Saariston rengastie

Saaristotien alun hinta nousussa – hinta kohonnut 33 miljoonasta 60 miljoonaan euroon

JUHA PAJU-HEIKKILÄ
 Kurkelantien päättyminen peltoon on herättänyt pitkään ihmetystä.
Kurkelantien päättyminen peltoon on herättänyt pitkään ihmetystä.

Saaristotien uuden alkupätkän tiesuunnitelma on edennyt loppusuoralle.

– Toiveena on, että tiesuunnitelma on valmis tammikuussa, kertoo Ely-keskuksen projektipäällikkö Matti Kiljunen.

Saaristotien uutta...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (9)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Asko Ojala
Kallista ideologiaa
Täysin turha ja valtavan kallis hanke… Hyvin voisi liikkua kumipyörät vanhaa maisemareittiä pitkin. Minulle on ainakin kelvannut. Tämä on nyt vaan tätä ideologiaa että joka paikkaan pitää mennä ainakin 4 kaistainen tie….
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari
Vast: Kallista ideologiaa
Vain Turun seutukunnalla asuvien mielestä kaikki on turhaa ja kallista. Kyllä Tampereen tai Helsingin seudut ottavat mielellään nämäkin rahat, joita valtiolta olisi saatavilla. Siellä mennäänkin kovaa vauhtia väestönlisäyksessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Elquesabe
Vast: Kallista ideologiaa
Ei mitenkään turha. Olisi pitänyt rakentaa jo vuosia sitten. Hyvä, että Turun seudullakin tapahtuu jotain kehitystä, vrt. pääkaupunkiseutu ja Tampere.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
saaristolainen
Vast: Kallista ideologiaa
Kyllä tuo uusi tielinjaus säätöjä tuottaa. Onnettomuudet vähenevät, työmatkaliikenne tuottaa vähemmän päästöjä ja sujuu nopeammin (molempiin suuntiin, myös Turusta ja Karinasta käydään Paraisilla työssä). Jos maisemia kaipaat, suosittelen soutamalla Turusta saaristoon siirtymistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Kallista ideologiaa
Eikö kommentoijat ymmärrä että kaikkinainen autoilun ja autoiluinfran on aloittajan mielestä tarpeetonta, huonokuntoisilla teillä ja yhteyksillä kannustetaan autoilijoita vaihtoehtoiseen liikkumiseen, siis pyöräilyyn. Näin säästyneillä, liikenteestä kerätyillä veroilla, voidaanin edelleen parantaa kevyenliikenteen väylästöä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Kallista ideologiaa
Säästöt menevät siihen, että se työmatkaliikenne räjähtää käsiin. Ja tukkii sitten kaikki muut väylät tuon väylän ympäriltä kun väylä syöttää autoja enemmän kuin muualla on kapasiteettia. Sitten vaaditaan lisää kaistoja muualle. Ja lisää kaistoja. Ja, mainitsinko jo, lisää kaistoja jotta Liikenne Sujuu(TM). Työmatkaan menee sitten kuitenkin jopa enemmän aikaa vaikka tuo pätkä olisikin nopeampi.

Ja autoilussa onnettomuuksilta vältytään kun ajetaan sääntöjen mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heiskalaine
Vast: Kallista ideologiaa
” työmatkaliikenne räjähtää käsiin”. Mikäköhän saa aikaan räjähdyksen? Lisääntyykö työpaikat vai asukkaat saaristossa? Vai onko kyseessä kirjoittajan tyypillinen liioitteleva kuvitelma?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
TjR
Miksi eritasoliittymät?
Tieosuus Pyhän Katariinan tieltä Kirjalansalmen sillalle on noin kuusi kilometriä. Ajankäytön kannalta on melkoisen sama, onko nopeusrajoitus 60 vaiko 80, ajoaika pitenee ehkä 2 minuuttia. Jos rajoitus on 60 km/h, voi eritasoristeykset hyvin korvata isoilla kiertoliittymillä, jotka ovat sekä rakentamisen että ylläpidon kannalta huomattavasti halvemmat. Myös meluaidoissa säästetään, jos nopeus rajoitetaan 60 km/h. Joskus tulee mieleen, että näissä hankkeissa maanrakennusfirmat lobbaavat rankasti suunnittelijoita ja saavat lisärakentamista. Päättäjille tulisi esittää selkeästi kaksi vaihtoehtoa rakennus- ja ylläpitokuluineen. Silloilla on elinkaarensa ja kalliit korjauskulut. Myös Auran keskustan liepeeseen E63 -tien risteykseen suunnitellaan eritasoliittymää, vaikka kiertoliittymä olisi iso parannus nykytilanteeseen, joka on kieltämättä hankala - aamuisin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Miksi eritasoliittymät?
Hiljempaa ajaminen ei sovi Väyläviraston ideologiaan, jossa tulee aina rakentaa suurin ja kallein mahdollisin eritasoliittymä, ajaa mahdollisimman kovaa, rakentaa mahdollisimman monta kaistaa jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.