle Vähäheikkiläntietä,on päiviä ,että olen ainoa pyräilijä.Kyllä käyttäjämäärät täytyy nousta,että tehdään noin kalliita panostuksia pyräilyn takia
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
PohdiskelijaPoika
Vast: Puut riittää
Kadun kohentaminen ei ole pelkästään pyöräilyä varten. Ehdottomasti esitetyistä vaihtoehdoista tuo ”kunnianhimoinen” joka muuten on tavanomainen Turun kokoisen eurooppalaisen kaupungin ratkaisu vastaaville kaduille. Puut viilentävät mukavasti kuumaa kesäpäivää ja luovat viihtyisyyttä. Pyöräilyyn investoiminen taas on terveys-, ympäristö- ja taloussyistä täysin perusteltua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Kuvat
Harvoin näkeekään Itäistä Pitkäkatua yhtä hiljaisena keskellä päivää kuin noissa havainnekuvissa. Onkohan siitä tulossakin pihakatu...?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Kuvat
Nyt Itäinen Pitkäkadulla on autoja pidemmissä jonoissa ruuhka-aikoina. Jatkossa taitaa olla koko päivän. Autojen energiankulutus lisääntyy mikä huonontaa kaupungin ympäristöystävällisyyttä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kuvat
IPK:n välityskyky liittyy oleellisesti sekä Ståhlarminkadun välityskykyyn että Savitehtaankadun välityskykyyn. Etenkin jälkimmäinen on ruuhka-aikaan useasta kaistasta huolimatta jumissa. IPK:n välityskyvyn lisääminen jumittaisi tuota entisestään.

Ja jos on huolissaan autojen aiheuttamista saasteista, no, siihen ratkaisu ei ole lisätä kaistoja ja sitä kautta autoilua vaan juuri päinvastainen. Eli autoilun vähentäminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.