Hukkuneet

Tammi–elokuussa kuoli 23 veneilijää – Venebuumi näyttää tasaantuneen

Traficomin ennakkotilastojen mukaan Suomessa kuoli 23 ihmistä veneillessä tammi–elokuussa. Kuolleista 22 oli miehiä ja 2/3 keski-iän ylittäneitä.

Yleisin venetyyppi onnettomuuksissa oli moottorivene, toiseksi yleisin soutuvene. Merialueilla kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat laskeneet hiukan edellisvuodesta. Sisävesillä kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui eniten Vuoksen vesistössä, yhteensä kahdeksan. Saaristomerellä kuoli kaksi veneilijää.

– Vuodesta toiseen yleisin kuolemaan johtavan onnettomuuden syy on veneen kaatuminen tai kallistuma, jonka seurauksena ihminen joutuu veteen. Pelastautuminen ilman pelastusliivejä on hyvin vaikeaa, erityisesti ilman ulkopuolista apua. Kelluntapukineiden käyttö antaisi monesti arvokasta lisäaikaa pelastautumiseen. Alkoholi on osallisena edelleen valitettavan monessa tapauksessa, toteaa tiiminvetäjä Suvi Toppari tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Veneily on edelleen suosittua, mutta suurin kasvu näyttää taittuneen. Vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin kuluvan vuoden elokuuhun mennessä yhteensä 4 344, joka on noin 12 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Suurin osa ensirekisteröidystä oli moottoriveneitä, mutta vesiskoottereiden suosio jatkui.

– Vesien virkistyskäyttö kasvoi korona-aikana selvästi ja venekauppa vilkastui. Tämä on näkynyt myös vesikulkuneuvojen ensirekisteröinneissä. Vuonna 2020 ensirekisteröintien määrä kasvoi huomattavasti aiempiin vuosiin verrattuna, ja vuonna 2021 kasvua on tapahtunut edelleen vaikkakin maltillisemmin. Tänä vuonna buumi näyttää tasaantuneen, Toppari sanoo.

Vesiliikenneonnettomuuksissa menehtyneiden määrä on hiukan pienempi kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla, jolloin veneillessä kuoli 26 ihmistä. Vuosina 2019–2021 veneilyonnettomuuksissa kuoli keskimäärin 37 ihmistä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Torikalat ovat turvallinen vaihtoehto
Voi syystä katsoa ettei ns. savolaismallinen suippopohjainen soutuvene oikein sovellu verkkokalastukseen tai ehkei virvelöintiinkään kiikkerän rakenteensa johdosta. Ehkä tämä yksi tekijä onnettomuustilastoissa on ollut esillä. Ja sitten on se toinen tekijä eli alkoholi. Mutta ihminen ei opi kerrasta ja välttämättä sitä toista kertaa ei sitten tulekaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.