Meripelastus

Pelastusjärjestöt: Italian hallitus yrittää estää merihädässä olevien auttamista

LÄÄKÄRIT ILMAN RAJOJA/CANDIDA LOBES
Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön meripelastajat nostivat 74 ihmistä ylikuormittuneesta kumiveneestä Libyan rannikon edustalta viime vuoden joulukuussa.
Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön meripelastajat nostivat 74 ihmistä ylikuormittuneesta kumiveneestä Libyan rannikon edustalta viime vuoden joulukuussa.

Italian uuden hallituksen yritykset estää merihädässä olevien ihmisten auttamista saa voimakasta kritiikkiä Lääkärit Ilman Rajoja -järjestöltä sekä 19 muulta etsintä- ja pelastusjärjestöltä. Järjestöjen kannanoton mukaan Italian hallituksen tuore lakiasetus vähentää pelastuslaivojen läsnäoloa merellä ja tekee keskisestä Välimerestä entistäkin vaarallisemman siirtolaisille.

Italian presidentin tammikuun alussa allekirjoittama asetus edellyttää, että järjestöjen pelastusalusten on suunnattava kohti satamaa välittömästi jokaisen pelastustoimen jälkeen. Tähän asti alukset ovat suorittaneet useita pelastuksia useamman päivän aikana, ja vieneet vasta sitten pelastetut maihin.

Lääkärit Ilman Rajoja -järjestöstä kerrotaan, että maissa käyminen jokaisen pelastustoimen jälkeen viivästyttää uusia pelastuksia. Järjestön mielestä tämä on ristiriidassa kansainvälisten meripelastussopimusten kanssa. Ne velvoittavat kapteenin pelastamaan merihädässä olevat ihmiset heti.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Italian hallitus yrittää vaikeuttaa järjestöjen toimintaa merellä. Järjestöjä ja niiden työntekijöitä on kriminalisoitu ja häiritty jo vuosia. Suurin huoli on tietysti niistä ihmisistä, jotka jäävät merelle ilman apua, viestintäpäällikkö Kaisa Väkiparta sanoo Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tiedotteessa.

Tilannetta pahentaa lisäksi se, että Italian viranomaiset ovat viime aikoina osoittaneet järjestöjen aluksille satamia, jotka voivat sijaita jopa neljän päivän matkan päässä mereltä.

– Muutosten tavoitteena on pitää pelastusalukset pitkään poissa pelastusalueelta ja vähentää niiden kykyä auttaa hädässä olevia ihmisiä. Pelastusalusten vähäisempi läsnäolo merellä johtaa väistämättä yhä useampien ihmisten hukkumiseen, Väkiparta kertoo.

Voimakasta kritiikkiä saa myös asetuksen vaatimus, joka velvoittaa järjestöt keräämään viranomaisille pelastettavien henkilötiedot sekä tiedon mahdollisesta aikomuksesta hakea kansainvälistä suojelua.

– Kansainvälistä suojelua haetaan valtiolta, ja heidän velvollisuutensa on käynnistää tämä prosessi. Aluksilla on ensisijaista turvata ihmisten välittömät tarpeet, ja vasta kun ihmiset ovat päässeet turvallisesti maihin, on turvapaikkahakemusten aika, Väkiparta sanoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Koba
Pelastusta vaiko salakuljetusta.
Merilaki määrää että merestä pelastettava on vietävä lähimpään turvalliseen satamaan tai vaihtoehtoisesti aluksen ennalta ilmoittamaan määränpäähän.Kun nämä erooppaan pyrkijät noudetaan muutaman meripenikulman päästä Libyan rannikolta niin pelastettavat pitää merilain mukaan viedä Libyaan,tai jos se katsotaan turvattomakksi niin lähin satanma on Tunisiassa.mikäli eruooppaan pyrkijät tuodaan välimeren yli eurooppaan,kysessä on ihmis-salakuljetus ja laittoman maahantulon järjestäminen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Pelastusta vaiko salakuljetusta.
Yle.fi: -” Maailman etsityimmäksi ihmissalakuljettajaksi nimetty eritrealainen Kidane Zekarias Habtemariam on otettu kiinni.”
- ” Olemme nyt sulkeneet yhden tärkeimmistä ihmissalakuljetusreiteistä, jonka kautta on kulkenut tuhansia ihmisiä Erittean, Etiopian, Somalian, Sudanin ja Libyan kautta Eurooppaan”

