TS selvitys

"Sanoin lähtiessäni, että kaivatte omaa kuoppaanne" – Opettajat kertovat Raision Vaisaaren koulun poikkeuksellisista ongelmista

LENNART HOLMBERG
Vaisaaren koulu on Raision ainoa yläkoulu ja oppilasmäärältään Suomen suurin peruskoulun yläaste.
Vaisaaren koulu on Raision ainoa yläkoulu ja oppilasmäärältään Suomen suurin peruskoulun yläaste.

Raision Vaisaaren koulu on ollut otsikoissa jo muutaman vuoden levottomuuksien ja väkivaltatapausten johdosta. Joulukuussa koulun rehtori Janne Ahlqvist kertoi Turun Sanomille tilanteen parantuneen hu...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (26)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Angus
Keskittämisen "kauneus"
Minusta tuo on vain aivan liian iso yksikkö.

Pienemmässä koulussa opettajat tuntevat jokaisen oppilaan, oppilaat ainakin tietävät muut oppilaat tai suurimman osan heistä, valvonta on helpompaa, opettajilla ja oppilailla on ikään kuin nimi ja identiteetti.

Edes vaikka ei uskoisikaan pienen koulun toimivan isoja paremmin, niin kiistaton asia on, että samat ongelmat eivät koskisi kaikkia oppilaita ja opettajia, jos tuo jättikoulu olisi jaettu esim. 4-10 osaan. Vaikka jossain koulussa kurinpito epäonnistuisi, se todennäköisesti onnistuisi toisissa. Näin vähintäänkin jaettaisiin ongelma pienemmäksi. Kehnommin onnistuvat koulut voisivat ottaa oppia paremmin onnistuvista, ja jos koulun vaihto olisi suht vapaata, olisi siihen motivaatiotakin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Keskittämisen "kauneus"
"ongelmat eivät koskisi kaikkia oppilaita ja opettajia, jos tuo jättikoulu olisi jaettu esim. 4-10 osaan"
- Eikä tarvitsisi jakaa edes 4-10 osaan, sillä levottomuudet lisääntyivät, kun viereisen talon tiloissa toiminut erityisluokka siirrettiin muun koulun kanssa samoihin tiloihin. Koska asiantuntijat oikein tajuavat, että inkluusiolla ei saavuteta mitään positiivista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EEVA KESSELI-VIRTANEN
Vast: Keskittämisen "kauneus"
Tarkistakaa termi inkluusio. Se ei tarkoita sitä, että oppilaiden luokkahuoneet siirretään rakennuksesta toiseen. Se tarkoittaa sitä, että erityistuen oppilailla on pienryhmän/erityisluokan lisäksi mahdollisuus opiskella ns normaalilla luokalla riittävän tuen turvin. Koska tukea ei ole resurssisyistä riittävästi tarjolla, ei inkluusio toimi kuten on ajateltu. Mutta opiskelutilojen muuttaminen rakennuksesta toiseen ei ole inkluusiota.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Keskittämisen "kauneus"
"Tarkistakaa termi inkluusio." Ilmeisesti teitittelet S.F:ää, sillä itse en sanonut inkluusiosta mitään.

Itse asiassa lähetin eilen kommentin, joka lienee hukkunut matkalla, koska sitä ei näy. Siinä nimenomaan oikaisin S.F:ää samasta asiasta, siis että oppilasryhmän siirto samaan rakennukseen ei ole inkluusiota.

