Fintraffic esti 21 mahdollista alusten karilleajoa
Fintraffic esti meriliikenteenohjauksellaan 21 mahdollista alusten karilleajoa viime vuonna. Asia käy ilmi vastavalmistuneessa meriliikenteenohjauksen karilleajon estojen vuositilastoinnista, tiedottaa Fintraffic.
Fintrafficin meriliikenteenohjauksen tehtävä on taata merenkulun sujuvuus ja turvallisuus Suomen rannikolla ja sen läheisyydessä olevilla kansainvälisillä merialueilla, sekä Saimaan syväväylällä.
21 estetystä karilleajosta 18 estettiin Suomen rannikkoalueella ja kolme Suomen vastuulle kuuluvien kansainvälisten merialueiden valvonta-alueella. Kaikissa oli kyse tilanteista, joissa alus oli suuntaamassa kohti matalikkoa, mutta muutti sitten kurssia Fintrafficin yhteydenotosta. Meriliikennekeskus antoi lisäksi kuudesti navigointiapua, jolla varmistettiin alusten turvallinen kulku väyläalueella.
– Huolehdimme meriliikennekeskuksissamme alusliikenteen, kuten rahtialusten ja matkustajalaivojen turvallisesta kulusta ympäri vuorokauden, vuoden kaikkina päivinä, sanoo Fintrafficin meriliikenteenohjauksesta operatiivinen johtaja Sari Talja.
Fintrafficin meriliikenteenohjaus varmistaa Suomen meriväylilllä ulkomaankaupan ja kotimaan vesiliikenteen häiriöttömän toiminnan. Se pyrkii varmentamaan merenkulun turvallisuuden lisäksi merenkulun kilpailukykyä ja älykkään meriliikenteen syntyä.
Fintrafficin mukaan se tekee kehitystyötä varsinkin liikenteenohjauksessa ja -hallinnassa, minkä lisäksi yhtiö kehittää uusia palvelumalleja esimerkiksi tieto- ja tilannekuvapalveluihin. Se kehittää ja ylläpitää myös yhtä maailman laajimmista meriliikenteen ohjauksen järjestelmistä.