Pelastusjärjestöt ovat typeryyttään olleet osa tuon toiminnan logistiikasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Pähkähullua toimintaa
"Italian hallitus yrittää estää merihädässä olevien auttamista"
- Ja lääkärit ilman tolkkua käyvät noukkimassa Afrikan rannikolta laittomia siirtolaisia ja kuljettavat heidät Italiaan. Enhän minäkään pääse Tukholmaan, jos menen Airistolle vuotavalla kumiveneellä. Täysin järjetöntä toimintaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Pähkähullua toimintaa
S.F. "Enhän minäkään pääse Tukholmaan, jos menen Airistolle vuotavalla kumiveneellä"
Harvinaisen osuva vertaus aiheeseen liittyen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Pelastusjärjestöt houkuttelevat merihätään
"Pelastusjärjestöt" ovat osaltaan syypäitä siihen, että ihmiset uskaltautuvat merikelvottomilla aluksilla merelle. Eurooppaan "pelastetut" viestittävät kylä omaisilleen, että menkää merelle odottamaan, niin pääsette Eurooppaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Järkyttävää
Italia haluaa siis lain uhalla pakottaa pelastustilanteeseen joutuvia jättämään ihmisiä kuolemaan, äärimmillään hukkumaan pelastajien silmien edessä. Tämä rikkoo äärimmäisellä tavalla ennen kaikkea ihmisoikeuksia ja -arvoa, mutta todellakin myös kansainvälisiä sopimuksia ja käytäntöjä vastaan. Jos italialainen alus haaksirikkoutuu, toimitaanko tilanteessa samoin säännöin? Kukin paikalle tuleva alus ottaa vedestä yhden ihmisen ja lähtee viemään häntä jopa 4 km:n päähän?

Pakolaistulvaa Afrikasta voi ja pitääkin pyrkiä hallitsemaan, mutta nyt on valittu aivan väärät keinot. Ihmisten jättäminen merelle kuolemaan tai suorastaan veteen hukkumaan ei ole inhimillistä minkään mittapuun mukaan.

Vietäköön pelastetut sitten vaikka takaisin Afrikan mantereelle tai ennemmin vaikka tunnetusti karmeille pakolaisleireille, mutta ihmisiä ei voi jättää kuolemaan. Toivoisin, että näiden lakien säätäjät menisivät itse mukaan noille pelastaville aluksille ja itse antaisivat käskyn jättää ihmiset kuolemaan, ihan siinä silmien edessä. Mahtaisiko mieli muuttua?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justus
Vast: Järkyttävää
Eiköhän aikuinen ihminen ole tietoinen riskeistä jos lähtee seilaamaan jollain purkilla merille?
Asia on eri jos on lapsia mukana, mutta pääosin nämä maailmanmatkaajat ovathyväkuntoisia nuoria miehiä mutta täysi- ikäisiä kuitenkin.
Lisäksi ne palautukset eivät kohdistu lähtösatamaan vaan jäävät euroopan satamiin.
Tilanne on toki kurja mutta jos euroopassa halutaan välttää se kolmas suuri sota niin on pakko alkaa ajaa reaalipolitiikkaa.Euroopassa esim nuorisotyöttömyys on monessa maassa 30 - 40% ,ainakin siis.Mistä Augus luulet että näille ns.siirtolaisille riittää töitä elättää itsensä?
Afrikan valtioiden on vain pakko löytää itse keinot ratkaista ongelmansa.Meillä euroopassa on niitä jo tarpeeksi itselläkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sentristi
Vast: Järkyttävää
"järjestöjen pelastusalusten on suunnattava kohti satamaa välittömästi jokaisen pelastustoimen jälkeen"
Angus; "toimitaanko tilanteessa samoin säännöin? Kukin paikalle tuleva alus ottaa vedestä yhden ihmisen ja lähtee viemään häntä jopa 4 km:n päähän?"
Eli tulkintasi on, että yhdellä pelastustoimella tarkoitetaan yhden ihmisen vedestänostoa?
No, eipä taida ihan noinkaan olla.
Pitäydypä tosiasioissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Järkyttävää
Italia onnistui aiemmin lopettamaan tämän"meripelastustoiminnan".seurauksena salakuljeyttjat eivät enää lähettäneet merelle näitä siirtolaisia ja samalla mereen hukkuneiden määrä romahti.Nämä meritaksipalvelut ylläpitää tätä ihmis-salakuletustoimintaa ja siten lisää hukkuneiden määrää.Mikäli kaikki palautettaisiin takaisin Afrikkaan,koko toiminta loppuisi ja samoin turhat hukkumiset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Järkyttävää
Enpä todellakaan yllättynyt, että tuli vastakkaisia kommentteja. Olisin yllättynyt, jos ei olisi tullut.