Kerroin myös, että olen itse ajat sitten käynyt koulua, jossa tarkkailuluokka oli sijoitettu ihan samaan koulurakennukseen kuin muutkin. Tiedän muitakin sellaisia kouluja lapsuudestani/nuoruudestani. Eli ajatus ei ole uusi ja shokeeraava, eikä muistaakseni aiheuttanut erityisiä ongelmia tuolloin. Minusta erityistä tukea tarvitsevat lapset ja nuoret eivät ole mitään friikkejä, jotka tulisi fyysisesti eristää, ettei jokin "virus" tarttuisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Keskittämisen "kauneus"
"tarkkailuluokka oli sijoitettu ihan samaan koulurakennukseen"
Välitunnit taisivat olla eri aikaan ja lisäksi tarkkailuluokkien opettajat olivat kuuluisia tiukasta kurista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Vasemmiston koulutuspolitiikka
Tasaisesti kurjuutta kaikille takaa tasa-arvoisen koulutuksen. Koska kaikille oppilaille ei ole mahdollista opettaa asioita syvällisesti, jätetään se sitten kaikilta pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JT9
Vast: Vasemmiston koulutuspolitiikka
Sipilän hallitus toteutti oikeistolaista koulutuspolitiikkaa ja supisti määrärahoja kymmenillä miljoonilla euroilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Vasemmiston koulutuspolitiikka
Peruskoulun ongelmat ovat rakenteelliset. Vasemmisto toitottaa koko ajan, että rahoitusta pitää lisätä, mutta eivät uskalla kertoa millä rahamäärällä koululaitos saadaan kuntoon. Jos koulutusrakennetta ei haluta uudistaa kustannustehokkaaksi, niin kevennetään edes paperinpyörittäjien määrää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asiantuntijakommantaattori
Vast: Vasemmiston koulutuspolitiikka
Se, mihin leikkaukset ovat käytännössä osuneet, on puhtaasti vasemmistolaista politiikkaa. Olisi voitu lekata myös turhista menoista kurjuuden jakamiseen kaikille sijaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Åboriginal
Vast: Vasemmiston koulutuspolitiikka
JT9: Vasemmistoliiton Andersson on ollut vuosia opetusministerinä. Hallitus on tuhlannut velkarahaa 40 tuhatta miljoonaa euroa. Pisa tulokset ovat menneet vauhdilla alaspäin ja koululaitos on katastrofaalisessa tilassa.
Silti vasemmisto jaksaa syytellä edellistä hallitusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Vasemmiston koulutuspolitiikka
Andersson on ollut opetusministeri vuodesta 2019. Alkoivatko ongelmat vasta silloin? Entä onko oikeisto kertonut, millä rahamäärällä koululaitos saadaan kuntoon?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Ulkopuolinen taho selvittämään?
"Rehtori ei pidä ongelmia poikkeuksellisina. Raisio kielsi opettajilta koulun kommentoinnin medialle."
- Koulumaailmassa tuntuu olevan tyypillistä, että ongelmia pyritään vähättelemään ja lakaisemaan ne maton alle. Miksi? Tuohan on kaikkien modernien johtamisjärjestelmien vastaista. Ja jos sivistysjohtajakin on samoilla linjoilla, niin olisiko syytä jonkin ulkopuolisen tahon puuttua koulujen ongelmiin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Wilhelmina22
Peruskoulu, integraatio ja inkluusio
Unohdettu, että meillä on erilaisia lapsia ja heillä on erilaisia tuen tarpeita sekä erilainen kyky oppia asioita heidän tullessaan yhteiskunnan järjestämän kasvatuksen ja opetuksen piiriin.
Kaikille samaa samalla tavalla ei vastaa kaikkien tarpeisiin.
Onko lainsäädäntöä tehty ilman riittävää asiantuntemusta, onko lainsäädäntöä tehty säästöt mielessä, vai onko vaan ideologia tässäkin asiassa ollut se tärkein määräävä tekijä ja yksilö on uhrattu sille alttarille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Peruskoulu, integraatio ja inkluusio
Peruskoulun pääideologia oli, että "kaikki oppii kaiken". Kun se ei toiminutkaan, otettiin käyttöön tasokurssit. Sitten joku keksi, että tasokurssit luovat epätasa-arvoa ja päädyttiin nykyiseen malliin: "kukaan ei opi mitään". Jos joku kuitenkin sattuisi jotain oppimaan, otettiin vielä varmuuden vuoksi "erilaiset oppijat" mukaan häiritsemään opetusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää