Liikenne

Turku on suurten kaupunkien autovaltaisin, eikä käännettä kestävään liikenteeseen ole puheista huolimatta tapahtunut – Tulokset ovat huonoja, sanoo ilmastojohtaja

JANE ILTANEN
Kestävän liikenteen, eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus junnaa Turun seudulla paikoillaan. Raisiossa, Kaarinassa ja Liedossa kestävän liikenteen osuus on viidessä vuodessa hieman lisääntynyt, Turussa ja Naantalissa taas vähentynyt.
Kestävän liikenteen, eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus junnaa Turun seudulla paikoillaan. Raisiossa, Kaarinassa ja Liedossa kestävän liikenteen osuus on viidessä vuodessa hieman lisääntynyt, Turussa ja Naantalissa taas vähentynyt.

Turku suorittaa Suomen suurista kaupunkiseuduista heikoimmin, kun tarkastellaan kestävän liikenteen osuutta asukkaiden tekemistä matkoista. Havainto on tehtävissä liikenne- ja viestintävirasto Trafico...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Tämä viestiketju on suljettu uusilta viesteiltä.

Aiemmat viestit (58)

Vanhimmat ensin
Leo Lindstedt
Mikä on korrelaatio
liikennneolosuhteista päättäjien ja niiss sukkuloivien käyttäytymisessä? Kuinka moni kaupungin valtuutettu,johtava virkamies jne. käyttää yksityisautoa työmatkoihinsa? Entä äänestäjät ja ennen kaikkea äänestämättä jättäneet.

Itse täytin juuri 80 vuotta, enkä enää uskalla ajaa fillarilla ja käveleminen pitkiä matkojavarsin likkaalla ja talvella ei ole herkkua pitkiä matkoja. Minulla on toki yli 5- vuotille tarkoitettu föliarvokortti, mutta torparkin rakentamisen ja viivöästymisen aikana sekin tuli hankalammaksi ja hitaammaksi , kun pysäkkejä siirrettin kauemmaksi niin torista kuin kauppahallista. Bussit olivat usein myöhässä ja yleensä mukavat kuljettajat syystäkin ruuhkista
hiukan äreinä - paitsi ehkä mustat miehet, joilla on erilainen aikakäsitys
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
yxxy
Vanhanaikaisen kaupunkikatuverkoston ikuiset ongelmat
Turun ikuinen ongelma - autoilu! Siitä joittenkin mielestä pitäisi kokonaan luopua..., mutta suljettu kaupunki ilman liikennettä olisi Turun loppu.
Ihmisillä on oikeasti tarve liikkua omaehtoisesti ja he maksavat siitä aivan riittävästi, jopa! Eli on kokemuksia joukkoliikenteestä joka ei useimpien tarpeisiin käy.., ja polkupyörällä, se ei useimmille sovellu, ei millään muotoa!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vanhanaikaisen kaupunkikatuverkoston ikuiset ongelmat
Polkupyörä soveltuu yli 50%:iin nyt autolla ajetuista matkoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Vanhanaikaisen kaupunkikatuverkoston ikuiset ongelmat
Kuka on ehdottanut suljettua kaupunkia ilman liikennettä? Lisäksi nykyiset kokemukset muista kulkumuodoista eivät ole kovin kuvaavia, koska ainakin niiden puolestapuhujat painottavat niiden parantamisen tarvetta. Eri asia sitten tekevätkö päättäjät niin vai yrittävätkö päästä mahdollisimman halvalla, lopulta rajoittaen autoilua kehittämättä vaihtoehtoja riittävästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Keijo Perälä
Liikkuminen
Turussa on hyvä bussilikenne, ei kallis ja pitkä
vaihtoaika. Vähäisen käytön täytyy olla asennekysymys. Raitiovaunu todennäköisesti huonontaisi tilannetta. Kallis investointi, josta suuret päästöt. Seurauksena bussilinjoja vähennetään, matkat pysäkille pitenee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Liikkuminen
Kyllä varmaan bussilinjat vähenee raitiovaunun myötä, mutta eikö niiden pitäisi vähentyä satama-keskusta-Varissuo väliltä, koska raitiovaunu korvaa niitä. Sen akselin ulkopuolisiin linjoihin ei järkevässä kaupungissa raitiovaunulla pitäisi olla vaikutusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hokkimies
Liian kallis julkinen liikenne
Miksi bussien hinnat vain nousevat vuosivuodelta? Ne ovat epämukavia paikkoja joten ei tee mieli käyttää kun ovat myös kalliita
Milloinkohan nämä mittaukset tehdään? Talvella ketään huvita ulkona kävellä. Varsinkin kun Turku ei ole mitenkään esteetön kaupunki
Julkinen liikenne, etenkin pyöräily ei ole turvallista. Etenkin nämä erilliset punaiset pyöräkaistat. Ne ovat autokaista ja pysäköityjen autojen välissä, jolloin parkkiin menevät autot ajavat niiden yli. Oikea paikka olisi jalankulkuväylän ja pysäköityjen autojen välissä.
Onko korona-aika huomioitu laskuissa? Miten tämä mittaus on edes tehty? Jos kysytään kansalaisilta mututuntumaa niin vastausmäärä on aika alhainen. Ketä kysely on tavoittanut?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.