Sentristi: "pelastusalusten on suunnattava kohti satamaa välittömästi jokaisen pelastustoimen jälkeen. Tähän asti alukset ovat suorittaneet useita pelastuksia useamman päivän aikana, ja vieneet vasta sitten pelastetut maihin." Ainakin äärimmillään tämä voi tarkoittaa yksittäisen ihmisen nostamista merestä ja viemistä satamaan.

Kuten totesin, en nyt ota kantaa siihen, mitä noille laittomille siirtolaisille pitää tehdä pelastamisen jälkeen. Jos suinkin mahdollista, parasta olisi palauttaa Afrikkaan. Pääasia on, ettei säädetä lakeja, joilla pakotetaan pelastajat jättämään ihmiset hukkumaan.

Koba: "salakuljeyttjat eivät enää lähettäneet merelle näitä siirtolaisia ja samalla mereen hukkuneiden määrä romahti." Ehkä - mutta epäilemättä useiden kymmenien tai jopa satojen kuolonuhrien hinnalla ja jälkeen.

On se kumma, miten täysin välinpitämättömästi isokin osa suomalaisista suhtautuu ihmiselämään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Järkyttävää
Ero on siinä, mennäänkö tahallaan merihätään vai joudutaanko sinne vahingossa. Nyt näyttää siltä, että tämä pelastustoiminta saa ihmiset menemään tahallaan pelastettaviksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Järkyttävää
Niin Agnus ei tainnut ihan ymmärtää kirjoittamaani.Sis kun nuo "pelastusalukset" eivät olleet merellä niin ei ollut sinne merelle pyrkijöitäkään jollon hukkumiset loppuivat lähes kokonaan.Sii nämä järjestöt edesauttavat noita hukkumisia kun järjestävät niitä kuljetuksia Eurooppaan.Mikäli vietäisiin takaisin Afrikkaan,kuten merilalkikin velvoittaa,loppuisi siirtolaisvirta tuolta ja turhat hukkumiset samalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Järkyttävää
Onko todella näin, että sillä hetkellä kun Italia "lopetti tämä meripelastustoiminnan", Välimeren ylitykset loppuivat kuin seinään? Kukaan salakuljettaja ei ollut niin vastuuton, että olisi silti lähettänyt (hyvästä rahasta) pakolaisia yli, ja kaikki pakolaiset tiesivät tilanteen tarkkaan ja reaaliaikaisena? Epäilen vahvasti! Eiköhän liikenne tyrehtynyt vasta kun yrityksen ja kokemuksen kautta oli sisäistetty tieto siitä, että pelastusta ei välttämättä tule (toki ei missään vaiheissa ole voinut olla satavarma pelastumisesta).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koba
Vast: Järkyttävää
juuri näin kävi.salakuljettajat eivät lähettäneet iuhmisiä merelle kun ei ollut jatkokyytiä luvassa.varmuudeksi olisi kuitenkin parempi että ne yittäjät poimittaisiin sieltä merestä ja vietäisiin takaisin Afrikan rannikolle.Tämä olisi oi8keaa meripelastusta eikä ihmis-salakuljetusta.Homma loppuisi nopeasti eikä kukaan enää hukkuisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.