Jokiranta

Kaupunki ehostanut Förin ympäristöä ja odotusaluetta – jatkossa katkoksista tiedotetaan entistä paremmin

JANE ILTANEN
Förin laitureilla on tehty syksyn mittaan ehostustöitä.
Förin laitureilla on tehty syksyn mittaan ehostustöitä.

Turun kaupunki uusii Förin kaupunkiopasteita sekä asentaa Itäiselle ja Läntiselle Rantakadulle tärkeimpiä nähtävyyksiä listaavat opastepylonit. Syksyn mittaan Förin laitureilla on tehty muitakin ehostustöitä.

Förin kohdalla Aurajoen molemmin puolin olevista opasteista löytyy kaupunkilautan aikataulut ja ohjeita matkustajille. Opasteiden tekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

– Opasteiden asentaminen osui hyvin yksiin alueen muiden kunnostustöiden kanssa. Korjasimme Pikkuförin laitureita, uusimme portaita ja kaiteita, purimme vanhan pistolaiturin ja tuunasimme myös Förin odotusalueet uuteen uskoon, Turun kaupungin valvontainsinööri Kirsi Kuisma kertoo tiedotteessa.

Kunnostustöiden yhteydessä tuli esille Förin tärkeys turkulaisille kulkuvälineenä.

– Käyttökatkoksen aikana asukkailta ja alueen yrityksiltä tuli paljon palautetta liittyen Förin käyttökatkoksen viestintään. Sitä pitää tulevaisuudessakin kehittää paremmaksi ja näkyvämmäksi, pohtii Kuisma.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Förin opasteet ovat ensimmäinen osa Aurajoen alueen uutta opastekokonaisuutta. Tänä vuonna valmistunut Aurajoen opastamisen yleissuunnitelma toteuttaa Turun kaupungin opastamisen konseptia. Taustalla on ajatus kaupungin luettavuudesta. Yhtenäiseen logiikkaan perustuvien opasteiden avulla lisätään ihmisten kykyä hahmottaa ympäristöään ja luodaan turvallisuuden tunnetta. Selkeät opasteet auttavat käyttäjää löytämään uusia reittejä ja palveluita.

Aurajoen opastussuunnitelma on laadittu yhteistyössä Design Studio Muotohiomon kanssa.

– Suunnitelmassa on analysoitu Aurajoen ja sen rantojen eri käyttäjiä, määritelty palvelupolkuja ja luotu yhtenäinen jokiopastamisen konsepti. Opastaminen parantaa joen ja rantojen turvallisuutta ja tekee kaupungista saavutettavamman. Samalla se on osa elinvoimatyötä, jolla tuetaan matkailua sekä markkinoidaan saaristoa ja ainutlaatuista merellistä Turkua, kertoo projektipäällikkö Heini Viljanen Keskustan kehittämisen kärkihankkeesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.