Liikenneturvallisuus

Kaupungit ja Ely-keskus vannovat sitoutumistaan kantatie 43:n turvallisuuden kohentamiseen – parannuksia ei kuitenkaan ole toistaiseksi luvassa

RIITTA SALMI
Piennar on kantatiellä 43 paikoitellen kapea, mikä tekee pyöräilystä vaarallista. Tien keskelle on tehty kaksi heräteuraa, joiden takia autojen täytyy ajaa entistä lähempänä tien reunaa.
Piennar on kantatiellä 43 paikoitellen kapea, mikä tekee pyöräilystä vaarallista. Tien keskelle on tehty kaksi heräteuraa, joiden takia autojen täytyy ajaa entistä lähempänä tien reunaa.

Uudenkaupungin ja Laitilan kaupungit ovat yhdessä Varsinais-Suomen Ely-keskuksen kanssa sitoutuneet parantamaan kantatien 43 liikenneturvallisuutta Kalannin ja Kodjalan välillä.

Tieosuudelta puuttuu jalankulku- ja pyöräilyväylä, minkä lisäksi ajoradan tärisevistä merkinnöistä on käyty paljon keskustelua.

Kyseisellä tieosuudella tapahtui kesällä kuorma-auton ja pyöräilijän välinen törmäys, jossa kuoli 14-vuotias poika. Ely-keskus, Uusikaupunki ja Laitila ovat todenneet Kalannin ja Kodjalan välin olevan vaarallinen kevyelle liikenteelle jo vuonna 2015. Tiestä on tehty samana vuonna myös rikosilmoitus sen vaarallisuuden takia.

Toistaiseksi liikenneturvallisuutta ei kuitenkaan pystytä juuri parantamaan. Tien nopeusrajoitukset on tarkistettu laskemalla aiemmat 100 kilometrin alueet 80 kilometrin alueiksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ely-keskus kertoo asentavansa keväällä tielle vastaavanlaiset pyöräilijöistä varoittavat kyltit kuin kesällä on toteutettu Saaristotielle ja Kustavintielle. Lisäksi tienkäyttäjiä muistutetaan kaikkia osapuolia huomioivasta ajotavasta.

Merkittävin liikenneturvallisuutta parantava toimenpide tulee olemaan jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen. Sen toteuttamista joudutaan kuitenkin vielä odottamaan.

Ely-keskus aloitti kevyen liikenteen väylän suunnittelun jo vuonna 2016. Lopullinen suunnitelma valmistui kaksi vuotta sitten.

Uudenkaupungin ja Laitilan kaupungit ovat sitoutuneet osallistumaan väylän toteuttamiseen myöhemmin sovittavalla kustannusjaolla. Ely-keskuksen on saatava hankkeeseen erillisrahoitusta.

Hanke sisältyy Väyläviraston investointiohjelmaan osana maanteiden seudullisten pyöräily-yhteyksien kehittämisteemaa. Ohjelma on kehitetty valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman pohjalta.

Kehittämisteeman toimenpiteisiin ei ole vielä myönnetty suunniteltua rahoitusta. Teeman hankkeiden toteuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti 50 prosentin kustannusosuutta sekä valtiolta että kunnilta.

Hankkeesta on laadittu tiesuunnitelma ja se on parhaillaan hyväksyttävänä Liikenne- ja viestintävirastossa.

Vuonna 2015 Ely-keskus päätti toteuttaa täristävien tiemerkintöjen kokeiluhankkeen kantatiellä 43, sillä tien liikenneturvallisuustilanne oli keskimääräistä heikompi. Erityisesti oli tapahtunut ajoneuvojen kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksia.

Samalla todettiin, että pyöräilijöitä liikkuu tiellä vähän. Ely-keskuksen mukaan pyöräilyn merkitys on sittemmin kasvanut ja pyöräilijöiden määrä tieosuudella lisääntynyt.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Heräteaurojen kokeiluhanke on tarkoitus päättää siinä vaiheessa, kun tie päällystetään uudelleen. Päällystyksen ajankohdasta ei ole vielä tietoa.

– Täristävien tiemerkintöjen poiston jälkeenkään pyöräily tienpientareella ei tule olemaan erityisen turvallista, todetaan kuitenkin Ely-keskuksen tiedotteessa.

Ely-keskus aikoo tehdä ensi vuonna liikenneturvallisuustarkastuksen kantatielle 43 kokonaisuudessaan.

Lue myös: 14-vuotiaan pyöräilijän hengen Laitilassa vaatinut tieosuus tiedetty vaaralliseksi jo vuosia – suunniteltu kevyen liikenteen väylä jäänyt toteuttamatta

Pyöräilijät hengenvaarassa kantatie 43:lla

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​