Kelan ja Kannan verkkopalveluihin kohdistunut palvelunestohyökkäyksiä – palvelut toimivat nyt lähes normaalisti
Kelan verkkopalvelut ja Kanta-palvelut ovat olleet tänään perjantaina väliaikaisesti poissa käytöstä palvelunestohyökkäysten vuoksi. Kelan mukaan hyökkäys on kohdistunut laajasti Kelan verkkosivustoihin ja verkkopalveluihin, sisältäen Kanta-palvelut. Hyökkäys ei ole vaarantanut asiakkaiden tietoja.
– Palvelunestohyökkäyksiä on liikkeellä paljon, ja olemme Kelassa varautuneet siihen, että ne kohdistuvat ennemmin tai myöhemmin myös meihin. Oma varautumisemme ja prosessimme ovat kunnossa, joten tilanne on meillä hallinnassa, sanoo Kelan IT-johtaja Jukka Melanen tiedotteessa.
Alkuillasta Kela tiedotti, että verkkopalvelut ja Kanta-palvelut toimivat lähes normaalisti, mutta palvelunestohyökkäys voi edelleen aiheuttaa ongelmia.
Huomenna lauantaina Kelan verkkopalvelut eivät ole henkilöasiakkaiden käytössä kello 6–20 aikana ennalta suunniteltujen päivitystoimenpiteiden vuoksi.
Kello 18.40: Juttuun päivitetty alkuillan ja lauantain tiedot.