Tunnin juna

Tunnin ja vartin junasta tiedetty jo vuosia – hanke mahdollistaa paljon muutakin kuin lyhyemmän matka-ajan

JANE ILTANEN
Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen uskoo, että Tunnin juna on kannattava hanke, vaikka sen yhteiskunnallisia vaikutuksia ei voida laskea euromääräisesti. Hankkeella olisi hänen mukaansa vaikutuksia muun muassa työmarkkinoihin ja kaupunkikehitykseen.
Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen uskoo, että Tunnin juna on kannattava hanke, vaikka sen yhteiskunnallisia vaikutuksia ei voida laskea euromääräisesti. Hankkeella olisi hänen mukaansa vaikutuksia muun muassa työmarkkinoihin ja kaupunkikehitykseen.

Turun Tunnin juna nousi julkiseen keskusteluun viime viikolla, kun hankeyhtiö tiedotti matka-aikojen tarkentuneen, ja että Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka kestäis...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Valamo
Täyttä höyryä eteenpäin
Positiivisena vaikutuksena on huomioitava myös rakentamisajan mittavat työllistämisvaikutukset. Ilman "tunnin junaa" Suomi rakentuu jatkossa Hki-Tpe radan varteen ja muu Suomi näivettyy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Täyttä höyryä eteenpäin
Kun Inkooseen tulee uusi suuri terästehdas, on meiltä lähetettävä merkkimiehiä etelän maihin houkuttelemaan väkeä tänne töihin. Tuo ratahanke tuo niin valtavan määrän työpaikkoja ja kun terästehtaaseenkin menee yli tuhat ihmistä, ei oma väki enää riitä. Se sapettaa, kun on koko ajan puhuttu tunnin junasta ja se matka kestääkin jo tunnin ja vartin, eikä tällä vuosisadalla saada kyllä vehkeitä pelaamaan niin, että se matka tunnissa taittuisi. Ja jos se juna sitten tulee sieltä funikulaaritehtaalta, ei sillä kovin usein mihinkään Helsinkiin Turusta tai päinvastoin pääse. Joku käyttöpyörä menee aina välillä rikki ja porukka saa kävellä seuraavalle asemalle jotain 50 kilometrin päässä. Mutta on meillä sitten kuitenkin hyvin nopea junayhteys. Ja sitä kyllä jossain taatusti kadehditaan. Siellä ei ole kuin ratikka. Meillä on pian sekin ja hienompi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Väyläviraston mukaan Tunnin juna on kannattamaton
Väylähanketta voidaan pitää kannattavana, jos se panos/tuottolaskelmissa saa vertailuluvun yli 1. Väyläviraston selvityksissä TJ sai arvon 0,44.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
kuha
Oikorata sisältää jo Espoo-Lohja radan - rantarata vaatisi erikseen senkin investoinnin
Rantaradan massiivisen perusparantaminen tulisi sisältää kaksoisraiteistamista, oikaisuja, ratapihojen remontteja, tunneleiden painekuormituksen ja siltojen vahvistamista, jotta se vastaisi EU:n tulevan pakottavan liikenneasetuksen määräyksiä. Yksi ehdoton vaatimus on TEN-T ydinverkon nostaminen IC-junilla minimiin 160 km/t 75% koko matkasta osuuden päätepisteiden Helsinki ja Turku välillä.

Lisäksi on huomattava että rantaradan suurikaan perusparannus ei rakenna välttämätöntä kaksoisraideyhteyttä Espoo-Lohja/Nummela. Se on rakennettava vielä erikseen eli vaihtoehtolaskelmissa lisättävä rantaradan kustannukseksi, kun oikorata Espoo-Lohja-Salo jo sisältää sen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Henri Miettinen
Vast: Oikorata sisältää jo Espoo-Lohja radan - rantarata vaatisi erikseen senkin investoinnin
Rantarata ei tarvitse kaksoisraidetta koko matkalta, koska siihen ei ole liikenteelllistä tarvetta. Kaksinkertaistunutkin matkustajamäärä mahtuu tunnittasiin juniin, joille riittää yksiraiteinen rata.

Sitten nämä muut mainitut parannukset ovatkin halpoja Tunnelien nopeusrajoitusta saa nostettua 22 M€, hyödyllisimmät 12 kaarreoikaisua saadaan nekin 22 M€ ja niin edelleen.

Tuo EU:n vaatimuksen täyttäminen ei ole mikään ongelma, kun Rantarata täyttää sen jo nyt.

Espoo-Nummela-rata ja siitä Nummela-Lohja -nykyradan parannus pitäisi ehdottomasti tehdä erillään suurnopeusradasta. Tämä rata olisi yhteiskuntataloudellisesti hyödyllisempi kuin moninkertaisesti pidempi ja kalliimpi Nummela-Salo-suurnopeusrata. Erillään se pitäisi tehdä siksi, että suurnopeusradan kanssa tehtynä Nummelan asema oli 3 km Nummelasta ja Lohjan asema olisi 5 km päässä Lohjasta. Eihän sellainen olisi mitään lähiliikennettä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Oikorata sisältää jo Espoo-Lohja radan - rantarata vaatisi erikseen senkin investoinnin
Itse ajattelen vähän niin, että kaksoisraide voisi olla hyvä, mutta nopeuden nosto puoliväkisin, siis "tunnin" juna, on turhaa. Jos raideliikenne kehittyy, niin rantaradallakin voisi liikkua sekä nopeita että enemmän pysähteleviä junia välillä Hki-Tku ja vielä lähijunaliikennettäkin. Silloin kaksoisraide olisi tarpeen. Tosin valtion talous on nyt sillä mallilla, että voisi olla paras lykätä kaikkia isoja hankkeita tai ainakin edetä hitaasti, hajauttaen isot investoinnit pidemmälle ajalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ex-turkulainen
Tunnin juna turha hanke
Tunnin juna on älyttömän kallis hanke, ja siitä saatava hyöty tulee todella pienelle porukalle. Samalla rahalla saisi paljon muuta tärkeämpää, vaikkapa terveydenhoitoa kaikille. Hankkeen perusteluna käytetään myös muuttovoiton kasvamista Turun seudulle. En ymmärrä, miksi ihmeessä haluaisimme helsinkiläisiä tänne kasvattamaan ruuhkia. Väkiluvun kasvattamisessa ei ole muutenkaan järkeä, koska Turku ja ympäristökunnat ovat nykyisellään ihan sopivan kokoisia ja viihtyisiä asuinpaikkoja.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Verumexeat
Vast: Tunnin juna turha hanke
Juuri näin. Ja kukaan ei maininnut artikkelissa tuhoutuvia luontoarvoja, päästöjä, maan lunastuksia ym. Kaikki puolen tunnin tähden! 4 miljardia sileäksi!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää