Joukkoliikenne

"Aika varmasti tulee auto valittua", sanoo kohta ajokortin saava Daniel Ekqvist – Hän myöhästyy koulusta vähintään kerran viikossa Fölin ongelmien takia

LENNART HOLMBERG
Daniel Ekqvist aikoo luopua joukkoliikenteestä kun saa ajokortin.
Daniel Ekqvist aikoo luopua joukkoliikenteestä kun saa ajokortin.

Myöhässä kouluun, töihin ja lääkäriin ja palelemista bussipysäkeillä. Näin Turun seudun joukkoliikenne Fölin kuukausia jatkuneet aikatauluongelmat ovat vaikuttaneet matkustajiin TS:n lukijakyselyyn sa...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (19)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Johtajat ja päälliköt
Millaisista työtehtävistä muodostuu esim. ilmastojohtajan työpäivät, näin yhtenä palkanmaksajana hieman kiinnostaisi?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Johtajat ja päälliköt
Tässä asiassa on tukeuduttava urheilutouhuihin.
Miksi? On kuulemma helpompi vaihtaa valmennus tai johto kuin joukkue.
FÖLI tiimissä bussikuskit ovat joukkue.
He yrittävät toteuttaa johdon suunnitelmia.
Mikäli suunnittelijat eli johto eivät osaa asiaansa niin pätevät tilalle.
Emme tosin elä ideaalimaailmassa sillä johtohan on poliittinen.
Olen aina ollut sitä mieltä että "sopiva" on eri lajia kuin pätevä.
On aina ollut ja valitettavasti ilmeisesti on aina oleva että parhaat paskanpuhujat valitaan.
Olisiko aika tarkastella ketkä ovat noita suunnittelijoita FÖLI-liikenteessä.
Tarkoitan liikenneammattilaisuutta se myös poliittisia kytkentöjä.
Itsestäni totean että olen ollut ammattikuljettaja vuodesta 1972.
En väitä osaavani muuta kuin työni ja olen silti osannut suunnitella ajamiseni.
Jos ja kun joku ISO POMO alkaa selitellä asioita niin jotainhan on mennyt pieleen.
Noita nykyisiä Fölin ongelmia lukiessa on helppo todeta että mikä on pielessä.
Se on vain aina ja kaikissa asioissa ilmeistä että päättäjäthän eivät tee virheitä.
Tuo FÖLIN kilpailutusasia on hyvä mutta samalla huono.
Tuskin tuo että se ketä liikennöi halvimmalla tuottaa samalla parhaan palvelun.
Tai se että saa luvan operoida eikä asioita valvota niin kannustaa mitenkään.
Tämä on tätä nykyaikaa että kaikki kilpailutetaan.
Poliitikot kehuvat itseään mutta kansalaiset kärsivät.
MIETTIKÄÄ
Vanhustenhoito
Katujen kunnossapito
Joukkoliikenne
Terveydenhoito (tulihan varha)
Lisään mietittäviin asioihin että mihinkä kaikki säätöt ovat menneet.
Etteivät vain ole siirtyneet polittisiin riemuihin.
En tiedä ja siksi mietin!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
S.F.
Salaliittoteoria
"Turun Sanomat kysyi lukijoilta Turun joukkoliikenteen ongelmista. Vastauksia saatiin satoja."
- Jotenkin alkaa tuntumaan siltä, että Föli ajaa tarkoituksella linja-autoliikenteen kaaokseen, jotta sitten voitaisiin tarjota ratkaisuna raitsikkaa tai runkolinjastoa. Kuntalaisia nuo eivät lämmitä, mutta ainakin Turun kaupunkisuunnittelijat saadaan tyytyväisiksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Salaliittoteoria
Runkolinjat on päätetty tehdä muistaakseni vuonna 2008. Valtuusto on ollut kykenemätön tai haluton saattamaan asiaa valmiiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Salaliittoteoria
Pidän S.F:n tavoin mahdollisena, että Fölin ongelmia ei erityisemmin yritetäkään saada nyt korjattua, jotta runkolinjojen ja jopa ratikan suosiota saataisiin nostettua. Jos näin on, niin valittu politiikka on äärimmäisen typerää. Jos asukas kerran siirtyy joukkoliikenteestä omaan autoon, hän ei ihan hevillä palaa joukkoliikenteen käyttäjäksi. Samalla tuhannet turkulaiset kärsivät Fölin epäluotettavuudesta yms. ongelmista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
RouvaK
Vast: Salaliittoteoria
Runkolinjasto ei ole ratkaisu,päin vastoin. Siinä harvennetaan pysäkinvälejä niin paljon, että matkat pysäkeille ovat monelle kohtuuttomia. Lisäksi runkolinjastot perustuvat siihen, etteivät runkolinjat mene keskustaan vaan niitä varten pitää vaihtaa toisiin busseihin - jotka ovat luultavasti myöhässä, täynnä tai muuten ongelmissa.

