Alkon myyntimäärät laskivat lähes kymmenellä prosentilla, viinitaistelussa historiallinen käänne
Alkon myyntimäärissä koettiin vuoden 2022 aikana historiallinen käänne, kun valkoviinejä myytiin enemmän kuin punaviinejä. Valkoviinejä ostettiin 20,7 miljoonaa litraa, joka on 0,3 miljoonaa litraa punaviinien myyntimäärää suurempi.
Yhtenä syynä tähän pidetään jo pitkään vallinnutta trendiä juoman keveydestä ja raikkaudesta, mutta myös punaisen lihan kulutuksen väheneminen saattaa näkyä punaviinien kulutuksessa. Edellisen kerran suomalaiset nauttivat valkoviiniä punaviiniä enemmän vuonna 2001.
Kokonaisuudessaan Alkon myyntilitrat laskivat viime vuonna kymmenisen prosenttia. Alkosta ostettiin vuonna 2022 80,3 miljoonaa litraa juomia, kun vielä vuotta aiemmin lukema oli noin 89 miljoonaa litraa.
– Verrokkivuoden 2021 myynneissä näkyy meillä koronan vaikutus. Viime vuonna koronapandemiaan liittyvien rajoitusten purkaminen palautti arviomme mukaan alkoholin myyntiä ravintola-anniskeluun ja matkailun lisäännyttyä myös alkoholin matkustajatuonti on lähtenyt kasvuun. Tämä näkyy meidän myynnissämme, kertoo Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
– Verrattaessa vuoden 2022 myyntiä koronavuosia edeltävään niin sanottuun normaaliin vuoteen 2019, laskivat myyntilitrat 2,2 prosenttia, jatkaa Pennanen.
Asiakaskäyntejä oli reilut 52 miljoonaa, joka on kuusi prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Alkon myynnin kautta kertyi yhteensä 884 (vuonna 2021 966) miljoonaa euroa alkoholi- ja arvonlisäveroa. Pennasen mukaan taloustilanne – heikentynyt kuluttajien ostovoima ja yleinen hintojen nousu – ei näy Alkon viime vuoden myyntiluvuissa.
– Tuotteiden hintojen nousu on meillä Alkossa ollut hyvin maltillinen, noin 2,3 prosenttia. Asiakkaiden keskiostoissa ei ole juuri muutosta vuoteen 2021 verrattuna, Pennanen sanoo.