Lauttaliikenne

Lossinkuljettajien pätevyysvaatimukset hermostuttivat myös kansanedustajan

JUHA PAJU
Arkistokuva Nauvon ja Korppoon välillä kulkevasta lautta-aluksesta.
Arkistokuva Nauvon ja Korppoon välillä kulkevasta lautta-aluksesta.

Lähes kaikki Paraisten valtuutetut allekirjoittivat viime viikolla lausuman, jossa he kyseenalaistavat uuden Nauvo-Korppoo -välille tulevan virtuaalivaijerilossin sekä sen kuljettajien alentuneet pätevyysvaatimukset. Nyt myös paraislainen kansanedustaja ja Paraisten kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sandra Bergqvist (r) vaatii, että lossinkuljettajien pätevyysvaatimuksia on tarkistettava välittömästi.

Bergqvist kertoo tiedotteessaan, että hän on jättänyt kirjallisen kysymyksen, jossa hän kysyy, miten liikenneturvallisuus taataan tulevaisuudessa. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Bergqvist muistuttaa, että valiokunta nosti pätevyysvaatimukset esiin, kun virtuaalista ohjausköyttä koskeva lakimuutos käsiteltiin eduskunnassa tämän vuoden helmikuussa. Nauvo-Korppoo -välillä on liikennöinyt lautta-alus.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Tilalle tulee vaijerilossi, mikä tarkoittaa, että lossikuljettajan pätevyysvaatimukset alentuvat radikaalisti nykytilanteeseen verrattuna. Tämä on valitettavaa, varsinkin kun lossin kapasiteetti kasvaa huomattavasti. Käytännössä vaijerilossin kuljettajalta ei vaadita muuta kuin, että hän on täyttänyt 18 vuotta, hänellä on lääkärintodistus ja hän on saanut perehdytyksen aluksen toimintaan. Minkäänlaista merimieskoulutusta ei vaadita, vaikka lautta on 70 metriä pitkä ja siihen mahtuu 52 autoa, Bergqvist sanoo tiedotteessaan.

Valiokunta oli Bergqvistin mukaan saanut liikenne- ja viestintäministeriöstä vastauksen, että ministeriössä oli päätetty käynnistää hanke, jossa kiireellisesti tarkasteltaisiin muun muassa pätevyysvaatimuksia sekä lossin ja lautta-aluksen määritelmiä. Bergqvistin mukaan mitään ei ole toistaiseksi tapahtunut. Hän muistuttaa, että kyse on suurista losseista, jotka voivat kuljettaa yli 100 ihmistä kerrallaan. Hänen mukaansa kapealla meriväylällä saattaa lossia kuljettaa henkilö, jolla ei ole minkäänlaista ammattipätevyyttä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (2)

Vanhimmat ensin
Vastaa
TeePi
Huoli tosi
Huoli on tosi sillä Korppoo-Nauvo välin lautta, tulevaisuudessa lossi, ylittää vilkkaasti liikennöidyn laivaväylän. Lisäksi lautta on huomattavasti nykyistä isompi ja liikennettä on paljon ympärivuoden. Vaatimukset täytetään mutta ettei vaan käy niin että vaaditaan onnettomuus ennen kuin ymmärrtään oikeasti millä tasolla vaatimusten oltava.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rainer Kryssi
Syytä huoleen
AISin perusteella tuo on pääväylä rahtialuksille Utösta Turkuun/Naantaliin sekä ns. sisäväylälle Selkämerelle. Vaikka väli ei ole pitkä, niin huonoissa sääolosuhteissa olettaisin, että lossin kuljettajalta vaadittaisiin edes jonkinlainen alan koulutus. Tutkakuvan tulkitseminen ja säätäminen (rain/clutter) ilman koulutusta ei ole helppoa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.