Kaupungit ja Ely-keskus vannovat sitoutumistaan kantatie 43:n turvallisuuden kohentamiseen – parannuksia ei kuitenkaan ole toistaiseksi luvassa
Uudenkaupungin ja Laitilan kaupungit ovat yhdessä Varsinais-Suomen Ely-keskuksen kanssa sitoutuneet parantamaan kantatien 43 liikenneturvallisuutta Kalannin ja Kodjalan välillä.
Tieosuudelta puuttuu jalankulku- ja pyöräilyväylä, minkä lisäksi ajoradan tärisevistä merkinnöistä on käyty paljon keskustelua.
Kyseisellä tieosuudella tapahtui kesällä kuorma-auton ja pyöräilijän välinen törmäys, jossa kuoli 14-vuotias poika. Ely-keskus, Uusikaupunki ja Laitila ovat todenneet Kalannin ja Kodjalan välin olevan vaarallinen kevyelle liikenteelle jo vuonna 2015. Tiestä on tehty samana vuonna myös rikosilmoitus sen vaarallisuuden takia.
Toistaiseksi liikenneturvallisuutta ei kuitenkaan pystytä juuri parantamaan. Tien nopeusrajoitukset on tarkistettu laskemalla aiemmat 100 kilometrin alueet 80 kilometrin alueiksi.
Ely-keskus kertoo asentavansa keväällä tielle vastaavanlaiset pyöräilijöistä varoittavat kyltit kuin kesällä on toteutettu Saaristotielle ja Kustavintielle. Lisäksi tienkäyttäjiä muistutetaan kaikkia osapuolia huomioivasta ajotavasta.
Merkittävin liikenneturvallisuutta parantava toimenpide tulee olemaan jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen. Sen toteuttamista joudutaan kuitenkin vielä odottamaan.
Ely-keskus aloitti kevyen liikenteen väylän suunnittelun jo vuonna 2016. Lopullinen suunnitelma valmistui kaksi vuotta sitten.
Uudenkaupungin ja Laitilan kaupungit ovat sitoutuneet osallistumaan väylän toteuttamiseen myöhemmin sovittavalla kustannusjaolla. Ely-keskuksen on saatava hankkeeseen erillisrahoitusta.
Hanke sisältyy Väyläviraston investointiohjelmaan osana maanteiden seudullisten pyöräily-yhteyksien kehittämisteemaa. Ohjelma on kehitetty valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman pohjalta.
Kehittämisteeman toimenpiteisiin ei ole vielä myönnetty suunniteltua rahoitusta. Teeman hankkeiden toteuttaminen edellyttää lähtökohtaisesti 50 prosentin kustannusosuutta sekä valtiolta että kunnilta.
Hankkeesta on laadittu tiesuunnitelma ja se on parhaillaan hyväksyttävänä Liikenne- ja viestintävirastossa.
Vuonna 2015 Ely-keskus päätti toteuttaa täristävien tiemerkintöjen kokeiluhankkeen kantatiellä 43, sillä tien liikenneturvallisuustilanne oli keskimääräistä heikompi. Erityisesti oli tapahtunut ajoneuvojen kohtaamis- ja suistumisonnettomuuksia.
Samalla todettiin, että pyöräilijöitä liikkuu tiellä vähän. Ely-keskuksen mukaan pyöräilyn merkitys on sittemmin kasvanut ja pyöräilijöiden määrä tieosuudella lisääntynyt.
Heräteaurojen kokeiluhanke on tarkoitus päättää siinä vaiheessa, kun tie päällystetään uudelleen. Päällystyksen ajankohdasta ei ole vielä tietoa.
– Täristävien tiemerkintöjen poiston jälkeenkään pyöräily tienpientareella ei tule olemaan erityisen turvallista, todetaan kuitenkin Ely-keskuksen tiedotteessa.
Ely-keskus aikoo tehdä ensi vuonna liikenneturvallisuustarkastuksen kantatielle 43 kokonaisuudessaan.