Parkkisakot

Parkkisakot uhkaavat nousta Turun ytimessä: koronan aikana yleistynyt palvelu aiheuttaa suuria ongelmia ja vaaratilanteita keskusta-alueella

JORI LIIMATAINEN

Turussa suunnitellaan ydinkeskustan parkkisakkojen korottamista. Kaupunkiympäristöjohtaja Christina Hovi tuo ensi tiistaina kokoontuvalle kaupunkiympäristölautakunnalle esityksen, jonka mukaan Turku a...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (25)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Rahoitus
No, jollainhan pyöräily on rahoitettava.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Rahoitus
Eikös tuosta pitäisi tulla aika vähän rahaa jos autoilijat pysäköi oikein, vai meinaatko ettei autoilijat osaa pysäköidä oikein vaan rikkovat sääntöjä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maapeee
Vast: Rahoitus
Ja sitten faktantarkistus: pyöräily, toisin kuin autoilu, on yhteiskunnalle tuottoisaa mm terveydenhoitokulut mukaan laskettuina.

Toisaalta, jos pysäköi oikein, ei tarvitse maksaa sakkoja. Jos ei autoilijalla ole muutamaan euroon varaa niin ehkä kannattaa sitten myydä auto pois :)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
iÅboriginaali
Vast: Rahoitus
Tuossa tulikin jo niin hyviä vastakommentteja, etten niitsi sen enempää kommentoida.

Tämä on kuitenkin pakko mainita: Onko tosiaan niin vaikeaa pysyä aiheessa eikä vetää kukaan mm. pyöräilyä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Rahoitus
"– Erityisesti koronapandemian aikana yleistyneiden ruokalähettipalveluajoneuvojen virheellinen pysäköinti aiheuttaa suuria ongelmia ja liikenneturvallisuuden vaarantumista juuri keskusta-alueella,"
Epähumanisti: "..., vai meinaatko ettei autoilijat osaa pysäköidä oikein vaan rikkovat sääntöjä?"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Rahoitus
Kyllä tuhansien parkkipaikkojen muuttaminen maksullisiksi, parkkimaksujen ja pysäköintivirhemaksujen korotus on selkeää ideologista rahastusta, toisaalla lisätään runsaasti ilmaispalveluja pyöräilijöille.
No, kauppiaat onneksi tietävät mitkä on oikeita vetovoimatekijöitä maksaville asiakkaille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Rahoitus
Ihan uteliaisuudesta, voisiko ArvoTasa vastata seuraavaan kysymykseen. Kuinka helposti keskustasta löytyisi kadunvarsipaikkoja jos siellä saisi pysäköidä ilmaiseksi niin kauan kuin haluaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Rahoitus
EH: Paikat voivat olla ilmaisia ja aikarajoitettuja, kaupunki saisi edelleen tuloja pysäköintivirhemaksuista ja jos ilmaispaikat olisivat täynnä voi halutessaan käyttää yksityisiä, maksullisia palveluita, ei siis mitään ongelmaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Rahoitus
ArvoTasa, paitsi että sun mielestähän parkkisakotkin on ideologista autoilijoiden sortoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Rahoitus
EH: "Suomen lain mukaan ajoneuvo on maalla kulkemaan tarkoitettu laite, joka ei kulje kiskoilla."
Kyllä, eli vain tasapuolisuutta toivon tässäkin asiassa ja selvää rahastustahan tämä on, jos ei sitä näe on ideologiansa sokaisema.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Rahoitus
”No, kauppiaat onneksi tietävät mitkä on oikeita vetovoimatekijöitä maksaville asiakkaille.”

Ei ainakaan parkkipaikat. Jos yhdessä liikkeessä käy kymmenen autoilevaa asiakasta kerralla, koko katu on täynnä. Tällöin naapuriliikkeen kymmenen asiakasta joutuvat täyttämään viereisen kadun ja naapurin naapurin asiakkaat joutuvat pysäköimään jo korttelin päähän jne. kunnes kaupungista yksinkertaisesti loppuu tila kesken. Jos samassa liikkeessä käy kymmenen pyöräilijää tai kävelijää, näiden kulkuneuvot mahtuvat liikkeen edustalle, eikä moista ongelmaa synny, vaan kaupungissa on tilaa huomattavasti suuremmalle asiakasmäärälle.

