Liikennesuunnittelu

Markulantien ja Nuijamaankadun liittymän liikennevalokokeilu epäonnistui, vasemmalle kääntyvien nuolivalo poistetaan

Turun Markulantien ja Nuijamaankadun liittymän liikennevaloihin viime syksynä lisätty nuolivalo ei sujuvoittanut liikennettä, vaan päinvastoin ruuhkautti sitä entisestään. Turun kaupunki totesi liikennevalomuutoksen heikentäneen risteyksen välityskykyä ennakoitua enemmän, jonka vuoksi nuoliliikennevalo poistetaan.

Erityisesti Kuninkojantien ja Nuijamaankadun suunnat ruuhkaantuvat voimakkaasti iltapäivisin ja vilkkaassa liittymässä oli haasteellista löytää sopiva rako kääntymiselle. Nuolivalon tarkoituksena oli parantaa liittymän turvallisuutta sekä sujuvoittaa vasemmalle kääntymistä.

Ruuhkaantumisen lisäksi ei-toivottu seuraus oli se, että Kuninkojantietä pohjoisesta tuleva autoliikenne välttelee Markulantien liittymää kiertämällä Aurorankadun ja Varkkavuorenkadun kautta päästäkseen Satakunnantielle.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liikennevalovaiheet poistetaan Kuninkojantieltä ja Nuijamaankadulta kuluvalla viikolla.

Kaupunki toivoo oautoilijoita käyttämään aikaisempaa aktiivisemmin molempia Markulantien suoraan meneviä kaistoja, jotta vihreän valovaiheen aikana etenevä autojen määrä olisi suurin mahdollinen. Tämän edistämiseksi Markulantielle on jo aikaisemmin asetettu yhdistyvät ajokaistat -liikennejärjestely. Merkki määrää siirtymään jatkuvalle kaistalle vuorotellen.

Erityisesti liittymissä, joihin saavutaan kahta ajokaistaa ja joissa liittymän jälkeen toinen kaistoista päättyy, jää vasenpuolisen kaistan käyttö vajaalle. Liikennevaloin ohjatussa kahden kaistan tulohaarassa ongelma näyttäytyy siten, että suoraan menevistä kaistoista edempänä päättyväksi osoitettu on vajaalla käytöllä ja toiselle, oikeanpuoleiselle kaistalle muodostuu jono, joka ei purkaannu vihreän valon aikana.

Uudella merkillä kannustetaan käyttämään molempia kaistoja. Tämä parantaa risteyksen välityskykyä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jouni
Jep
Oma mutu on se, että ruuhkautuminen johtuu uusista Kuninkojantien ja Asentajankadun risteyksen valoista ja sen takia on kuninkojantiellä välillä jonot Länsikeskuksen suuntaan jopa Rautalankadun risteykseen saakka.
Mutta hyvä jos onkin vaan johtunut tuosta nuolivalosta..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jani Lauttia
Vast: Jep
Valojen ajastus ollut omasta mielestä hiukan huonosti suunniteltu. Ensin vaihtui vihreä Asentajankadun kohdalla Kuninkojalta tuleville mutta Markulantien valot olivat edelleen punaiset jolloin kukaan ei päässyt mihinkään, ja vastaavasti kun valot vaihtuivat Markulantiellä vihreäksi, vaihtuivat valot punaiselle Asentajankadun kohdalla jolloin Asentajankadun ja Markulantien välisen osuuden autot pääsivät risteyksestä yli ja muutama muu vanhoilla vihreillä..
Se rytmi ei oikein sujuvoita liikennettä vaan tulppaa sen pahasti, koska vihreä aalto puuttuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Jep
Eli alueen vetokyky ei riitä automäärälle. Ainoa toimiva ratkaisu on vähentää autojen määrää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
besserwisser
Kokeillaas tätäkin:
Ratapihankadun ja Koulukadun risteyksessä on Ratapihankadulla satamaan päin ajettaessa risteyksessä kolme kaistaa joista vain yksi kääntyy oikealle. Maalataanpas nyt se oikealle kääntyvä nuoli myös siihen keskimmäiseenkin kaistaan kun kerran sillan alla on kolme kaistaa ja keskustaan menevällä Ratapihankadun osalla on kuitenkin vain yksi vasemmalle kääntyvä kaista. Tässä on aina kilometrin jonot kun porukat haluaisivat kääntyä Koulukadulle oikealle mutta vain yksi kaista vetää sinne!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maksamakkara
Vast: Kokeillaas tätäkin:
Näinhän olikin vielä muutama vuosi sitten. Jostain syystä se ei jonkun mielestä ollut hyvä asia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jussiv
Olis paljon
Muutakin korjattavaa kaupungin liikennevaloissa, ehdotan että hankitte edes yhden joka osaa ajoittaa valoja, 4 ruuhka alkaa jo puoliltapäivin, minä siinä on niin vaikeeta saada vihreää linjaa, ????
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
RouvaK
Ei toimi noinkaan
Yhdistyvät ajokaistat -merkki ei käytännössä toimi. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että oikea ajokaista on aivan täynnä eikä juuri yksikään siinä ajava anna vasemmalla kaistalla ajavalle tilaa, vaikka tämä miten vilkuttaisi. Vasemmalla ajokaistalla ajavan on joko pysäytettävä auto liki kokonaan odottamaan sopivaa rakoa tai kiilattava äkillisesti. Miksi ennemmin ei voida rakentaa toista pysyvää kaistaa, kun liikennettä kerran on niin paljon ja tie aina tukossa? Vai pitääkö Turussa nykyisin rakentaa vain pyöräteitä ja tahallaan tehdä liikennesumppuja?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei toimi noinkaan
Eipä autoilu Turussa ole mitenkään hidasta tai sumputettua. Nimittäin jos olisi, autoilun määrä vähentyisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JokuRoti
Vast: Ei toimi noinkaan
Kun liikennesuunnittelu on täynnä pyöräilyniiloja, jotka pyhän Cycloksen velvoittamina parempina ihmisinä on pyrittävä vaikeuttamaan autoiilua, liikennesumput ovat tavoitteita ei seurauksia.

