Sähköpotkulaudat

Turku vaatii Norjan sähköpotkulautalakia nopeasti myös Suomeen – Apulaispormestari Pälve: "Meillä ei ole kaupunkina määräänsä enempää aseita puuttua tilanteeseen"

ARI-MATTI RUUSKA
Sähköpotkulautayhtiöt ja kaupunki käyvät vuoropuhelua siitä, millä keinoilla lautailu olisi katutilassa sujuvaa ja sen lieveilmiöt vähäisiä. Kaupungilla ei kuitenkaan ole määräysvaltaa yhtiöihin.
Sähköpotkulautayhtiöt ja kaupunki käyvät vuoropuhelua siitä, millä keinoilla lautailu olisi katutilassa sujuvaa ja sen lieveilmiöt vähäisiä. Kaupungilla ei kuitenkaan ole määräysvaltaa yhtiöihin.

Turun kaupunkiympäristöstä vastaava apulaispormestari Heikki Pälve (kok) sanoo toivovansa myös Turulle keinoja rajoittaa sähköpotkulautojen määrää kaupungin kaduilla. Turun Sanomat kertoi tiistaina si...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Niinpä_niin
Turku kädetön - Helsinki ei
Miten on mahdollista, että Turku ei voi vaatia tai vahvasti suositella yhtään mitään näille skuuttifirmoille, mutta Helsinki on pystynyt sopimaan alemmat kattonopeudet skuuteille. Taitaa olla niin, että Turussa ei ole oikeasti kiinnostusta hoitaa tätä asiaa. Ei edes siitä huolimatta, että ensimmäiset kuolonuhritkin on tämä "laji" vaatinut.

Ja niille, jotka kehuvat skuuttien elologisuutta tiedoksi, että ei se sähkö seinästä tule. Suomessa tuotetaan edelleen suuri osa sähköstä fossiililla polttoaineilla, eikä ydinvoimakaan suinkaan ole päästeetöntä. Ydinjätehän on yksi pahimmista saasteista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Turku kädetön - Helsinki ei
Skuutti: 1 kWh/50km eli 0,02 kW/ henkilökilometri.
Henkilöauto 1 henkilö kuluttaa 0,2 kW/henkilökilometri.
Henkilöauto: 5 henkilöä 0,04 kW/henk km.
Linja-auto 30 henkilöä: 0,07 kW/ henk km.
Linja-auto 60 henkilöä: 0,03 kW/henk km.
Skuutti on energiaystävällisin. Samalla tavalla se julkisenkin liikenteen sähkö tuotetaan. Täytyy myös ymmärtää, että vajaana kulkeva linja-autoa ei todellakaan ole mikään ympäristöystävä.
Ydinjäte on vaarallista, mutta koska sitä ei ripotella ympäri maapalloa holtittomasta, niin se on käytännössä osoittautunut vähiten vaaralliseksi. Kivihiilen poltossa päästetään saasteet ilmaan leviämään holtittomasti maapallon joka kolkkaan. Se onkin aiheuttanut miljoonien ihmisten ennenaikaisen kuoleman ja sairastumisen. Eikä öljynkään poltto tästä paljon parempaa ole, kuten ei minkään muukaan fossiilisen polttoaineen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huolestunut_kansalainen
Vast: Turku kädetön - Helsinki ei
Onko nyt siis niin, että on parempi kulkea bensiini- tai dieselautolla/taksilla/linja-autolla sähkön kuluttamisen sijaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Turku kädetön - Helsinki ei
Pointti kai on, että skuutit ovat ekologisempia kuin esim. autot, eikä se, että ne olisivat täydellisiä. Sähköä tuotetaan Suomessa myös uusiutuvin keinoin, bensaa ei (ainakaan merkittävästi). Sikäli kun sähkö on huonoa, skuutit lyövät sähköautot ekologisuudessa selvästi pienemmän kulutuksensa ansiosta.