Lisäksi kannattaa muistaa, että koska autoilijat ostavat kerralla enemmän tilavan ja tilaa vievän kulkuneuvonsa ansiosta, se saa yrittäjät yliarvioimaan autoilun merkitystä. Kuitenkin asiaa tutkittaessa muut kulkumuodot yhteensä käyttävät liikkeissä järjestäen enemmän rahaa pitkässä juoksussa ja esim. Portlandissa autoilijat olivat suurin yksittäinen asiakasryhmä ainoastaan supermarketeissa, häviten jopa lähikaupoissa pyörille. Turkulaistutkimuksessa autojen osuus keskustassa päivittäistavaroihin, vaatteisiin ja elektroniikkaan (huom! ravintolat eivät osa tutkimusta) käytetystä rahasta oli kesällä 25 % ja talvella 28 %. Onhan neljännes tuntuva osuus mutta puheista päätellen kuvittelin sen olevan reilusti enemmän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Rahoitus
zmrzlina: Niin, ei eivät marketit eivätkä isot kauppakeskuksetkaan vielä toistaiseksi syrji ja rahasta autoilijoita vaan katsovat ilmaisen pysäköinnin vetovoimatekijäksi maksaville asiakkailleen.
Mutta kuinka vain, ennustan keskustan liikehuoneistoja vapautuu entistä enemmän, menetettyjä asiakkaita on vaikea saada takaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Rahoitus
Etkös juuri sanonut, että yrittäjät ovat tyytyväisiä, jos kokoomuksesta tulee pääministeripuolue. Kuinkas he sitten pormestaripuolueena tekevät näin pk-yritysvastaisia päätöksiä korottamalla pysäköintimaksuja bussilipun tasolle sekä nostamalla parkkisakkoja, siten ajaen ihmisiä suurmarketteihin? Vai puhuitko alunperinkin vain suuryritysten tyytyväisyydestä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Rahoitus
zmrzlina: Kyse oli tulevista eduskuntavaaleista, ei kunnallispolitiikasta eikä Kokoomus profiloidu pienyrittäjien puolueena kuin vaalien alla, vaikka ääniä sieltä tuleekin.
Mutta kyllä, Turussa pormestarimme johdolla, Turun Vihreät ja grynderit tekevät maailman kunnianhimoisinta ilmastopolitiikkaa. Pormestari saa vaalirahoitusta ja esiintyä ilmastokokouksissa, Vihreät raitiotiensä, autottomuuden yms., grynderit rahaa ja veronmaksat kustannukset sekä velkataakan, eli tarkoitus pyhittää keinot tässäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ts.lukija
Kohtuuton korotus
Ei voi olla totta ,että Turun kaupunki korottaa parkkimaksuja noin kohtuuttomaasti,vartailee korotuksilla Tamperetta ja Helsinkiä eikö ole muuta syytä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Kohtuuton korotus
Nyt on hieman hankala päätellä mitä kirjoittaja on halunnut sanoa. Luitko uutisen väärin koska kyse on parkkisakosta (no pysäköintivirhemaksu jos ihan tarkkoja ollaan) jonka saa (jos saa, aika vähänhän noita jaetaan) kun pysäköi väärin. Vai halusitko ilmaista että autoilijat pitävät normaalina vääri pysäköintiä ja sakot siitä ovat vain normaali maksu pysäköinnistä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Vapaaehtoinen maksu, ei haittaa
Kysehän on vapaaehtoisesta maksusta, ei tuon pitäisi ketään haitata. Pysäköi vain oikein.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
IleTku
Autoilijoita taas kiusataan!
Koskahan sakotetaan väärin ja haitallisesti pysäköityjä polkupyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita? Kun niitä saa jatkuvasti kävelijät väistellä, kun on parkkeerattu miten sattuu. Pyöriin vaan lukituslaite ja avataan vaan sakon maksettua!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää