Turun keskusta

Raitsikkaa ei haluta Tuomiokirkon luo – Turun uudesta yleiskaavasta riittää eripuraa valtuuston nuijankopautukseen saakka

ARI-MATTI RUUSKA
Tuleeko tästä paikasta joukkoliikenteen laatukäytävä? Kyseessä on yksi Turun lukuisista yleiskaavakiistoista.
Tuleeko tästä paikasta joukkoliikenteen laatukäytävä? Kyseessä on yksi Turun lukuisista yleiskaavakiistoista.

Turun kehitystä vuoteen 2029 saakka raamittavasta uudesta yleiskaavasta kamppaillaan poliittisesti hamaan loppuun saakka. Yleiskaavaesitys eteni tiistaina loppusuoralle, kun kaupunkiympäristölautakunt...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (40)

Vanhimmat ensin
Kerstin Jansson
EI torellakaan!
Tuomiokirkon pitää seistä vielä monta sataa vuotta!
Raitsikka on Turusta poistettu aikoja sitten ja syystä. Turkuun ei keskustaan sovi raitsikkaa jalankulkioiden, autojen, erikaisten pyörien ja skuuttien sekaan. Junat ja lähijunat sopivat pidemmille matkoille. Raitsikka ei jousta ja tarvitsee aina kiskot. Erikokiset bussit ocat paljon joustavampia esim. Katuremonteissa tai onnettomuustilanteissa. Annetaan tuomiokirkon olla ylhäisessä yksinäisyydessä- kyllä sinne pääsee ilman raitsikkaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
muistan
Raitiotieteitti
Onko raitiotiestä tehty rakentamispäätöksiä ?
Ihan oikeasti, on ryhmä, joka on vuosikausia väkertänyt raitsikan ympärillä, useita vuosia tähtäimessä vain Raitiotie. Konsultti on tehnyt laskelmia tilaajan toiveen mukaan, kuten ratalaskelmissa ilmennyt.
Jos nyt päätettäisiin jättää raitiotiestä touhuaminen, tullaan vastustajia syyllistämään siitä, miten paljon on tehty miestyövuosia turhaan.
Jon näin on, jäitä hattuun, ei pidä ottaa itseensä.
Järki edellä pitäisi mennä, eikä Tamperetta matkien, Turun pitäisi pysyä näissä vähän halvemmissa epäonnistumisissa, sarkasmille nauraminen on jopa vitsikästä, jos sillä saadaan hotelliöitä ja ravintola-asiakkaita.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Raitiotieteitti
Vain todella kallis suunnittelupäätös. Reitti olisi muuten sinne päin, mutta osuu aika paljon lähijunareitin päälle. Moderni matalalattiainen lähijunasto täydennettynä nykyaikaisella päästöttömällä superbussilla kun on tuhat kertaa pikaraitsikkaa järkevämpi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Raitiotieteitti
Raitiotie ei osu lähijunareitin päälle kuin Kupittaan asemalla. Varissuon taikka Lausteen asukkaita lähijuna ei palvelisi vaikka pysäkki siihen väliin laitettaisiinkin. Tämä ihan samasta syystä kuin miksi autoilijan on saatava autonsa siihen oven eteen parkkiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Käykää ny hyvät ihmiset kattomas
kullai joku ratikka mahtuu kurvailemaaTurun ahtail ja suarakulmasil väylil, kyl sit saa muu liikenne loppuu tykkänäs kato ku ei ennää joukkoon sovi!