Runkolinjaston tulo , toriparkin aikaiset linjasiirtot sekä perheenlisäys sai muuten minut vaihtamaan jo aiemmin henkilöauton käyttöön. Takaisin Fölin asiakkaaksi palaan vain jos on pakko luopua autosta, en muuten.

Mikä tekosyy kasvihuonepäästöt muuten ovat yksityisautoilijoiden vainoamiselle kun oletettavasti vuonna 2029 enemmistö autoista on sähköautoja vailla pakokaasuja ja päästöjä?

Sähköautoilun yleistyessä myös autoilumahdollisuuksia tulisi Turun keskustassa lisätä, ei heikentää, jotta keskusta säilyy liike-elämältään elinvoimaisena.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Salaliittoteoria
Rouva hyvä, runkolinjat menevät keskustaan. Se on niiden tarkoitus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sisko Jaakkola
Surkea Föli
Pitäisikö noiden; Korte, Takatalo ja kumppanien nyt oikeasti laittaa tämä Föli asia kuntoon. Se miten autottomat ihmiset pääsevät paikasta A paikkaan B ajoissa, ei kiinnosta ed. mainittuja henkilöitä pätkän vertaa.

Sitäkään eivät ymmärrä että ihmisten pitää päästä paikasta A paikkaan B ajoissa myös sinä aikana kun puuhastellaan runkolinjoja.



Jos on pakko siirtyä oman auton käyttöön niin vedetään vielä tuo ilmastonmuutos mukaan soppaan Turun kaupungin puolesta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tuula Lahti
Vast: Surkea Föli
Liikkuminen tapahtukoon omalla vastuulla, ei yhteiskunnan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
MARITA KANGASNIEMI
Vast: Surkea Föli
Runkolinjauudistus voikin toimia, mutta vatvomalla se ei paranna asiaa. Suunnitelmaa on vitkuteltu vuosia, ja toteutusta siirretään koko ajan eteenpäin. Kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa on kaupungissamme oltu erittäin ahkeria ja viime vuonna perustettu oma yhtiönsä, jonka tehtävänä on "suunnitella" uutta raitiotietä. Hintalapuksi tälle pelkälle suunnitelmalle on laitettu n 15 miljonaa euroa. Miksi? Eihän päätöstä koko raitiovaunuliikenten tulostakaan ole vielä tehty. Oiva keino saada pikku hiljaa hivutettua idea sisään ja sitten päätös raitiotiestä onkin jo tehty.
Miksei noita miljoonia nyt ensin laiteta parantamaan olemassa olevia liikennejärjestelyitä koko Turun alueella? Ja miksi Pohjois-Turun asukkaiden pitäisi kustantaa uusi raitiotie Varissuolta Satamaan kulkeville? Samalla Pohjois-Turun koululaiset ovat jumissa, koska kaikki koulupäivän aikana tapahtuva liikkuminen julkisilla on pois koulun omasta budjetista. Itä-Turun koulussa tässä asiassa on kaupungin puolelta piikki auki ja voivat tilata ajoja oppilaiden liikuttamiseen, vaikka kuntoilumahdollisuudet ovat lähialueella.
Toisaalta samaan aikaan liikuntapalvelukeskus voivottelee, ettei ulkokenttiä voida pakkaskeleillä jäädyttää, koska sopimukset on tehty tietylle ajalle, ja jokainen ylimääräinen jäädytysviikko maksaisi 19000€. Mitä tulee maksamaan lasten ja nuorten liikkumattomuus?
Korostaisin nyt päättäjiltä, etenkin näinä aikoina, suhteellisuudentajua, eikä sitä mikä näyttää trendikkäältä tai koska tamperelaisillakin on. Varissuon asuntojen arvo ei tule nousemaan raitiotien myötä.
Päättäjät voisivat jäädä historian kirjoihin mieluummin sillä, että ovat oikeasti tehneet hyvää kaupunkilaisten eteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Lotina
Bussi
En ole enää vuosiin luottanut fölin aikatauluihin jos on ollut vähänkin tärkeämpää menoa. Lasken ennakkoa aina niin, että ehdin kävellen jos bussi ei tule.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Bussi
Aina vain ei voi kävellä. Liian pitkä matka, kamala sää, liikuntarajoitteet...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Laina
Vast: Bussi
Komppaan Lotinaa
Pitää lähteä edellisellä tai jopa sitä edellisellä, jotta ehtii varmasti vaihtobussiin, huonolla säällä.
Ja sitten odotat lääkärille, joka on aikataulusta myöhässä myöhästyneiden potilaiden takia 😕
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Chief_Editor
Vast: Bussi
Sirpa Korteen pitäisi lukea tämä uutinen. Daniel Ekqvist on fiksu mies. Kun hankkii auton niin ei tarvitse olla riippuvainen Fölin aikatauluista. Eikä omassa autossa tarvitse palella matkan aikana. Fölin pitäisi kilpailutuksen sijasta keskittyä luotettavuuteen. Kun luottamus julkiseen liikevälineen aikatauluihin menee niin silloinhan niitä ei voi käyttää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.