Finnair ei välitä kuluttajariitalautakunnan suosituksista – lautakunta nuhtelee yhtiön toimintaa
Finnair on jättänyt noudattamatta useita kuluttajariitalautakunnan antamia päätöksiä koskien lentojen viivästyskorvausta, lautakunta kertoo tiedotteessaan.
Kuluttajariitalautakunta katsoo, että Finnair toimii kuluttajansuojajärjestelmän vastaisesti kun se ei maksa niin sanottuja vakiokorvauksia lentojen peruuttamisesta tai myöhästymisestä lautakunnan suositusten mukaisesti.
Finnair ei maksa korvauksia eikä aio tehdä niin jatkossakaan, koska ei pidä suosituksia sitovina.
Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat tosiaan suosituksia, mutta lautakunnan mukaan elinkeinonharjoittajat noudattavat niitä kuitenkin hyvin. Suuremmat yritykset noudattavat lautakunnan ratkaisuja lähes aina. Kuluttajariitalautakunta katsoo, että valtioenemmistöisten yritysten tulisi toimia esimerkkinä kuluttajansuojaviranomaisten päätösten, suositusten ja ohjeiden noudattamisessa. Lautakunnan mukaan Finnairin toiminta nakertaa koko kuluttajansuojajärjestelmän uskottavuutta.
– Valtioenemmistöisissä yrityksissä tulisi kuluttajariitalautakunnan osalta tehdä periaatepäätös lautakunnan päätösten noudattamisesta. Jos päätöstä ei poikkeuksellisesti jostain perustellusta syystä katsottaisi voitavan noudattaa, yrityksen olisi vietävä asia tuomioistuimen arvioitavaksi, toteaa kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.
Kuluttajariitalautakunta käsittelee vuosittain noin 6 000 riita-asiaa. Niistä noin puoleen annetaan varsinainen asiaratkaisu. Keskimäärin joka toisessa päätöksessä suositetaan maksamaan hyvitystä.