Sähköpotkulaudat

Tuore selvitys suosittaa sähköpotkulautailuun ikä- ja alkoholirajoja – sähköpotkulautayhtiö kannattaa promillerajaa ja kertoo kehittävänsä myös ratkaisua jalkakäytävillä ajon estämiseksi

ARI-MATTI RUUSKA

Aalto-yliopiston Helsingissä sähköpotkulautailua kartoittanut tuore selvitys suosittaa harkitsemaan ikä-, nopeus- ja alkoholirajojen asettamista sähköpotkulautojen ja muiden mikroliikkumisen kulkuvälineiden käytölle.

Sähköpotkulautailijoiden vammat ovat vähentyneet merkittävästi tammi-elokuussa edelliseen vuoteen verrattuna sähköpotkulautailun suosion kasvamisesta huolimatta. Tutkimuksessa selvisi, että sähköpotkulautailun turvallisuus lähestyy Helsingissä polkupyöräilyn tasoa.

Väitöskirjatutkija Henri Vasara Hus Akuutista uskoo, että öllisillä nopeusrajoituksilla ja vuokraustoiminnan lopettamisella perjantai- ja lauantaiöisin on ollut merkittävä vaikutus onnettomuuksien vähenemiseen.

Tutkimuksessa todetaan, että turvallisuuden kohentumisesta huolimatta sähköpotkulautojen käytössä on kuitenkin edelleen ongelmia, jotka korostavat suomalaisen lainsäädännön ja valistuskampanjoiden puutteita. Suurimmaksi ongelmaksi nousee päihtyneisyys, sillä loukkaantuneista arviolta 35 prosenttia on päihtyneitä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suomessa ei toistaiseksi ole käytössä virallisia ikä- tai promillerajoja. Norjassa alkoholiraja otettiin käyttöön kesäkuussa 2022, Tanskassa alaikärajaksi on määrätty 15 vuotta ja 20 kilometriä tunnissa nopeusraja on voimassa kaikkialla Pohjoismaissa.

Sähköpotkulautayhtiö Voi kertoo kannattavansa promillerajaa sähköpotkulautailuun.

– Suunta on oikea ja kertoo siitä, että suomalaisilla on yhä paremmin hallussa sähköpotkulautailuun liittyvät säännöt. Meillä tapahtuu kuitenkin viikonloppuöinä selvästi enemmän onnettomuuksia kuin muissa Euroopan maissa. Tästä syystä toivommekin, että sähköpotkulautailuun säädettäisiin Suomessa promilleraja, Voi Technology yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala sanoo tiedotteessa.

Voin sähköpotkulaudoissa on käytössä nopeutta, tarkkuutta ja refleksejä mittaava reaktiotesti.

– Käyttäjistämme noin 16 prosenttia on vapaaehtoisesti jättänyt ajamisen väliin, kun ovat reputtaneet testin, Voi Technologyn yhteiskuntasuhteista vastaava Oskala sanoo.

Oskala toteaa, että jos Suomeen tuotaisiin muiden Pohjoismaiden tapaan laatuun perustuva sähköpotkulautayritysten kilpailutus, voitaisiin esimerkiksi reaktiotestin suorittamista vaatia ennen ajoon lähtöä.

Nykyinen muista Pohjoismaista poikkeava kilpailutilanne ei Oskalan mukaan tue uusien turvallisuutta parantavien innovaatioiden tuontia Suomeen.

– Laatuun perustuvien kilpailutusten kautta voitaisiin varmistaa, että Suomeen tuodaan jatkossakin uusimmat sähköpotkulautailun turvallisuusinnovaatiot. Meillä on esimerkiksi kehitteillä ratkaisu, jolla voidaan estää katukäytävillä ajoa erittäin tarkkaan paikannukseen perustuen, Oskala kertoo.

Aalto-yliopiston tutkimus toteutettiin yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Vammautuneiden analyysin lisäksi tutkimuksessa tarkkailtiin sähköpotkulautailijoiden ajokäyttäytymistä, analysointiin kyselytutkimuksen vastauksia sekä vertailtiin sähköpotkulaudalla vammautuneita pyöräilijöihin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Uutistä päivitetty klo 13.37: Lisätty tietoja Husin tiedotteesta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
AKurkinen
laudat parkkeihin
Onko täysin mahdotonta kaupungilta saada nuo laudat niille osoitettuihin parkkipaikkoihin, pois jalankulkijoiden jaloista ? Siitä voisi kerätä muutaman virkamiehen palkankin kaupungin pohjattomaan säkkiin !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
asiallinen
Vast: laudat parkkeihin
täällä tuntuu olevan aivan mahdotonta saada s-potkulautojen ajelemiseen saatikka parkkeeraamiseen mitään kieltoja tai ihan yleistä tolkkua, ettei niitä nyt voi jättää ihan vaikka keskelle suojatietä tai jalankulkijoiden väylille, vaikka nurin niskoin. Luulisi,että jonkinlaisia ohjeita annettaisiin ennen laitteen luovuttamista.
Ja yleisestikin vaan, ajattelisi, että jonkinlaiset käytöstavat olisi muutenkin hallussa aikuisilla ajajilla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Riipivää
Ei auta
Vaikka kuinka monta selvitystä tehtäisiin niin splautojen aiheuttamat vaarat ja ongelmat eivät tule vähenemään loppumisesta puhumattakaan. Koska iso osa käyttäjistä on välinpitämättömiä, itsekkäitä tai ajattelemattomia nuoria aikuisia tai lapsia, ei mikään laki tai määräys tule rajoittamaan hölmöilyä. Kaiken lisäksi kyseinen bisnes näyttäisi olevan pormestariston erityisuojeluksessa, joten rajoituksia tuskin edes tulee.
Muiden pitää vaan oppia varomaan ja väistämään tai nuolla haavansa vahingon tapahduttua. Vastuuta ei näytä kantavan kukaan poliitikko, joten mitä hyötyä on päättäjistä jotka vetäytyvät aina tekosyiden taakse.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.