Maanpuolustus

Niinistö ei ollut tietoinen valtion lähestymisestä Turun telakkaan Laivue 2020 -hankkeen hankaluuksien suhteen

MAURI RATILAINEN
– Havaitsin uutisen. En ollut tietoinen, että tällaisia yhteydenpitoja on ollut, sanoo tasavallan presidentti Sauli Niinistö.
– Havaitsin uutisen. En ollut tietoinen, että tällaisia yhteydenpitoja on ollut, sanoo tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

STT kertoi sunnuntaina, että puolustushallinnon edustajat ovat keväällä tiedustelleet Turun telakkaa pyörittävältä Meyer Turku Oy:ltä, olisiko sillä tarvittaessa valmiutta osallistua uusien sota-alusten rakentamiseen.

Samoihin aikoihin sota-alusten rakentamisesta vastanneen Rauman telakan eli Rauma Marine Constructionin (RMC) yllä leijui konkurssiuhka.

Puolustusministeriön strategisten hankkeiden ohjelmajohtaja Lauri Puranen vahvisti STT:lle keväiset keskustelut. Turun telakalla ei kuitenkaan tuolloin ollut valmiutta osallistua hankkeeseen.

– Havaitsin uutisen. En ollut tietoinen, että tällaisia yhteydenpitoja on ollut. Vuosien mittaan on kyllä siitä ollut puhetta, ettei prosessi ole kovin yksinkertainen, presidentti Sauli Niinistö vastasi maanantaina STT:n kysymykseen maanpuolustuskurssin avajaistilaisuudessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kivinen: Puolustusvoimat keskittyy pidentämään korvattavien alusten elinkaarta

Puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen taustoitti puolestaan sitä, mihin Puolustusvoimat joutuu varautumaan noin puolentoista vuoden viivästyksen vuoksi. Kivisen mukaan Puolustusvoimat joutuu nyt tekemään suunnitelmaa sen varalle, miten käytöstä poistuvien alusten elinkaarta voidaan pidentää.

– Se on nyt, mihin me Puolustusvoimissa keskitytään. Ja sitten ministeriön johdolla käydään keskustelua, millä tavalla tehdään mahdollisesti muutoksia tähän nykyiseen järjestelyyn. Mutta kyllä ne (alukset) jonain päivänä sieltä valmistuu. Kuinka pitkä viive tässä tulee, sitä ei voi varmuudella kukaan tässä sanoa, Kivinen sanoi.

Alusten rakentamista Suomessa on perusteltu huoltovarmuudella. Kiviseltä kysyttiin maanpuolustuskurssin avajaisten jälkeen, rakennetaanko alukset siksi Suomessa, koska hallitus käski niin?

– En ota siihen poliittiseen tasoon kantaa ollenkaan, mutta onhan meille siitä etua, jos ne Suomessa tehdään. Koska sitten huoltovarmuus ja kyky ylläpitää aluskalustoa omin kansallisin resurssein on olemassa. Mutta tällaisissa suorahankinnoissa, joissa ei ole kilpailutusta, saattaa sitten tulla muita haasteita, joita tässä on sitten nähty matkan varrella.

Lue myös: Rauman telakalta odotetaan uusia sota-aluksia Suomen turvaksi, mutta yhtiötä varjosti konkurssin uhka – STT:n tiedot: Valtio lähestyi Turun telakkaa pahimman varalta

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.