https://nacto.org/publication/transit-street-design-guide/intersections/transit-route-turns/turn-radii/
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Käykää ny hyvät ihmiset kattomas
besserwisser: En jouda katsomaan filmejä sillä kiirus pukkaa päälle.
Olen joutunut aina välillä bussilla vekslaamaan ahtaissa paikoissa joten hiffaan brobleeman.
Joten toivokaamme JOS raitsikka hankitaan vastoin kuntalaisten toivetta Turkuun niin päättäjät ainakin älyäisivät hankkia sellaisen mallin jossa on riittävä määrä saranoita.
Jos olet nähnyt ns. katujunan (muumijuna) niin siinä on riittävän useita saranoita. Kääntyy ketterästi (kuin poliitikon takki) mutta on ylettömän hankala peruutettava (kuin poliitikon väärä päätös).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ande
Vast: Käykää ny hyvät ihmiset kattomas
bw:n linkistä näkyy selvästi miten raiteiden pitää 90 asteen risteykseen kääntyessä ja sen jälkeen koukata keskikaistan kautta. Turun keskustaan noita tiukkoja kurveja on piirretty monta. Muuten, kuten tiedetään mutkissa teräs kirskuu terästä vasten ellei väliin saada ruiskittua paljon öljyä, ja mm. ylämäessä pyörät sutivat, ellei väliin saada riittävästi hiekkaa. Turussa uudistuksissa epäonnistuneiden virkamiesten kuin käärmettä pyssyyn vonkaama pikaraitiotie on joka suhteessa huonompi vaihtoehto kuin moderni päästötön bussi. Voitaisiin alkaa säästää ja lyhentää kalliita miljardivelkoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peku
Voi Eskoseni
Raitsikka nimenomaan on vähäpäästöinen ja energiaystävällinen. Sähkömoottorin hyötysuhde on yli 90%. polttomoottorin vastaavasti 25-35%. Raitsikka on kevyempi bussia koska ei kuljeta painavaa akkua mukanaan. Raitsikan vierintäkitka on myös huomattavasti kumipyörää pienempi.
Myös raitsikan käyttöikä on bussia huomattavasti pidempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Voi Eskoseni
Tampereen ratikka painaa 56800 kg ja kapasiteetti on 264 henkilöä. Ebusco sähköbussi painaa 13580 kg ja kapasiteetti on 90 henkilöä. Ratikka kuljettaa turhaa painoa henkilöä kohden yli 60 kg.
Hkl:n tilastosta löytyy tietoa, että v. 2021 raitiovaunun energiakulutus oli 33 kWh 100 km kohden. Se on enemmän kuin sähköauton kulutus pelkkä kuljettaja kyydissään!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peku
Vast: Voi Eskoseni
SähöBUSSIN keskikulutus on 1-1,5 KWh/km .Riippuu ilman lämpötilasta, kalustosta, ajotavasta sekä onko reitillä paljon korkeuseroja. Eli 100-150 KWh/100km
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Täsmennys
Raitiovaunu siis 100 km:llä henkilöä kohden 33 kWh.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peku
Vast: Voi Eskoseni
Eli jos kyydissä on esim. 100 henkilöä, kulutus 3300KWh/100km. Noinkohan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Voi Eskoseni
Voit varmaan itsekin hakea tiedon netistä haulla "raitiovaunun energiankulutus", joka antaa useita osumia. HKL:n tilasto on siis toteutuneesta todellisuudesta eikä mistään oletetusta haavemaailmasta.
Kuten todettua, raitiovaunu on todellinen energiasyöppö, ei siis mikään erityinen ympäristöteko.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
20,1%
Vast: Voi Eskoseni
Ei tuota raitiovaunuhanketta tosiaan ainakaan energiataloudellisuudella "myydä"/perustella.
56800 kg vs. 13580 kg
Montakohan pysäkiltä liikkeellelähtöä raitiovaunu elinkaarensa aikana mahtaa ehtiä tekemään?
Ja jokaisessa niissä tuo reilu 40tonnin lisäkuorma, olipa kyydissä sitten se 1 tai 90 matkustajaa.

Avaatko Peku hieman tuota "Raitsikka on kevyempi bussia"-logiikkaasi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peku
Vast: Voi Eskoseni
Nobina sähköbussi 15m pitkä,paino 26 tonnia,istumapaikat 47+3, käytössä Turussa 43 kpl
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Voi Eskoseni
26 tonnia on kokonaispaino sisältäen matkustat. Edellä ilmoittamani olivat nettopainoja. Yleensähän ne kulkevat enemmän tai vähemmän vajaina. Vajaalla kapasiteetilla kulkeva julkinen liikenne on aina ollut energiankulutuksen kannalta huono. Liikenteen sähköistyessä se korostuu entisestään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Peku
Vast: Voi Eskoseni
Ei sisällä matkustajia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Voi Eskoseni
Peku: Olen itse joskus kauan sitten oppinut seuraavan vanhan kaavan:
Kokonaispaino 'miinus' Omapaino 'on' Kantavuus
Bussissa tuo kantavuus tarkoittaa matkustajamäärää joka lasketaan omalla kaavallaan.
Paikallisliikenteessä on esim. 45 istumapaikka ja 45 seisomapaikkaa eli 90 matkustajaa.
Kaukoliikenteessä busseissa ei ole seisomapaikkoja. Miksiköhän?

Rahtiliikenteessä ylipaino tarkoittaa että on "ahnehdittu" liikaa kuormaa tai kalusto on väärä.
Lisänä asioissa on vielä akseli- ja telipainot. Suosittelen tutustumaan.
Raideliikenteessä (juna ja raitiovaunu) on omat painoasiansa mutta tietopuutteeni vuoksi en käsittele niitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.