Puheenaihe

Vaisaaren vanhempainyhdistyksen puheenjohtaja: "Pitää muistaa, että koulua käyvät koko kaupungin nuoret yhden katon alla"

RIITTA SALMI
Koulun vanhempainyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Hilkka Kauhaniemi toteaa, että levottomuuksia on ollut ennenkin, mutta ei näin paljon. Häiriköivät oppilaat ovat hänen mukaansa välinpitämättömämpiä toisia ihmisiä kohtaan ja kunnioitus auktoriteetteja kohtaan puuttuu.
Koulun vanhempainyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Hilkka Kauhaniemi toteaa, että levottomuuksia on ollut ennenkin, mutta ei näin paljon. Häiriköivät oppilaat ovat hänen mukaansa välinpitämättömämpiä toisia ihmisiä kohtaan ja kunnioitus auktoriteetteja kohtaan puuttuu.

Raision Vaisaaren koulun vanhempainyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Hilkka Kauhaniemi jakaa opettajien huolen koulun levottomuuksista. Turun Sanomat kertoi aiemmin torstaina opettajien irtisanout...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (7)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Kaikkein ilmiselvin ratkaisu
"Suurin osa on tavallisia oppilaita."
- Mutta jos 30 oppilasta pystyy laittamaan yli 800 oppilaan koulun sekaisin, niin eikö kaikkein yksinkertaisin ja ilmiselvin ratkaisu olisi siirtää nuo oppilaat omaan erityiskouluun? Mikä tässä on niin vaikeaa? Miksi inkluusiota ajetaan väkisin läpi, vaikka selkeästi nähdään, että se tuottaa vain kärsimystä kaikille?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ramses
Vast: Kaikkein ilmiselvin ratkaisu
Yksinkertaisin ja ilmiselvin ratkaisu kyllä, mutta ei edullisin.
Jossain korkealla virkamies tai pököpäinen konsultti on päättänyt ettei muiden oppilaideen eteneminen häiriinny, jos tarkkailuluokka pudotetaan heidän sekaan.. Tätä harhakäsitystä et virkamiehen päässä saa murrettua vaikka veisit sen seuraamaan näitä oppitunteja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kristina
Vast: Kaikkein ilmiselvin ratkaisu
Inkluusion eli itseohjautuvuuden opetusihanteen taustalla on perimmiltään tietämättömyys poliitt.päätöksenteon tasolla sekä ikuiset säästötavoitteet. Teoreettisella tasolla: oppilaiden itseohjautuvuus eli strukturalistinen oppimiskäsitys unohtaa realismin. Että maailma on ja että pystymme tekemään havaintoja. Tarvitaan siis konstr. rinnalle realistinen käsitys oppimisesta: on mahdollista opetettaa tiedon tärkeitä "solmukohtia", jotka jokainen hyvin koulutettu opettaja tietää, ymmärtää ja valitsee. Demokratian periaatteita ja lasta yksilönä kunnioittaen ja ymmärtäen. Pienelle koululaiselle "solmukohdat" tai väljät "kehykset" toimivat "tukipisteinä", hänen itse löytäessään ja rakentaessaan uusia kokonaisuuksia ja niille uusia osia, "ainesta", "substanssia", solmukohtien kehikkoonsa". Minäkuvaansa ja maailmankuvaansa. Itseohjautuvuus ei ole mahdollista ellei saa ja pysty muodostamaan käsitystä myös omasta itsestään ja maailmasta ympärillään. Turvattomuus ja levottomuus lisääntyvät. Realistiset kasvatusteoriat toisin kuin konstruktivistiset, ymmärtävät ja tulkitsevat, että ympärillämme ja sisällämme on maailma ja maailmoja, joihin havaintoja tekemällä ja niistä keskustelemalla pääsemme turvallisesti eteenpäin. Ja turvallisuuden syntymiseen kouluissakin tarvitaan rahaa. Ei aseita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sivustaseuraaja
Kasvatus on kodin tehtävä
” – Koulun piikkiin laitetaan liikaa. Ei voi ajatella, että koulu hoitaa kasvatustyön yksin. Silloin koulu ei muuta ehdikään kuin opettaa teineille käytöstapoja, hän sanoo.”

Tänään eduskunnan kyselytunnilla jopa opetusministeri vastasi samaa aihetta liippaavaan kysymykseen, että koulun tehtävä on myös kasvattaa.
Olen toista mieltä, kuten tässä haastateltavakin. Koulun tehtävänä on opettaa ja mm. varmistaa turvallinen opetusympäristö. Sitä se ei nykyisin useissa kouluissa ole.
Opetusministeriössä näyttää olevan toiset toimintalinjaukset. Ja tasapäistäminen ideologiana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pohkus
Vast: Kasvatus on kodin tehtävä
Samaa mieltä. Opettamiselle ei jää resursseja jos opettajien pitäisi tuntien aikana hoitaa vapaan (=vastuuttoman) kasvatuksen rajattomuutta ja itsekeskeisyyttä. Koulua ei voi syyttää kaikista sen oppilaiden teoista. Ei myöskään kaikista reagoinneista/reagoimattomuudesta tekoihin, koska kouluilla on oikeasti hyvin vähän oikeuksia ja resursseja ohjata nuoria, jotka ovat jo koko nuoruutensa kotona oppineet ettei mistään tule seurauksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Kasvatus on kodin tehtävä
Myös kasvattaa ei ole sama asia kuin vain kasvattaa. Kyllä koulut ovat aina olleet paikkoja, joilla on ollut oma osansa lasten kasvatuksessa. Minkä takia luulette kansakoululaisia pistetyn nurkkaan tai läpsityn viivoittimella?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kasvatus on kodin tehtävä
Pidän itsestään selvänä, että koulu myös kasvattaa. Mikä tahansa, millä on niin iso sija lapsen ja nuoren elämässä, vaikuttaa häneen lukemattomilla tavoilla, positiiviseen tai negatiiviseen suuntaan. Koulussahan opitaan mm. käyttäytymistä julkisissa tiloissa, ryhmätyöskentelyä, keskittymistä ja hiljaa oloa, kaveruutta, jopa pöytätapoja yms.

Päävastuu kasvatuksesta on kyllä vanhemmilla. On kuitenkin aina koteja, joissa kasvatus jää kovin vähälle tai on huonoa - esim. väkivaltaista tai kansalaisyhteiskuntaan sopimatonta. Jos valtaosa oppilaista on suht hyvin kasvatettuja eli eivät vaadi koululta ylenmääräisiä ponnisteluja, koulu ehkä, toivottavasti, pystyy vaikuttamaan näihinkin "kasvatuspudokkaisiin" edullisesti. Ei vain opettajan toimin ja sääntöjen avulla, vaan mm. ryhmäpaineen.

Niinpä ei ainakaan voi lähtökohtaisesti sanoa, että koulun asia EI ole kasvattaa. Kotien pitää tehdä oma työnsä, mutta koulu jatkaa ja täydentää kasvatusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.