Ja eikös Turussakin rajoitettu skuuttien nopeutta keskusta-alueella?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Insinöörismies
Vast: Turku kädetön - Helsinki ei
Esko:
Laskelmastasi puuttuu kävelijä 0,0 kwh/hkm. Tosiasiassa näillä ei korvata autoilua, vaan valitaan helpompi tapa kävelylle bussilta eteenpäin, tai no, jonkin verran varmaankin myös paikallisia bussimatkoja. Näistä jälkimmäinen taas nostaa joka tapauksessa liikkuvien bussien kulutusta/päästöjä per hkm.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Turku kädetön - Helsinki ei
Henkilö n. 70 kg kävely 5km/h kuluttaa n. 0,06 kW/km. Energiaa se ruokakin on ja sen tuottaminen saastuttaa myös.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Insinöörismies
Vast: Turku kädetön - Helsinki ei
Esko:
Nyt kuulostaa vähän isolta luvulta. Onkohan mennyt kw ja kwh käsitteet sekaisin? Lisäksi, toinen käyttää primääri- toinen sekundäärienergiaa. Ja vielä kerta kiellon päälle, lihasvoimalla tehdyn arkiliikunnan yhteydessä en ole koskaan nähnyt asetettavan vastatusten energiankulutusta ja liikunnan hyötyjä. Siis sen lisäksi, että pääsee paikasta toiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Turku kädetön - Helsinki ei
https://kuntoplus.fi/laihdutus/energiankulutus/paljonko-liikunta-kuluttaa
Tuosta linkistä löytyy laskuri, joka antaa kävelyenergian kulutuksen kilokaloreina. Insinöörille ei pitäisi tuottaa vaikeuksia muuttaa energia kilowattitunneiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SirT
Tiukempi lainsäädäntä ja vastuu, laudat vain aikuisten käyttöön
Toivottavasti jotain järevää lainsäädäntöä saadaan rajoitamaan toimintaa ja se toivottavasti saa skuuttiyhtiötkin toimimaan jotta käyttäjät saataisiin noudattamana liikennesääntöjä ja pysäköimään lautansa asiallisesti. Tekniikalla pitäisi poistaa se ongelma, että lauldalla matkustaa monesti kaksi tai joskus jopa kolme ihmistä samalla kertaa. Lisäksi näkee alaikäisiä pelleilemässä ja ajamassa kovaa nopeutta korttelirallia keskustassa, mm. Puutorin ympäristössä. Eikä lautojen käyttöä voisi rajata 18 vuotta, tai edes 16 v.täyttäneisiin niin, etteivät lapset niillä ajelisi? Tosin ei monen ns. täysikäisenkään ymmärrys ole aina aikuisen tasoa, ei edes selvin päin. Liikennesääntöjä rikotaan ajamalla jalkakäytävillä ja vielä turhan kovin nopeuksin. Lautojen lojumine siellä sun täällä hankaloittaa kulkemista. Miten pärjäävät esim. näkövammaiset niiden lojuessa ympäriinsä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Anna Nieminen
Lisää skuutteja, vähemmän autoja
Sähköpotkulaudat ovat keskustassa paljon turvallisempia muille tienkäyttäjille kuin henkilöautot. Ne ovat ympäristöystävällisempiä, hajuttomampia, helppokäyttöisempiä, halvempia, hiljaisempia ja vaativat vähemmän parkkitilaa. Skuutit liikkuvat autoja sujuvammin muun liikenteen kanssa yhdessä - mikäli niin kaupunkilaiset haluavat. Sekä autoilijoihin, lautailijoihin että kävelijöihin ja pyöräilijöihin mahtuu törttöjä, joiden kanssa kukaan ei pysty kaupunkitilaa jakamaan. Liikkumisvälineellä ei ole tähän merkitystä. Jos keskustassa olisi paremmin tilaa kevyelle liikenteelle, skuuttiongelmia olisi vähemmän. Jos parkkipaikkoja olisi enemmän, niitä käytettäisiin. Nyt mm taidemuseolla on pyöräparkki, jota ei saa käyttää, vaan skuutti on jätettävä naapuritalon nurmikolle.
Skuutit ovat avanneet kaupunkia ennennäkemättömällä tavalla. Pääsen paikkoihin, joita en tiennyt olevan olemassa. En voi vammaisuuteni vuoksi voi kävellä Fölin ehdottamaa 2-10 km matkaa bussipysäkeiltä kohteisiin. Enkä viitsi odotella tunnin välein kulkevia bussivuoroja käydäkseni 10 minuutin visiitin jossain liikkeessä. Turun joukkoliikenne on sopiva 10 000 henkilön kaupunkiin, ei yli 195 000 asukkaalle.
Kaikkein eniten olin ihastunut potkulautoihin, kun niillä pääsi Mäntymäen ja Tyksin eri rakennusten luo näppärästi lääkäriin. Ei enää rahantuhlausta taksiin (15€/suunta)! Bussit eivät vie lääkärille saakka, vaan jättävät vaikeasti kuljettavien, jyrkkien mäkien alapuolelle. Nyt tätä ihanuutta on rajoitettu ja lautayhtiöt ovat tehneet pysäköintikieltoalueet koko Mäntymäelle ja Tyksin mäelle. Eli sekä kaupunki että sähköpotkulautayhtiöt haluavat ihmisten käyttävän takseja tai omia autoja päästäkseen lääkäriin. En voi käsittää tällaista typeryyttä.
Skuutti on paras tapa liikkua Turussa keväästä syksyyn.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
BoSkäri
Pälve osuu ohi
Ei pääongelma ole lautojen määrä, vaan niiden vastuuton, muita kulkijoita halveksiva ja "herrakansa" -asenteinen käyttö. Todelliset ongelmat ovat liian kova nopeus, ajo kielletyllä alueella ja piittaamaton pysäköinti. Viimemainitussa on ehkä lievää paranemista, muissa ei.
Pälve päinvastoin pahentaa ongelmien ratkaisua korostamalla lautojen määrää. Se on tietenkin suurten yhtiöiden edun mukaista, kilpailuhan vähenee, mutta käyttötapojen todellisiin ongelmiin ei tarvitse puuttua.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää