Bussiliikenne

Ratikkakaupunki Tampereella käynnistyy pian automaattibussiliikenne

RIITTA SALMI
Tampereella alkaa tammikuusta kesäkuun loppuun asti jatkuva robottibussien koeliikennöinti. Busseissa tulee olemaan mukana turvakuljettaja.
Tampereella alkaa tammikuusta kesäkuun loppuun asti jatkuva robottibussien koeliikennöinti. Busseissa tulee olemaan mukana turvakuljettaja.

Tampereen Hervannassa aloitetaan vielä tammikuussa robottiautojen koeliikennöinti. Koeliikennöinnin aikana automaattibussit kuljettavat matkustajia ilmaiseksi kahdella eri reitillä.

Esikaupallinen koeajo kestää kesäkuun loppuun asti.

Koeajoliikennöinti on suunniteltu täydentämään Tampereen seudun joukkoliikenne Nyssen toimintaa. Robottibussien operoinnista vastaa tamperelainen robottibussioperaattori Remoted Oy ja koeliikennöintiä koordinoi Business Tampere.

– Hervannan testialue on palveleva testialusta, jossa tiedeyhteisöt, teollisuus, kaupunki ja yritykset kehittävät älykästä liikkumista yhdessä. Lintuhytin kokeilu on looginen jatko viime talvena tehdyille kokeiluille Ahvenisjärven reitillä, kertoo Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen (kok).

Robottibussit ovat automaattikulkuneuvoihin erikoistuneen virolaisyhtiö Auve Techin ajoneuvoja. Arkipäivisin 20 ja 25 minuutin välein liikennöivissä automaattibusseissa on koko ajan turvakuljettaja.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Keräämme liikennöinnillä kokemusta robottiautojen ohjauskeskuksen ja ohjausjärjestelmän toteuttamisesta sekä syöttöliikenteen operoinnista. Esikaupallisen koeajon tarkoituksena on myös selvittää palvelun valmiutta kaupalliseen käyttöön, kuvailee Business Tampereen älykaupunkikehityksen ohjelmajohtaja Markku Niemi.

– Haluamme helpottaa ihmisten arkea ja olemme todella innoissamme tämän palvelun avaamisesta. Toivomme, että ihmiset ottavat uuden ja modernin matkustustavan vastaan ja tutustuvat rohkeasti robottibussien tarjoamaan palveluun”, Remoted Oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen lisää.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Parempi idea sentään kuin raitsikka
"Ratikkakaupunki Tampereella käynnistyy pian automaattibussiliikenne"
- No mieluummin automaattibussit kuin raitsikka. Antaa Tampereen tehdä perustutkimus ja sitten kun homma toimii, voidaan ottaa se hallitusti käyttöön Turussa. Tai jos halutaan olla edelläkävijöitä, niin tutkitaan Tampereen kanssa yhdessä. Sekin on järkevämpää kuin kiskojen kaivaminen Turun savimaahan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kuha
Robobussi toimii ratikan jatkona Vast: Parempi idea sentään kuin raitsikka
Hervannassakin on kokeiltu miten ratikan käyttäjäaluetta on voitu laajentaa kauemmaksi pysäkeistä kun robobussit noutavat melkein kotivelta ratikkapysäkille ja siitä sitten kunnon menoa isolla kyydillä eteenpäin toiselle puolelle kaupunkia tai keskustaa ja takaisin taas ratikalla & robobussilla kotiovelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Parempi idea sentään kuin raitsikka
Mikäli oikein ymmärsin niin tämä automattibussi onkin ratikan apulainen joka kerää ne matkustajat ratikalle, Jot niin???
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Parempi idea sentään kuin raitsikka
Ratikasta on jo perustutkimus tehty ja todettu hyväksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Parempi idea sentään kuin raitsikka
Raitiotien positiiviseen vaikutuksiin auttaisi varmaan jos annettaisiin toiset 15 miljoonaa tutkimukseen ja palkattaisiin lisää henkilökuntaa.
Mutta mitäpä jos kysyttäisiin kerrankin suoraan maksajien mielipidettä ilman välikäsiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Parempi idea sentään kuin raitsikka
Nyt toivomaan onnea kokeilulle. Jos Tre kehittää toimivaa robottibussiliikennettä, niin ehkä Turussa päästään yli ratikkahullutuksesta ja hypätään suoraan robottibussiliikenteeseen.

