VRLeaks syyttää ohjausvaunuja myöhästelystä – VR kiistää
VR kiistää vuotosivusto VRLeaksin väitteet siitä, että uudet ohjausvaunut olisivat aiheuttaneet merkittäviä myöhästymisiä rantaradalla syksyn aikana. VR Groupin kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen sanoo, että ohjausvaunuista johtuvat myöhästymiset ovat olleet yksittäisiä.
– Tämä on ihan höpöhöpö-juttu. Olen ollut mukana ottamassa käyttöön aika montaa kalustoa, ja tämän kaluston vikamäärät ovat olleet pieniä.
VRLeaksin mukaan ohjausvaunulliset junat myöhästyivät rantaradalla loka–joulukuussa 6 660 minuuttia. Yhteensä myöhästyneitä IC-junia oli 1 252 kappaletta. Helsingin ja Turun välillä ajettiin yhteensä noin 3 000 IC-vuoroa.
Mukaan on otettu kaikki myöhästymiset, joista osa on 1–4 minuutin pituisia. VR pitää kaukoliikenteen myöhästymisrajana viittä minuuttia.
VRLeaksin laskelmat perustuvat Liikenneviraston toimittamiin myöhästymistilastoihin.
Ohjausvaunut otettiin käyttöön syksyllä. Tällä hetkellä raiteilla kulkee 12 ohjausvaunua, ja niillä ajetaan päivässä 40–50 junavuoroa, eli kaikki IC2-vuorot. Ohjausvaunut mahdollistavat junan ohjaamisen sen molemmista päistä ilman veturinvaihtoa.
Sivusto luettelee myöhästymisten syiksi muun muassa pätevien kuljettajien puutteen, jarruongelmat sekä pääkatkaisijaongelmat.
Ari Vanhanen sanoo, että Vaunujen käyttöönoton yhteydessä paljastui ohjelmistovikoja, jotka valmistaja korjasi. Lisäksi osa veturinkuljettajista on vielä kouluttamatta ohjausvaunun käyttöön.
– Ohjausvaunut tulevat parantamaan liikenteen täsmällisyyttä merkittävästi. Jo nyt Helsingin ratapihalla on jäänyt pois valtava määrä veturin vaihtoja ja muita vaihtoliikkeitä.
TS