Matkustaminen

Ulkoministeriön neuvontapalveluiden kysyntä kasvoi

EERO SAARIKOSKI
Suomalaismatkailijoiden ulkomailla kohtaamat ongelmat ovat yleistyneet, kun matkailun määrä on koronan jälkeen kasvanut.
Suomalaismatkailijoiden ulkomailla kohtaamat ongelmat ovat yleistyneet, kun matkailun määrä on koronan jälkeen kasvanut.

Ulkoministeriö ja edustustot antoivat viime vuonna konsulipalveluita yhteensä noin 256 000 asiakkaalle ja neuvontapalveluiden kysyntä jatkoi kasvuaan. Ulkoministeriön ympärivuorokautista päivystystä tekevään päivystyskeskukseen tuli viime vuoden aikana yli 8000 yhteydenottoa.

Eniten avustustapauksia oli suomalaisten suosimissa matkailumaissa, eli Espanjassa, Virossa, Saksassa, Thaimaassa ja Ruotsissa.

Viime vuonna ulkoministeriön konsuliasioiden yksikkö osallistui 652:n ulkomailla tapahtuneen kuolemantapauksen käsittelyssä. Ulkomailla rikoksen uhriksi joutuneita oli yhteensä 171, pidätettyjä ja vangittuja 184 ja sairaustapauksen vuoksi avustusta tarvinneita 303. Vangittujen määrässä ei ole mukana Pohjoismaita, sillä tapaukset järjestyvät suorin viranomaisyhteyksin Pohjoismaiden välillä.

Määrissä on jonkin verran nousua vuodesta 2021.

Suomen edustustot myönsivät maailmalla viime vuonna 23 297 uutta passia ja 4 373 henkilökorttia. Määrät ovat kasvaneet edellisvuodesta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viime vuoden suurin konsulikriisitilanne syntyi Venäjän hyökätessä Ukrainaan helmikuussa, jolloin sodan jaloista avustettiin pois kymmeniä suomalaisia. Suomalaisten matkailijoiden suojelun kannalta merkityksellisiä ihmisen tai luonnon aiheuttamia kriisi- ja poikkeustilanteita oli maailmalla kaikkiaan lähes sata. Näistä nousivat esille erityisesti maiden sisäiset konfliktit ja levottomuudet esimerkiksi Etiopiassa ja Iranissa. Myös luonnononnettomuudet kuten maanjäristykset työllistivät ulkoministeriötä.

Ulkoministeriön julkaisemat matkustustiedotteet eri maista kiinnostivat suomalaisia, ja ne ovatkin edelleen ulkoministeriön ulkoisten verkkosivujen luetuinta sisältöä. Viime vuonna lukijoita kiinnostivat niistä eniten Espanjan, Italian ja Kreikan tiedotteet. Myös Ukrainan matkustustiedote alkoi kiinnostaa, kun maan turvallisuustilanne heikentyi.

Lähes 178 000 matkailijaa teki viime vuonna ulkoministeriölle matkustusilmoituksen. Yhteensä ilmoituksia tehtiin 203 maahan tai alueelle. Eniten ilmoituksia tehtiin Espanjaan, Kreikkaan, Italiaan ja Turkkiin.

– Matkustusilmoituksen kautta ministeriö saa kriisitilanteessa nopeasti yhteyden matkailijaan, jos maan turvallisuustilanne niin vaatii. Myös ulkomaille pysyvästi tai toistaiseksi muuttavan kannattaa tehdä matkustusilmoitus, sanoo konsuliyksikön päällikkö Outi Saarikoski.

Suomalaismatkailijoiden kohtaamat ongelmat sekä tiedontarve maailmalla ovat yleistyneet matkailun jälleen lisäännyttyä. Viime vuoden yleisimpiä yhteydenoton syitä päivystyskeskukseen olivat erilaiset passiin liittyvät huolet ja kysymykset esimerkiksi passin katoamisesta tai vanhenemisesta.

– Aina ei riitä, että passi on voimassa matkan ajan. Joidenkin maiden viranomaiset vaativat, että passi on voimassa vielä useita kuukausia matkan jälkeen. Jos olet monikansalainen, paikalliset viranomaiset saattavat edellyttää etenkin maasta poistuttaessa myös toisen kotimaan passin esittämistä. Pidä siis passista huolta ja säilytä se turvallisessa paikassa. Älä koskaan jätä passia tai muitakaan arvotavaroita esimerkiksi vuokra-autoon matkallasi. Sieltä se lähtee helposti varkaiden matkaan, Saarikoski muistuttaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uuden passin tai muun matkustusasiakirjan hankkiminen ulkomailla voi käytännössä edellyttää pitkää matkaa lomakohteesta pääkaupunkiin. Oleskelun pitkittymisestä tulee helposti vaivaa ja lisäkuluja, kuten majoitus- ja matkakuluja ja passimaksu.

Ulkoministeriön konsulipalvelut suositteleekin ottamaan matkavakuutuksen ennen matkaa. Suomalaisen sairasvakuutuksen omaava voi eurooppalaisella sairaanhoitokortilla saada lääketieteellisesti välttämätöntä sairaanhoitoa toisessa EU- tai Eta-maassa, Sveitsissä, Isossa-Britanniassa tai Pohjois-Irlannissa oleskellessaan siellä tilapäisesti. Asiakkaan maksettavaksi jää ainoastaan omavastuuosuus.

Kortilla ei voi saada sairaankuljetusta Suomeen ja sairaalalaskut voivat nopeasti nousta tuhansiin euroihin. Esimerkiksi ambulanssilennot Suomeen maksavat kymmeniä tuhansia euroja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​