Polkupyörät kiertää markkinat sieltä mistä reitin löytää. Ihan niin kuin aina ennenkin. Ei viitsitä osoittaa kiertotietä.
"Markkina-alueella on liikenneopasteet sekä liikenteenohjaajia. Markkinoiden vuoksi polkupyöräreitit on merkitty liikenneopastein kiertämään tapahtumapaikka."
Opasteiden mukaan ja aina voi kysyä liikenteenohjaajilta, matka tietysti kasvaa joen ylitysten verran.
Tämä uusi paikka on erinomainen markkinoille, väylä on tuplasti sen levyinen kuin vanhalla paikalla ydinkeskustassa. Tuonne olisi ainakin teoriassa mahdollista saada edes välttävä väylä pyöräilyyn, toisin kuin kirjaston ja Teatterisillan välille. Nyt se pyöräreitti on kaiketi Linnankadulla, että ajakaahan varovasti. Siis autoillanne, siellä on heikompia tiellä.
Förillä ylitse ja jonkun sillan kautta takaisin, itärannalla loistavat pyöräilyväylät...ajakaa varovasti, siis pyöräilijät, siellä on myös suojattomia jalankulkijoita.
Itärannalla on kapea ja kaksisuuntainen pyörätie, jolla ei pitäisi jalankulkijoita olla. Linnankatu on tässä tilanteessa se oikea paikka polkupyörille.
Ja kun ajaa fillarilla ajoradalla, kannattaa olla niin keskellä, ettei ohi pääse autolla samaa kaistaa, koska se on aina vaarallista. Pitää ottaa se oma paikkansa. Jos jotakuta harmittaa autossaan ajaa 15 km/h, se on hänen ongelmansa, tie on yhteinen ja me kaikki maksamme siitä.
Maksamme myös yhteisistä pyöräteistä, niille ei saa autoja pysäköidä, ajamisesta puhumattakaan, tasapuolistako?
Masa-Pasa taas ehdottaa tieliikennelain rikkomista. (19§) Pyörällä pitää pysytellä oikealla paitsi vasemmalle käännyttäessä.
Itsekin noudatan autolla tuota sääntöä, varsinkin liikennevaloissa oikealle kääntymistä odotellessa. Kymmenen senttiä reunakivestä on sopiva mitta, silloin ei takaa tuleva kaksipyöräinen pääse takaa yllättämään. Ihan turvallisuuskysymys.
Liikenne sujuu parhaiten, kun kaikki auttavat toisiaan pääsemään mahdollisimman mukavasti eteenpäin. Minulle on melkoinen shokki 80-luvulla ajaa autolla Kaliforniassa. Autoja oli teillä käsittämättömät määrät. Silti liikenne sujui aivan eri tavalla kuin Suomen junttilassa. Muiden tarpeet otettiin välittömästi huomioon. 8-kaistaisella tiellä oikeasta laidasta vasempaan siirtyminen avautui heti kun pani vilkun päälle. Masa_Pasan kaltaisia jarruja ei ollut.
Nimimerkki Masa_Pasan kommentti edustaa juuri sitä asennetta mitä näillä palstoilla muutamat pyörällä liikkuvat edustavat. Muiden liikkujien haittaaminen ja kiusanteko tuntuu olevan tärkeintä ja jatkuva läyhääminen eri medioissa.
"Maksamme myös yhteisistä pyöräteistä, niille ei saa autoja pysäköidä, ajamisesta puhumattakaan, tasapuolistako?"
Tämähän ei toki pidä paikkaansa vaikka se laissa olisikin kiellettyä, säännöllisesti pyöräteillä on pysäköitynä autoja, ja tuskimpa ne sinne maagisesti lensivätkään eli ne ajettiin sinne.
Eikä siitäkään nyt kauaa ole kun autolla peruutettiin jalankulkijan päälle kevyenliikenteenväylällä, mutta varmasti siinä tapauksessa ArvoTasaa huoletti enemmän se kuinka kuskille tuli paha mieli.
Jahas kalikka näköjään kalahti Epähumanistiin ensiksi, muita odotellessa...
Joku varmaan kohta kertoo kuinka paljon pyöräilijöiden onnettomuuksista on autoilijoiden aiheuttamia tahallisia murhia jne.
Tarkka sanamuoto ajoneuvon paikasta ajoradalla on ”niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista” Koen turvalliseksi paikaksi pyörällä liikkuessani suurinpiirtein oikeanpuoleisen renkaan uran. Silloin ei autolla pääse samalla kaistalla ohi, joka on vaarallista, ja toisaalta pysäköityihin autoihin on turvallinen etäisyys.
Masa_Pasa: Eli erilliset pyörätiet voi siis palauttaa jalankulkijoille ja kaikilla ajoneuvoilla kuljetaan ajoradoilla ja pientareilla, hyvä, sitä odotellessa.
PS. Maanantaina markkinat ovat jo poissa, markkinaväki pahoittelee aiheuttamaansa vaivannäköä ja mielipahaa pyöräilijöille.
Aika puusilmä saa olla jos pitää jokirannan itäpuolen väylää hyvänä pyöräilyväylänä. Se kun ei ollut hyvä pyöräilyväylä edes sitä rakennettaessa.
Paitsi tietysti kun ideologian mukaan "hyvä pyöräilyväylä" = väylä jota pyöräilijöiden pitää lakisääteisesti käyttää jotta ovat poissa Autotieltä.
Lisää kalikan kalauttamia, muutama puuttuu vielä, heitä odotellessa...
Pyöräilijöiden ei ole pakko käyttää pyöräteitä, eikä tietenkään mitään pakkoja saa ollakaan, tulee mielipaha.
Tasa-arvoa siis taas, hakee henkilö arvottasaa. Autoilla pitää päästä ajamaan kaikkialla, mihin voi ajaa. Puistot, pyörätiet, Hansa-kortteli. Koska siellä voi kävellä, pitää voida ajaa autolla. Tai jos ei autolla saa ajaa, ei sinne kukaan muukaan saa mennä.