Se, että testialueeksi valikoitui Hervanta, ei automaattisesti tarkoita, että robottibussit on ajateltu ratikan kokoomisliikenteeksi. Jutussa todetaan, että alue on sopiva ja että siellä "tiedeyhteisöt, teollisuus, kaupunki ja yritykset kehittävät älykästä liikkumista yhdessä". Ratikasta ei puhuta lainkaan, tosin syöttöliikenne mainitaan. Sehän voi tarkoittaa syöttöä ratikan sijaan/lisäksi myös mahdollisille runkolinjoille, pitkän matkan busseille tai junille (lähi- tai kauko-).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Parempi idea sentään kuin raitsikka
Turun Sanomat ei mainitse ratikasta mitään. EiKä se ole yllätys. Yleisradio sitä vastoin kertoo näin: ”Nyt käynnissä olevassa kokeilussa halutaan selvittää, miten automaattibussia voitaisiin käyttää erityisesti ratikan syöttöliikenteessä.”
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Parempi idea sentään kuin raitsikka
kuha ja DALIT ovat oikeassa, ne bussit toimii syöttöliikenteessä ratikalle. Tosin itse ihmettelen, mikä siinä on säästö ja jutun vitsi koska siellä sisällä on ihminen joka tapauksessa operoimassa sitä.
Saman voisi tehdä kuskillisella pikkubussilla – joka saa ajaa normaalia ajonopeutta, eikä vain 20 kmh.

Lentäen olisit jo perillä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Parempi idea kokeilla ensin
"Ratikasta on jo perustutkimus tehty ja todettu hyväksi."
Kun Epähumanisti kirjoittaa noin niin looginen johtopäätös on että tutkimus on ratikkamyönteinen.
Ja STOP jo ennen aloitusta. Tämä on vain toteamus asiasta eikä keskustelunavaus.

Tampereella on viisaat päättäjät kun malttavat kokeilla asioita.
Moneltakohan kyseenalaiselta huumoripläjäykseltä olisimme välttyneet jos Funikulaariakin olisi ensin kokeiltu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jallu
Viritelmä
Jallu katseli tuon robobussin taivallusta Tampereen kadulla.
Surkea viritelmä, tarvittiin kuitenkin jonkunlainen, varakuski vai mikä turvakuski se oli, ja kyytiin mahtui muutama ihminen ja vauhti suorastaan huimasi päätä hitaudellaan. Tukkii muuta liikennettä pahasti ainakin jos nuo päästetään ruuhka-aikana muun liikenteen sekaan.
Sitten sen sensoritekniikka sekoaa talviliikenteessä.
Ei todellakaan jatkoon.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Viritelmä
Veikkaan, että maailman ensimmäiset kokeilut (siis kokeilut) vaikkapa kaupallisesti hyödynnettävälle kännykälle eivät olleet ihan samaa luokkaa kuin nykyiset älypuhelimet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jallu
Vast: Viritelmä
Niin jokaista onnistunutta kokeilua kohti tulee yleensä useita epäonnistuneita. Onko tuollaisella sitten mahdollisuutta kehittyä paremmaksi riippuu siitä onko tuonkaltaiselle palvelulle todellista kysyntää.
Nyt ei vaikuta kuitenkaan hyvältä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Robotti pelastaa
Tai jotain sinne päin. Siinähän syntyy valtava säästökin, kun ei enää tarvita bussikuskeja vaatimassa kaikenlaista hyvää, kuten vessaa jonnekin päätepysäkin lähelle ja ruokailumahdollisuutta, taukoja ja sitten niille täytyy antaa lomakin, vaikka vain istuvat päivät pitkät suojassa tuuleta ja sateelta, eivätkä sano matkustajille päivää. Entä, jos halvin tarjous tuulee sieltä funikulaaritehtaalta, jonka tuote meitä ilahduttaa siinä kuuluisassa rinteessä. Ehkä tuo oli tarpeetonta. Niissä Tampereen roboteissa on kuulemma "turvakuljettaja". Tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin. Mikä on hänen tehtävänsä ajoneuvossa, joka ei tarvitse kuljettajaa.
Olemme lankeamassa kuoppaan, jossa kukaan ei auta ketään, ei ole asiakaspalvelua, eikä yhteysmahdollisuuksia palvelutuottajiin. Ne ovat jokin kasvoton pääomasijoittajien ryhmä jossain valtameren saarella turvassa verottajalta. Sen ansan rakensimme itse hylkäämällä pankkien tiskipalvelut, koska rutiinit, eli oma rahaliikenne sujui kotona pöydän vieressä ja pankkien konttoreissa itsepalvelupisteillä. Samalla olemme eri mieltä siitä, voiko jokainen oikeasti itse osata toimittaa asiansa omatoimisesti, hekin, joilla eivät aistit enää toimi ja ovat eläneet ajan jolloin 25 watin lamppu oli pröystäilyä, kun sähkö oli kallista. Nyt olemme innolla jonottamassa marketin itsepalvelukassalle ja kinaamme siitä, onko tarpeellista tervehtiä niillä vanhanaikaisilla kassoilla työtään tekeviä. Talousosaajat vaativat meille pitempiä työuria, ja elinikää pidennetään lääketieteen keinoin ja sitten sanotaan, että vanhojen elättäminen tulee liian kalliiksi. Mitä työtä' tehdään kauemmin, kun automaatio korvaa ihmisen lähes kaikkialla?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.