On aivan eri asia ajaa muutama kilometri fillarilla virastoon miettimään sinisiä ajatuksia kuin yksinyrittäjillä, raksamiehillä, etc. joilla työpiste vaihtuu päivittäin tai jopa päivän sisällä. Tai lapsiperheellä, jossa yksi viedään kouluun, toinen tarhaan ja/tai illalla sama rumba jatkuu kuljetuksilla harrastuksiin eri puolelle kaupunkia. Tai jonkin pysyvän tai hetkittäisen rajoitteen vuoksi paras väline on oma auto. Tai pitää hakea mummo, täti, käydä kaupassa.

Ajan päivittäin ruuhka-aikoihin laiskuuttani n. 24km edestakaisen matkan, jossa on väli Köydenpunojankatu-Martti. Lokakuussa siinä saattoi vielä näkyä 20 fillaristia. Nyt ei aina yhtään, enimmillään 7 - autoja 400. Liikenne on kuitenkin tehty fillariniilojen ehdoilla. Nopeus tippuu 20km/h valojen ja 40km/h rajoituksen vuoksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ei toimi noinkaan
Miten ihmeessä liikenne on tehty fillariniilojen ehdoilla, jos Turussa on viimeiset 60 vuotta suunnitteltu liikennettä autojen ehdoilla? Viimeisen parin vuoden aikana saatuja paria lyhyttä pyöräkaistaa ei voi mitenkään sanoa pyöräilyn ehdoilla menemiseksi.

Maailmalta on myös lukuisiaesimerkkejä siitä, kuinka lisäkaistat eivät ole pysyvä ratkaisu ruuhkiin, vaan ne tuovat lähinnä lisää ylläpitokustannuksia kunnille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Ei toimi noinkaan
Hauskaa miten JokuRoti kutsuu autoilua edistäviä tahoja fillariniiloiksi :D

Newspeakia parhaimmillaan :D

Niin, kuten tuossa jo todettiin, Turkua on rakennettu yli 60 vuotta autoilun ehdoilla ja sen tulosta nämä ruuhkat ovat. Yksi kaista lisää kun tuo vain lisää ruuhkaa koska autoilu on kuin rikkaruoho, se täyttää kaiken tilan minkä saa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Ei toimi noinkaan
Pyöräilijä: Joko näet painajaisunia kun Turussa rakennetaan paljon uusia asuntoja.
Väkiluvun kasvua tavoitellaan ja tulijathan ovat tietysti noilta pienemmiltä paikkakunnilta.
Tämä vain siksi kun siellä ei ole toimivaa joukkoliikennettä vaan noita yksityisautoilijoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ei toimi noinkaan
Jos pienemmiltä paikkakunnilta, joissa ei ole toimivaa joukkoliikennettä, muutetaan Turkuun, jossa on ei-ehkä-täysin-toimiva mutta parempi joukkoliikenne, sehän vähentää yksityisautoilua ulkopaikkakuntalaisten autojen vaihtuessa bussailijoihin. Tai riippuu tietysti myös siitä, ovatko nämä uudet asukkaat Aurasta vai Pellosta, jälkimmäisten autoja kun ei Turun liikenteessä aiemmin ollut. Miksi kukaan näkisi painajaisia autoilun vähenemisestä? Lisää tilaa jäljelle jääneille autoilijoille, miellyttävämpi ja turvallisempi elinympäristö muille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää